کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: با ظهور قدرت های اقتصادی مانند چین و روسیه عرصه برای یکجانبه گرایی های آمریکا تنگ شده است.

ناتوانی آمریکا در متقاعد کردن هم پیمانانش به دلیل سیاست‌های واگرایانه

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پی به راه افتادن  جنگ تعرفه ای  میان آمریکا و چین، پکن با  گسترش روابط خود با تهران و بی اعتنایی به سیاست های خصمانه آمریکا  درصدد تضعیف تحریم های روز افزون واشنگتن علیه ایران است. در چنین شرایطی  می توان امیدوار بود که تهران  به یکی  از شرکای تجاری و راهبردی برای پکن  تبدیل شود. همچنین با توجه به صادرات ۷۰ درصدی نفت کشورمان به چین می‌توان گفت که بزرگترین خریدار نفت ما در حال حاضر پکن است و در صورتی که تصمیم بگیرد  واردات نفت از تهران را افزایش دهد، شاهد وقوع بی‌ثباتی شدیدی در بازار‌های جهان به وجود خواهد آمد.
همچنین پس از افزایش تعرفه کالا‌های وارداتی چین  از سوی آمریکا، وزارت اقتصادپکن تهدید کرد که در پاسخ به وضع ۱۰ درصدی عوارض بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی، اقدامات تلافی‌جویانه‌ای از سوی آنها در پیش خواهد بود.


 بیشتر بخوانیم: آمریکا ۱۳۰۰ کالای چینی را در لیست افزایش شدید تعرفه قرار داد


عابدینی در گفت وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی  باشگاه خبرنگاران جوان،درمورد تحریم های اعمالی از سوی آمریکا علیه کشورمان اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا بعد از خروج غیرقانونی از برجام که نوعی پشت پا زدن به قطعنامه  ۲۲۳۱ بود عملاً تلاش کرد تا تحریم‌های تازه‌ای را ضد جمهوری اسلامی ایران تدارک ببیند، اما کشورمان با برخورداری از تجربه سال ها مقاومت در برابر تحریم‌های واشنگتن نخستین دور تحریم‌ها از ۱۸ آبان ماه سال ۵۸ بود توانسته این راهبرد آمریکا را هم با چالشی جدی مواجه کند.

او افزود: آمریکا کوشش کرده  است تا همزمان با اعمال تدابیری مانند وارد آوردن فشار اقتصادی، تهدید نظامی، حتی تهاجم فرهنگی را  ضد ایران تدارک ببیند، اما کشورمان توانسته است از مسیر مقابله با راهبرد‌های واشنگتن سربلند بیرون بیاید و  درحال حاضر تمام  هم و غم کاخ سفید در دور تازه و در بخش سیاست خارجی روی موضوع تحریم‌ها متمرکز شده است که این راهبرد از چند جهت با شکست مواجه شده است.
بیشتر بخوانید:

او تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران  پس از انقلاب ، تجربه چهار دهه مقابله با تحریم‌ها را پشت سر گذاشته و به اندازه کافی مهارت در دور زدن تحریم‌ها را دارد، امروز جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی پانزده کشور همسایه و منطقه داشته و هرچند برخی از دولت ها در چارچوب سیاست های آمریکا گام برمی دارند، اما شمار زیادی از این همسایگان ما با  اقدامات واشنگتن همسو نیستند. علاوه براین آمریکا به دلیل سیاست‌های واگرایانه‌ای که در تعامل با کشورها در پیش گرفته ،  حتی نتوانسته است هم پیمانان خود را برای دنباله‌روی از سیاست‌هایش متقاعد کند. از سوی دیگر ایالات متحده در حوزه رقابت های اقتصادی با چین، روسیه و برخی دیگر از کشور‌ها  حتی ترکیه با مشکل مواجه شده است و این کشور‌ها در چارچوب همکاری‌های تهاتری و پایاپای توانسته‌اند تحریم‌ها را دور بزنند چراکه در حال حاضر مسکو از سوی واشنگتن تحریم بوده و آنکارا هم با آمریکا روابط پر تنشی دارد .

کارشناس مسائل سیاست خارجی توضیح داد: آمریکا با چین بر سر تعرفه تجاری هم روابط اقتصادی خوبی ندارند، ایران از این فرصت هم استفاده کرده برای گسترش روابط خارج از مبادله با دلار با برخی دیگر از کشور‌ها طبعاً کشوری مثل چین که تراز تجاری بسیار بالایی دارد حاضر نیست تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد آمریکا بگذارد و ما می‌بینیم که وقتی که فشار آمریکا بر روی چین زیاد است چین روابط تجاری خود را با طرف‌های دیگر از جمله ایران تقویت می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد رفتار آمریکا سبب نزدیک شدن رقبا به یکدیگر شده است که همکاری‌های اقتصادی ایران، روسیه و چین در این چارچوب قابل تعریف است.

عابدینی در خصوص جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و چین و تاثیر روابط تیره بین این دو کشور در تبدیل شدن ایران به عنوان یکی از شرکای تجاری و راهبردی خاطر نشان کرد:  ما نباید فراموش کنیم که میزان مبادلات تجاری آمریکا و چین افزون بر ۵۰۰ میلیارد دلار است و در سال گذشته کسری تجاری آمریکا حدود ۴۱۹ میلیارد دلار بود و این یک رقم قابل توجهی است . علاوه براین روابط تجاری ایران و چین در مقابل تعاملا اقتصادی آمریکا با پکن رقم بسیار اندکی است، اما در هر حال به نظر می‌رسد چین مایل به گسترش روابط با همه کشور‌ها بوده و حاضر نیست صرفاً تحت فشار آمریکا قرار بگیرد.

انتهای پیام/

ناتوانی آمریکا در متقاعد کردن هم پیمانانش به دلیل سیاست‌های واگرایانه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار