مدیر پروژه های گیت های بلیت فروشی گفت: با بلیت فروشی الکترونیکی حواشی به وجود آمده و دلالی از بین می رود.
به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، علیاصغر انتظارخیر، مدیر پروژه گیتهای الکترونیکی ورزشگاههای کشور در نشست خبری اظهار کرد: همانطور که همه میدانید، این موضوع بلیتفروشی الکترونیکی چند سالی است که مجموعههای مدیریتی را درگیر کرده بود و از سال گذشته این ایده تبدیل به عمل شد. نزدیک به دو سال پیش این پروژه به طور جدی استارتش زده شد و ساماندهی فوتبال از نظر بلیتفروشی و تماشاگر در شورای تأمین مطرح شد. در این موضوع فیفا و AFC هم دخیل بودند و از طرف ای اف سی هم یکسری الزامات مطرح شد و تاج در جلسات اعلام کرد که گیتهای الکترونیکی، شمارهگذاری صندلیها و بلیتفروشی از مهمترین موضوعاتی هستند که استادیومها ملزم رعایت این مسائل هستند.
مدیر پروژه گیتهای الکترونیکی ورزشگاههای کشور درباره نحوه خرید بلیت و اینکه سایتها مشکلی نداشته باشند، گفت: طبق مصوبه شورای امنیت کشور این سامانه برای کل کشور طراحی شده است و میتوانید از تهران بلیت مسابقه شهر دیگر را خریداری کنید. سامانه ما یک سامانه کشوری دیده شده است و سرورها یک جا متمرکز نیست و پهنای باند وسیع و امنیت سرورها را ایجاد کردیم و خیلی از مشکلات گذشته را از بین بردیم. همچنین استعلام کد ملی جزو اولویتهای این سامانه است و مسئولان ثبت احوال همکاری لازم را داشتند و خرید بلیت از طریق سامانه و کدملی امکان پذیر است. حواشی به وجود آمده و دلالی از بین میرود.
بیشتر بخوانید: عصر جدید برای آماتورها کلید خورد/ آغاز ماراتن فوتبالی برای کسب جواز حرفهای
او ادامه داد: طرح بلیت فروشی الکترونیکی به ۲ قسمت تقسیم شد که یک بحث نرم افزاری و دیگری سخت افزاری است. در بحث نرم افزاری سامانهای به صورت کدملی طراحی شده است و تماشاگر وارد ورزشگاه میشود و از طریق کد ملی بلیت را تهیه و جایگاه خود را انتخاب میکند. بحث سخت افزاری شامل گیتهای مکانیزه هستند که برای کنترل ورود تماشاگران به مجموعه استادیوم طراحی شدند و در این سامانه تماشاگر میتواند صندلی و جایگاه خود را مشخص کند. ورزشگاه آزادی پیشرو این طرح است و زحمات زیادی را وزارت ارتباطات، ثبت احوال کشور، مدیریت مجموعه ورزشگاه آزادی، سازمان لیگ کشیدند و کار گروهی و تیمی انجام شد و سایر ارگانهای امنیتی همه تجربیات خود را مطرح کردند و ماحصل آن گیتهای آماده شده برای بازیهای لیگ برتر است.
او بیان کرد کرد: از این به بعد یک ساعت مانده به بازی به طور مثال میدانیم برای بازی استقلال و سپاهان چه تعداد بلیت فروخته شده است و معضلات مدیریتی و برنامه ریزی را برطرف میکند و مشکلات پشت در ماندن را نخواهیم داشت. بر همین اساس میتوانیم برنامهریزی خوبی داشته باشیم.
او درباره اینکه آموزشهای لازم به افراد داده میشود، گفت: به یکسری نیرو نیز آموزش داده شده است و امروز در جلسهای با داور زنی معاون توسعه قهرمانی وزارت ورزش و جوانان قرار شد تیمها هم تعدادی از افراد را آموزش دهند تا بتوانند در روز بازی در زونهایی که تعریف شده است، بنشینند. آنها میتوانند به تماشاگران کمک کنند تا جایگاه خود را پیدا کنند.
