احمد جانجان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به صدور کارت سوخت و جلوگیری از قاچاق بنزین، گفت: صدور کارت سوخت میتواند جدا از کنترل مصرف بنزین، از قاچاق آن هم جلوگیری کند.
او بیان کرد: صدور کارت سوخت در دولت قبل کاری عقلانی بود، اما برداشتن کارت سوخت اقدامی غیرکارشناسی و غیرعقلانی به شمار می رود، اما سئوال اینجاست که اگر صدور کارت سوخت کاری اشتباه بود چرا مجدد آن را برمیگردانند؟
بیشتر بخوانید: قاچاق بنزین به ۲۰ میلیون لیتر در روز رسید/ لزوم احیای کارت سوخت برای مقابله با قاچاق
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به طور طبیعی برای کنترل مصرف هر چیزی، به یک شمارنده نیاز است تا آمار مصرفی آن استخراج شود و این موضوع میتواند در بنزین موجب تفکیک میزان آن شود.
به گفته جانجان بازگشت کارت سوخت باعث میشود نظم در نظام عرضه و تقاضا به وجود آید؛ اما ممکن است باعث بروز شوک جدید در جامعه شود.
او ادامه داد: در دولت قبل وقتی کارت سوخت عرضه شد شوک مقطعی در جامعه رخ داد؛ چراکه در آن زمان بنزین سهمیه بندی شد و هر کارت سوخت مجاز به استفاده از ۶۰ لیتر بنزین در ماه شد.
بیشتر بخوانید: چگونه دست سودجویان از قاچاق سوخت کوتاه میشود؟/ جزئیات راهکار صرفه جویی ۷۵ میلیارد دلاری در مصرف سوخت
او تصریح کرد: در دولت قبل با به کارگیری کارت سوخت در مصرف بنزین، طی ۸ سال ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی شد و این بحث کار کارشناسی شده ای به نظر می رسد و از مجموع این ۱۰۰ میلیارد، ۷۵ میلیارد از محل صرفهجویی و ۲۵ میلیارد تومان از محل واردات کمتر سوزاندیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه با صدور کارت بنزین در دولت نهم و دهم سالانه حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی شده است، بیان کرد: با توجه به کسری بودجه فعلی میتوان گفت ادامه اجرای کارت سوخت در دولت قبل میتوانست کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد دلاری دولت را پوشش دهد.
انتهای پیام/