رسول خدا (ص) بارها و بارها پیامی از سوی پروردگار برای بیان ولایت امیر المومنین (ع) دریافت کرده بود.

علت پنهانی ماندن ولایت امام علی (ع) در زمان پیامبر اکرم (ص)حجت الاسلام و المسلمین کفیل کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص واقعه غدیر و خطبه غدیر که از زبان مبارک رسول اکرم (ص) گفت:  خداوند متعال می فرماید يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏ اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى ‏كند. در این آیه به شکل جدی با پیامبر اکرم (ص) صحبت شده است. در خطبه غدیر پیامبر (ص) نسبت به این آیه واکنش نشان می دهند.

وی افزود: ایشان آیه شریفه را در ابتدا می خوانند، سپس می گویند، به این سوال پاسخ می دهند که چرا به این شکل و اینگونه گفته شده است. پیامبر (ص) می گویند، خدا سه مرتبه به من گفت که علی (ع) را به عنوان وصی و جانشین خودم معرفی کنم، اما نکردم،  جبرئیل پیوسته از جانب حضرت حق به سوی من آمد و دستور داد که یان پیام را برسانم، اما پیامبر (ص) می گوید، من این پیام را نرساندم؛ دلیل چیست؟ چون می دانستم منافقان زیاد و متقین کم هستند. می دانستم بعضی ها حیله می کنند، نقشه می کشند، مکر می کنند. پیامبر (ص) در خطبه غدیر در سخنانی این موضوع را تبیین می کنند؛ اما باز خدا تاکید می کند که ماجرای غدی به دلیل اهمتیش اتفاق بیفتد.

این کارشناس مذهبی در پایان اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند، دائما من را اذیت می کردند؛ هر چه می گفتم، گوش نمی دادند؛ می دانسم اگر اشاره کنم علی جانشین من است، مخالفت می کنند. اما وصایت و خلافت امیر المومنین (ع) انقدر اهمیت دارد که خداوند متعال با علمش می گوید، وظیفه ات را انجام بده. نبی ما اگر در تبلیغ و معرفی امیر المومنین کوتاهی کنی، به عنوان جانشین رسالتت را نرساندی. تبیین جانشینی امیر المومنین (ع) عدل نبوت نبی خداست. یعنی اگر این اتفاق نمی افتاد، انگار پیامبر اکرم (ص) هیچ گامی برنداشته بودند. پیامبری که 23 سال رسالت الهی داشت؛ هیچ پیامبری مانند ایشان تحت فشار نبوده و خون دل نخرده است. ثمره این سختی ها و نتیجه همه کارهای رسول اکرم (ص) خلافت مولای متقیان است. به همین دلیل تاکید حضرت حق این است که غدیر اتفاق بیفتد. 

در ادامه می‌توانید ویدیو این مصاحبه را مشاهده کنید.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار