نمایش مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸ از آثار برگزیده ملی و استاد پیام لاریان نویسنده مطرح کشوری در کاشان به روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی رضایی، کارگردان نمایش مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸ در آیین رونمایی از پوستر این نمایش در گفتگو با خبرنگاران گفت: نمایش مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸ از روز شنبه ۲۶ مردادماه در یک سانس و از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه ویژه افراد بالای ۱۴ سال به مدت ۱۳ شب در تماشاخانه مدرسه شهیدان حسامی خیابان علوی به روی صحنه خواهد رفت.

او، افزود: تماشاخانه مدرسه شهیدان حسامی که قبلا نمازخانه مدرسه بلااستفاده بوده با هزینه ۱۶۰ میلیون ریالی کارگردان نمایش تجهیز شده است که امیدوار است با همراهی مسئولین بصورت کامل تجهیز تا درلیست استاندارد‌ترین تماشاخانه‌های استان اصفهان قرار گیرد.
به گفته وی، دراین نمایش پنج بازیگر مطرح شهرستان رضا رادبخت، علیرضا دیمکار، بهزاد مشایخی، حسین عباسپور و یاسمن نصیری ایفای نقش دارند.

کارگردان نمایش مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸ یادآورشد: هنرپیشگان خردسال این نمایش نیز حسام الدین دیمکار، امیرحافظ رضایی و نیکا فاطمیه هستند.


بیان بازخورد اعمال و رفتار انسان در تمامی ابعاد در دنیا هدف اجرای نمایش


رضایی، هدف اصلی اجرای نمایش را بیان بازخورد اعمال و رفتار انسان در تمامی ابعاد عنوان کرد و افزود:بر اساس آیات و روایات دینی و داستان‌ها و مثل‌های تاریخی معتقدیم پاداش و جزای هر رفتاری که داشته باشیم در همین دنیا اتفاق خواهد افتاد.

او با اشاره به تنگنا‌های پیشروی هنرمندان و محدودیت‌های اجرای نمایش در کاشان گفت: متاسفانه بیشتر هزینه‌های این نمایش را شخصی پرداخت کرده ام و حتی مجبوربه فروش ماشین خود شده ام و عاشق تئاتر هستم.

این کارگردان جوان، با تقدیر از حامیان مالی نمایش که بخشی از هزینه‌های جانبی برگزاری آنرا برعهده دارند ابراز امیدواری کرد با ایجاد فرهنگ حمایت مالی از هنر در کاشان دغدغه کارگردانان و عوامل نمایش و تحمل فشار از روی آن‌ها برداشته شود تا تمرکز و دقت بیشتری برای بهبود کیفیت و محتوای آثار داشته باشند.

رضایی تصریح کرد:برای اخذ مجوز این نمایش بیش از پنج ماه دوندگی و تلاش کردم و برایم جای سوال بود نمایشنامه‌ای که ازسوی وزارت ارشاد تایید و حتی کتاب آن چاپ شده است چگونه برای در یافت مجوز اجرای آن در کاشان با اعمال نظر‌هایی متفاوت با وزارتخانه باید روبرو باشیم.

او افزود:هرچند که بدلیل حواشی بوجود آمده در خصوص برخی تئاتر‌های آزاد در کاشان، حساسیت‌هایی را شاهدیم، ولی نیاز است در یک فضای دوستانه به نقد از یکدیگر بپردازیم و بدنبال ارتقای یکدیگر باشیم و حذف و یا طرد گروه یا فردی را دنبال نکنیم.

به گفته او، امید است تا با استقبال شهروندان از چنین نمایش‌های مفهومی و دغدغه مند، شاهد گسترش و افزایش هنر جدی در کاشان باشیم.

علیرضا دیمکار، مدیر تولید نمایش مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸ در ادامه گفت: درصورت تعامل و همکاری آموزش و پرورش و شهرداری کاشان برای حفظ احیای این بنا می‌توانیم شاهد بهره برداری از نخستین سالن استاندارد نمایش‌های بلک باکس استان اصفهان در کاشان باشیم.

او از ویژگی‌های تماشاخانه نمایش مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸ به ارتفاع سقف، فضای استاندارد صحنه نمایش، اتاق گریم اشاره کرد و افزود:بجای تخریب این بنا در بافت تاریخی و فرهنگی کاشان می‌توانیم به ترویج و معرفی هنر‌های نمایشی و آیینی کاشان برای گردشگران بپردازیم.


سعید خسروی، از چهره‌های برجسته تئاتر کاشان، نیز در پایان این نشست گفت: نمایش مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸ جزو آثار برگزیده ملی و از استاد پیام لاریان نویسنده مطرح کشوری است که به بیان معضلات اتفاقات جامعه می‌پردازد.

خسروی تصریح کرد:تئاتر دارای شاخه‌های بسیاری است که در هربخش مخاطب خاص خود را پذیراست که در کاشان تئاتر آزاد با استقبال خوب مخاطبان همراه است و صرفا هدف چنین نمایش‌هایی خنداندن مردم و منافع مالی است که در نه تنها ایران بلکه در دنیا مخاطبان و بازیگران خاص خود را دارد و نمی‌بایست بدنبال حذف آن‌ها باشیم.

اما این نمایش بصورت جدی است و نگاه به مسائل روز جامعه دارد، که نیازمند معرفی و جذب مخاطب و احیا و گسترش چنین نمایش‌هایی در کاشان هستیم.

او در خصوص این نمایش به بیش از ۴ ماه تمرین مداوم اشاره کرد و افزود: مدت زمان تمرین‌های نمایش بیانگر زندگی کردن بازیگر با نقش خویش است و نشان می‌دهد محتوا و اعتقاد عوامل این کار به هدفشان باعث شده است تا از انجام کار‌های زودپزی با اندک تمرین و اجرا بر روی صحنه برای مخاطب پرهیز کنند.

او ابراز امیدواری کرد تا با حمایت مردم هنردوست کاشان شاهد اجرای بیشتر چنین نمایش‌هایی در کاشان باشیم.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
این نمایش حرف نداشا
آخرین اخبار