به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق بازرگانی همواره بر اعمال نظرات کارشناسانه خود در تصمیم گیریهای حوزههای مختلف اقتصادی اصرار دارد و در این قضیه کوتاه نیز نمیآید، اما راه تعامل با
دولت را هم هیچ گاه مسدود نمیکند.
او تصریح کرد: در ارتباط با دولت یا سایر قوا، اتاق بازرگانی اپوزیسیون نیست و همواره راه تعامل را باز نگه میدارد، زیرا با دعوا کردن مشکلی حل نمیشود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رسانهها در باز کردن راه تعامل بین بخش خصوصی و دولت مکمل هستند.
شافعی ادامه داد: پیش بینیهای فعالان بخش خصوصی در مورد برخی مسائل اقتصادی در کشور درست از آب درآمد و اگر در آن زمان دولت به این پیش بینیها و نظرات بخش خصوصی توجه میکرد شاید برخی از مشکلات به وجود نمیآمد.
او تصریح کرد: به نظر من تعجیل بیش از حد در برخی تصمیم گیریها زمینه ساز بروز مشکلات شد و شاید اگر تعجیل صورت نمیگرفت شرایط بهتری به وجود میآید.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که باید اعتماد دولت نسبت به بخش خصوصی بیشتر شود گفت: ما نمیگوییم که همه ایرادها متوجه دولت است و در مقابل همه تجار و صادر کنندگان درست عمل میکنند، چون در بخش خصوصی هم کسانی دنبال رانت هستند و برخی اخلاق حرفهای کسب و کار را رعایت نمیکنند.
شافعی افزود: لازمه این که اعتماد تصمیم گیران نسبت به فعالان بخش خصوصی بیشتر شود این است که ابتدا فعالان تشکلهای بخش خصوصی در درون خود اخلاق حرفهای کسب و کار را رعایت کنند، سالم سازی را در داخل خود به عنوان یک اصل جلو ببرند تا اعتماد متقابل بین آنها و تصمیم گیران به وجود آید و حرف یکدیگر را درک کنند.
او تصریح کرد: رفتار حاکمیت طی دو دهه گذشته با فعالان بخش خصوصی بسیار تغییر کرده، اما هنوز تا رسیدن به ایده آل راه مانده است همچنین تشکلهای بخش خصوصی نیز در این مدت تکثیر شده و به ۵۰۰ مورد در کشور رسیده اند.
شافعی افزود: در شرایط کنونی تمرکز همه بر حوزه اقتصاد است در حالی که کسی توجه ندارد که جامعه دچار سقوط اخلاقی شده و این موضوع تبعات بیشتری نسبت به مشکلات اقتصادی بر زندگی فردی و اجتماعی ما خواهد گذاشت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تغییرات طی چند دهه اخیر بسیار سریع و مثبت بوده و تکنیکهای جدید زندگی ما را متحول و متعالی کرده است لذا باید به فکر خلاهای ایجاد شده باشیم.
راه اندازی تشکل رسانهای در اتاق ایران
شافعی افزود: خلا ارتباطی بین بخش های اقتصادی، فرهنگی و هنری وجود دارد و باید این فاصلهها کاهش یابد تا سه بخش مزبور بتوانند به یکدیگر کمک کنند.
او تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران اقدام به ایجاد یک تشکل برای اصحاب رسانه در داخل اتاق خواهد کرد که لازمه آن تشکیل این تشکل در استانها و سپس تشکیل آن در سطح ملی است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید رابطه خبرنگاران و اصحاب رسانه با تشکلهای اقتصادی تعریف شده باشد تا بتوانند ارتباط نزدیک تری برقرار و از امکانات یکدیگر استفاده کنند و ایجاد این تشکل برای خبرنگاران و تشکلهای اقتصادی نفع دوسویه خواهد داشت.
او تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی و فرهنگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران کمتر از مسئولیت اقتصادی اش نیست و از طرفی رابطه فعالان اقتصادی با توده مردم تعریف شده و مناسب نبوده است از این رو درصدد جبران این خلا هستیم.
شافعی ادامه داد: توسعه وقتی اتفاق میافتد که بیشتر اثرگذاری اش از توده مردم آغاز شود و اگر توسعه را آغاز کنیم و روستاها را نادیده بگیریم توسعه به نتیجه نمیرسد، چون نامتوازن است و در همین راستا ارتباط گیری با سینماگران و کارگران را از چندی قبل آغاز کرده ایم و امروز درصدد ارتباط گیری بیشتر با رسانهها از طریق راه اندازی این تشکل هستیم.
انتهای پیام// ز.م