عملیات بهره‌برداری از درختان بنه آغاز می‌شود و کشیدن سقز بهانه ای برای مرگ درختان زاگرس با مجوز قانونی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله از اواخر بهار عملیات بهره‌برداری از درختان بنه آغاز می‌شود، این بهره‌برداری که متاسفانه با مجوز قانونی نیز صورت می‌گیرد یکی از دلایل عمده پایان یافتن عمر جنگل‌های بلوط است.

تیشه برجانش می‌زنند و اشک‌هایش را به نظاره می‌نشینند، روزها و شب‌ها می‌گرید تا عده‌ای سودجو را بخنداند، بنه‌ای که عمر خود را برای انسان‌ها قرار داده و با او اینگونه رفتار می‌کنند.

 هر ساله از اواخر بهار عملیات بهره‌برداری از درختان بنه آغاز می‌شود؛ طی این بهره برداری‌ها ده‌ها تن شیره درخت سقز تولید شده که علاوه بر مصرف داخل به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

بر اساس گفته کارشناسان با توجه به اینکه برای گرفتن شیره درختان بنه شیارهایی روی آنها ایجاد می‌کنند، این شیارها و گرفتن شیره می‌تواند سبب خشکیدگی درختان بنه شود و در صورت ادامه این روند شاهد نابودی جنگل‌های بنه در استان خواهیم بود و به این ترتیب راه دیگری برای تسریع در نابودی جنگل‌های زاگرس را در پیش می‌گیریم.

شیره سقز بهانه ای برای گرفتن نفس درختان زاگرس/ مرگ درختان بلوط سکانس آخر

همچنان با توجه به اینکه جنگل‌های استان طی سال‌های اخیر از مشکلات بسیاری از جمله آتش سوزی، آفات و... رنج می‌برند برداشت شیره سقز از جنگل‌های بنه زخمی مازاد بر دردهای جنگل‌های زاگرس است و روند نابودی این جنگل‌ها را سرعت می‌بخشد، اما با وجود این مضرات همچنان برداشت سقز از جنگل‌های بنه استان انجام شده و این امر واکنش دوستداران جنگل و محیط زیست را به دنبال داشته است.

شبنم بابایی از دوستداران محیط زیست گفت: هر ساله شاهد آتش سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌های استان هستیم و آفات و خشکیدگی نیز جنگل‌های استان را تهدید می‌کند، از طرفی برداشت سقز نیز بیش از پیش این جنگل‌ها را در معرض نابودی قرار داده است.

او افزود: برخی از مسوولان به جای اینکه با اقدامات پیشگیرانه از نابودی این جنگل‌ها جلوگیری کنند با بی‌توجهی و دادن مجوز به برداشت کنندگان شیره سقز در جهت نابودی این جنگل‌ها پیش می‌روند و بی‌شک ادامه این روند می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را برای جنگل‌های بنه استان به دنبال داشته باشد.

کیان شهبازی کارشناس منابع طبیعی نیز گفت: محصول سقز درختان بنه که دارای ارزش اقتصادی فراوانی است، جزء اقلام صادراتی است که از نظر ارزآوری حائز اهمیت بوده؛ اما متاسفانه بهره برداران از این درختان بر روی یک درخت ده‌ها شیار ایجاد می‌کنند که این مهم می‌تواند درخت را در مسیر خشک شدن قرار دهد.

او با بیان اینکه تنها راه جلوگیری از نابودی درختان بنه ممنوعیت صدور مجوز است و باید نظارت‌ها بیشتر شود، تصریح کرد: با ممنوعیت صدور مجوز بهره‌برداری سودجویان به راحتی نخواهند توانست درختان بنه جنگل‌های زاگرس را مورد تهدید قرار دهند و آنها را تخریب کنند.

سرهنگ غلامرضا فتحی مسوول یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بهره برداران به صورت قانونی اقدام به گرفتن شیره درختان بنه می ‌کنند و حدود ۱۱۰ شرکت تعاونی بهره بردار در این زمینه در استان وجود دارد.

شیره سقز بهانه ای برای گرفتن نفس درختان زاگرس/ مرگ درختان بلوط سکانس آخر

او با بیان اینکه مسلما برداشت مداوم سبب از بین رفتن درختان بنه می‌شود، اضافه کرد: به منظور جلوگیری از آسیب به درختان بنه، منابع طبیعی استان مجوز بهره برداری از درختان بنه در یک منطقه را هرساله صادر نمی‌کند.

فتحی اذعان کرد: به طور مثال اگر منطقه‌ای در چوار امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد سال آینده مجوز برای بهره‌برداری این منطقه صادر نمی‌شود و سایر مناطق که مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند در نظر گرفته می‌شوند.

لازم به ذکر است، سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ تن شیره سقز از درختان بنه استان تولید می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ب

درختان بنه فدای معیشت سودجویان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.