انتظارخیر درباره مشکلات پارک خودرو برای تماشاگران گفت: بحث پیش فروش بلیت به سیاست باشگاهها برمی گردد و حتی میتوانند این کار را انجام بدهند. براین اساس باشگاه میتواند متوجه شود چه تعداد هوادار میآید. بر همین اساس میتوانیم برنامهریزی کنیم. ما در گذشته نمیدانستیم چه تعداد تماشاگر برای بازیها داریم و آمار و ارقام درستی نداشتیم و پایگاه اطلاعاتی درست میشود و میانگین تماشاگران مشخص میشود.
او درباره بلیتفروشی کاغذی و اینکه درآمدها به چه صورت توزیع میشود، تصریح کرد: مسئولان فولاد خوزستان هم اینجا بودند. باشگاههای ذوبآهن، پارس جنوبی و شاهین بوشهر هم برای این موضوع اعلام آمادگی کردند. زمانی که بلیت خریداری میشود، آنلاین پول به حساب باشگاه و ذینفعها واریز میشود، یعنی پول به حساب هیچ شرکتی و شخصی نمیرود، چون بلیت آنلاین فروخته میشود. ما به لحظه میدانیم چه تعداد بلیت فروخته شده است. به طور مثال میدانیم از ۱۰ هزار تماشاگری که بلیت خریدند چه تعداد وارد ورزشگاه شدهاند، بنابراین شائبه وجود نخواهد داشت چه تعداد در ورزشگاه هستند و دو نفر نمیتوانند یک بلیت بخرند.
مدیر پروژه گیتهای الکترونیک ورزشگاههای کشور ادامه داد: از طرفی سامانه بلیتفروشی به صورت سینک وصل به گیتهاست. در واقع دیگر شائبهای برای تعداد تماشاگران وجود ندارد. هویت تماشاگران مشخص خواهد بود و قابلیت ردیابی هم دارد.
او درباره احتمال به وجود آمدن بازارسیاه گفت: دیگر بلیت کاغذی معنا ندارد. زمانی که بلیت از سایت خریده میشود، جایگاه هر تماشاگر مشخص است. حتی نمیتوان فرد دیگری را به جای خود به ورزشگاه فرستاد، چون اگر جرمی صورت بگیرد، به پای فرد اصلی نوشته میشود. یک نفر به من گفت که کاسبیاش بههم میریزد که گفتم کار درست را ما انجام میدهیم. در واقع بحث دلالی هم در سامانه جدید جمع میشود.
انتظارخیر درباره بلیت ویژه میهمانان و همچنین شرایط طبقه دوم ورزشگاه آزادی هم گفت: برای بحث عوامل اجرایی و خبرنگاران گیت ویژه در نظر گرفته شده است. همهی این افراد احراز هویت شده و وارد میشوند. درباره میهمانان ویژه هم یک فرآیند را تعریف کردهایم. در این بین حق انتخاب با باشگاههاست. برای این موضوع راهکاری در نظر گرفته شده است و در آن، در نظر گرفته شده که آن فرد میهمان باید در سایت ثبت کند و با کارت ویژه وارد شود. در واقع هر فرد میهمان باید احراز هویت شده و وارد شود. درباره طبقه دوم ورزشگاه آزادی هم باید بگویم که این جزو اولویتهای دوم مجموعه است. گیتها در حال نصب است و به احتمال زیاد تا دو هفته دیگر به مرحله نهایی میرسد.
او درباره اجرایی شدن بلیتفروشی الکترونیکی گفت: در وزارت ورزش و باشگاهها باید توافق شود تا ما هم آن را عملیاتی کنیم. به تناسب هر باشگاه یک ادمین معرفی میشود و آن فرد همه چیز را در اختیار میگیرد.
او در پاسخ به این سؤال که «شرایط ورود بانوان فراهم شده است یا نه و اینکه گیتهای مخصوص برای این قشر نصب شده است؟»، گفت: به جز ورزشگاه آزادی بقیه مجموعهها با سرعت و قدرت کار میکنند که میتوانم به ورزشگاه فولاد آرهنا و فولادشهر اشاره کنم. بوشهریها و مازندرانیها به شدت به دنبال نصب گیتها هستند. البته در ورزشگاه آزادی هم کار در حال انجام است، اما همه به این سمت در حال حرکت هستند. در آزادی کارهای کارشناسی برای ورود بانوان در حال انجام است. دربازی با تیم فوتبال کاشیما در لیگ قهرمانان آسیا این کار انجام شده است و ورودیهای جداگانه برای بانوان در نظر گرفتیم و این مستلزم سیاست کلان کشور است که تصمیم دارند بانوان را به ورزشگاهها راه بدهند یا نه و از حوزه ه اختیارات ما خارج است، اما این آمادگی وجود دارد.
