شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان با انتقاد از تحولات اخیر در منطقه کشمیر گفت اسلام‌آباد این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

وزیر خارجه پاکستان: ما نگران نسل کشی در کشمیر هستیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی درباره تحولات اخیر در منطقه کشمیر گفتگو کرد.

قریشی در ابتدا با اشاره به سفرش به چین گفت: ما تلاش کرده ایم که نظرات خود را به جامعه بین المللی منتقل کنیم. کمیته اتحاد ملی تصمیمات خود را پیش از حمایت کابینه گرفته است. بدیهی است که کمیته مشترک پارلمان هم از این موضوع حمایت کرده است. ما همچنین باید این موضوع را به شورای امنیت منتقل کنیم. ما در نخستین گام با متحدان خود مشورت می‌کنیم. برخی از آن‌ها در کنار پاکستان با تمام قدرت حضور دارند.

وی در این باره افزود: من با مقامات چین و از جمله نخست وزیر این کشور دیدار‌هایی داشتم. ما نظرات خود را به آن‌ها اعلام کردیم. من از این سفر رضایت زیادی دارم. ما در این سفر نظرات خود را به اطلاع مقامات چین رساندیم و آن‌ها نظرات ما را دریافت کردند. از نظر آن‌ها اقدامات هند یکجانبه است. از نظر آن‌ها اقدامات هند غیرقانونی است. آن‌ها معتقدند که این موضوع باید بر اساس منشور سازمان ملل حل و فصل شود. آن‌ها در شورای امنیت سازمان ملل از نظر و موضع ما حمایت کرده اند.


بیشتر بخوانید: ریشه اختلافات تاریخی هند و پاکستان کجاست؟


وزیر امور خارجه پاکستان با بیان  اینکه اقدامات هند صلح و امنیت منطقه را زیر سوال می‌برد مدعی شد: مقامات چین نگران نقض حقوق بشر در کشمیر هستند. ما شاهد مقررات منع رفت و آمد هستیم. ما شاهد قطع تلفن و برق هستیم. اجازه ورود خبرنگاران به منطقه داده نمی‌شود. اخبار منتشر نمی‌شود. ما شاهد یک ابهام و نبود اطمینان هستیم. کمبود مواد غذایی وجود دارد. نبود دسترسی به امکانات درمانی و دارو وجود دارد. درخواست من این است که هند مقررات منع رفت و آمد را لغو کند.

قریشی در ادامه درباره واکنش‌های بین المللی به اوضاع کشمیر و گزینه‌های دیپلماتیک برای حل و فصل وضع موجود گفت: به نظرم ما گزینه‌های زیادی در اختیار داریم. هند با رد درخواست پاکستان برای حل و فصل دو جانبه این موضوع از طریق مذاکرات دچار اشتباه محاسباتی شده است و به نظرم این تصمیم هند تاثیرات زیادی در وضع اداره کشمیر گذاشته است. به نظرم این فرصتی را در اختیار پاکستان گذاشته است تا این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند. این موضوع از گذشته هم در صحن شورای امنیت مطرح شده است.

وی همچنین اعلام کرد  بیانیه دبیر کل سازمان ملل بسیار متوازن و یک بیانیه بسیار درست است. او گفته است که این موضوع باید بر اساس منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حل و فصل شود. به نظرم این بیانیه به جایی است. چین همیشه از ما حمایت کرده است. این مایه دلگرمی و تشویق ما است. عمران خان نخست وزیر با مقامات کشور‌های مختلف در تماس بوده است. من با وزرای خارجه کشور‌های مختلف در تماس بوده ام. من امروز صبح با وزیر خارجه کویت صحبت کردم. من همچنین با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت کردم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار