به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سردار سید تیمور حسینی در نشست اعضای کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی و حمل و نقل استان همدان گفت: کاهش ۱۲ درصدی متوفیان سوانح رانندگی معادل ۲ هزار تن تا پایان امسال در دستور کار است.
او افزود:هر ساله ۱۶ هزار تن در سوانح رانندگی کشور جان خود را از دست میدهند که سهم جادههای برون شهری فوت ۷۵ درصد است.
او با بیان اینکه امیدوارم شهریور را به سلامت و کم حادثه پشت سر بگذاریم گفت: با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی و باز شدن مسیر خسروی باید تدابیر ویژهای برای پیشگیری از بروز سوانح اندیشیده شود.
فرمانده پلیس راه کشور یادآوری کرد: پیشتر زائران از مرز مهران عازم کربلا میشدند بنابراین تمامی برنامههای لازم برای ایمنی مسیرهای منتهی به این شهر پیش بینی و چالشها و مشکلات نیز رصد و حل شده بود، اما با باز شدن مرز مهران باید برنامههای جدیدی برای این مسیر جدید پیش بینی شود.
سردار حسینی هشدار داد: از سال گذشته هشدارهایی به گوش میرسد که موید افزایش شمار متوفیان سوانح جادهای است که این امر موید پایان تاریخ مصرف فعالیتهای صورت گرفته تا به امروز است و باید کارهای جدید انجام داد.
او افزود: باید رقمها و آمارها ارائه شده موجب کاهش تصادف شود، اما در برنامهها بیش از آنکه به اثر بخشی توجه شود به کارایی یعنی آمار و ارقام توجه میشود.
فرمانده پلیس راه کشور بیان کرد: اگر با نگاه هزینه - فایده به سوانح جادهای توجه شود اهمیت اختصاص بخشی از اعتبارات کشور به ایمنی راهها بیشتر نمایان میشود چرا که هزینههای آشکار و پنهان ناشی از تصادف برای جامعه و خانواده بسیار زیاد است.
سردار حسینی با تاکید بر اینکه در بخش حمل و نقل و ترافیکی نمیشود جزیرهای فکر و اقدام کرد افزود: فرهنگسازی و نهادینه کردن رفتارهای صحیح در زمینه توجه به فرهنگ ترافیک در جادهها بسیار سخت و زمانبر است؛ بنابراین باید بر روی نسخههای عملی و اجرایی کار کرد.
او افزود: با توجه به اینکه سهم ۹۰ درصدی برای نقش عوامل انسانی در تصادف قائل هستیم، ولی با قضاوت منصفانه هیچ محکمهای نمیگوید که حکم یک خطای راننده از جمله رانندگی با حالت خسته و خواب آلودگی مرگ است.
رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: فردی که به علت استفاده و رانندگی با وسیله غیر ایمن جان میبازد در صورت داشتن اراده و اختیار، خودروی غیر ایمن را انتخاب نمیکرد.
سردار حسینی با تاکید بر اینکه «راه باید بخشنده باشد» گفت: وضعیت مهندسی و طراحی راه باید به گونهای باشد که در صورت خواب آلودگی راننده، کمترین آسیب به وی و دیگر سرنشینان خودرو وارد شود.
او بیان کرد: سه گروه از تصادفها به عنوان شاخص برای ایمنی به شمار میروند که شامل واژگونی، خروج خودرو از جاده بعد از تصادف و برخورد وسیله نقلیه با ابنیه راه است.
رئیس پلیس راه استان همدان با عنوان اینکه ۶۰ درصد از سوانح کشور واژگونی است بیان کرد: بخشی از تصادفها به علت نامناسب بودن روکش آسفالت که موجب تغیر مسیر ناگهانی خودرو شده رخ میدهد که بخشی از علت خرابی روکش آسفالت نیز به اضافه تناژ بار کامیونها برمی گردد.
سردار حسینی تاکید کرد: زمینه تخلف رانندگان را باید با انجام کارهای فیزیکی مثل جدا سازی راهها از بین برد.
او درباره موتورسوارها بیان کرد: چرا موتورسوارها از پیاده رو تردد میکنند، اما راننده مینی بوس نمیرود؟ ساختار موتورسیکلت باید به گونهای طراحی شود تا نتواند از منفذی عبور کند.
رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه باید حجم و قدرت مانور بالای موتورسیکلت را کاهش داد گفت: هنگام شماره گذاری برخی اقدام به ثبت پایین حجم این قبیل خودروها در اسناد میکنند.
انتهای پیام/ا