بیشتر بخوانید: محمودزاده: بلیت فروشی الکترونیکی مخصوص رقابتهای لیگ برتر است/ برخی ورزشگاههای لیگ یک امکانات ابتدایی را هم ندارند
انتظارخیر درباره اینکه گیتهای بلیت فروشی سرعت را میگیرد، گفت: نه سرعت را نمیگیرد و ۱۰ سال دیگر فرهنگ بلیت فروشی الکترونیکی جا میافتد و همه خواستار نصب گیتهای جدید میشوند.
او درباره نحوه استفاده از گیتها بیان کرد: تماشاگران بلیت را از طریق سامانه خریداری میکنند و زیر لیدر کارت خود را میگیرند و ۹۰ درجه میچرخد و گیت باز میشود. به طور معمول چند ثانیهای را در نظر گرفتیم و اگر تماشاگر تعلل کند در نهایت نمیتواند از گیت عبور کند. راهبر هم گذاشتیم که تماشاگران را برای ورود از گیتها راهنمایی کند.
انتظارخیر تصریح کرد: طراحی سامانه و نرم افزار روی یک دیتا سنتر برای کل کشور خواهد بود و از همان جا همه گیتها مدیریت میشود و همه ارتباطات ما به صورت فیبر است و سعی کردیم از شبکه دولتی استفاده کنیم و از همه ورزشگاهها درخواست کردم که از ارتباطات رادیویی استفاده نکنند و بعد سرورها در کل کشور متمرکز است و ما سعی کردیم مدیریت کنیم. بحث امنیت شبکهها مطرح است و امنیت نسبی است و پنتاگون هم با آن عظمت هک میشود و نمیشود سرمایه گذاری زیادی در این زمینه کرد و با کمک مجموعه زیر ساخت، وزارت ارتباطات و مجموعه ماهر اتفاق خاصی در زمینه امنیت شبکه به وجود نمیآید. ما از شبکه ملی ارتباطات استفاده میکنیم تا حداقل آسیبها داشته باشیم و بحث ترافیک نخواهیم داشت.
مدیر پروژه گیتهای الکترونیک گفت: ورود تماشاگران از طریق گیتها خواهد بود و خروج آنها از طریق دربهای بزرگ است. گیتها باز است و تماشاگران در نیمه دوم بازیها هم میتوانند وارد ورزشگاه شوند. در هر ورودی ۲ دوربین داریم که این طرح دارد بررسی میشود و قرار است دوربینهای چهره زن هم اضافه شود و موارد امنیتی رعایت میشود. در حال حاضر یک دوربین چهره زن در ورزشگاه هست که به مرور چند دوربین اضافه میشود.
او بیان کرد: در سامانه، بحث فروش بلیت برای بانوان هم مدیریت میشود. به طور مثال یک زون را برای بانوان اختصاص میدهیم و با کد ملی بانوان میتوانید بلیت بخرید، اما با کدملی آقایان نمیتوانید این کار را کنید. برای هر زون ۲ نفر راهبر حاضر میشوند تا تماشاگران را راهنمایی کنند. تماشاگران میتوانند بلیت بازیها را خریداری کنند و صندلیها را نمیتوانند پیش خرید کنند. باشگاهها قرار است نفرات آموزش دیده را برای راهنمایی تماشاگران در ورزشگاهها قرار بدهند. شماره گذاری طبقه دوم به تازگی شروع شده است و تا ۱۰، ۱۵ روز دیگر آماده میشود و به بازی اول لیگ برتر نمیرسد. علاوه بر این بحث نصب گیت برای طبقه دوم ورزشگاه آزادی هم مطرح شده است که آن نیز ۱۵، ۲۰ روز دیگر آماده میشود و به دربی پایتخت میرسد.
بیشتر بخوانید: بلیت فروشی کاملا الکترونیکی بازی استقلال - سپیدرود
انتهای پیام/