حجت الاسلام خدایاری مدیر کل ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: برای شناخت شمس باید جهان بینی، هستی شناسی و جامعه شناسی شمس را شناخت، چون شمس جهان رابا این صفات دگرگون کرد.

هستی شناسی و خداشناسی بارزترین خصوصیت عرفانی شمس تبریزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، ناصر خدایاری مدیرکل اداره ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در دومین جشنواره شمس و مولانا در بخش موسیقی که در مجتمع فرهنگی اداره ارشاد اسلامی خوی برگزار شددر مورد شخصیت شمس گفت: برای سخن گفتن از شمس خیلی سخت است به دلیل اینکه از شمس آثاری گران سنگ، چون مولوی نامه و غزلیات شمس اثر گرانقدری باقی نمانده است.

او ادامه داد: برای شناخت شمس باید جهان بینی، هستی شناسی و جامعه شناسی شمس را شناخت، چون شمس جهان رابا این صفات دگرگون کرد.

او در ادامه گفت: شمس تبریزی با این صفات خداشناسی، هستی شناسی و جامعه شناسی وجود مولانا را دگر گون کرده است.

خدایاری گفت: انسان شناسی، خداشناسی و هستی شناسی شمس از صفات مهم شمس می‌باشد، چون انسان شناسی همان خدا شناسی است جامعه شناسی شمس همه عالم را دربر می‌گیرد.

او در ادامه گفت: راه رسیدن به خداوند عشق و قلب بیت الله لازم است وباید صفحات دل را کنار زد و به آن عشق واقعی رسید و شمس آن عشق واقعی را داشت.

خدایاری افزود: شمس ماموریت داشت یک سال برود به قونیه و مولانا را از ته دگرگون کند.

او یکی از خصوصیات بارز شمس را صداقت که در وجود ایشان بود عنوان کرد. افزود: زیرا انسان که صداقت نداشته باشد غرور داشته باشد و غیبت کند به جایی نمی‌رسد. وشمس هیچ یک از این خصوصیات را نداشته بلکه خصوصیات بارز ایشان صداقتی که در وجود ایشان بود و ایشان در سایه همین خصوصیات خداشناسی، هستی شناسی و جامعه شناسی به این مرحله رسیده است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.