رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه توافق صلح تنها میان دولت افغانستان و طالبان امضا خواهد شد تصریح کرد که مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان حیثیت حقوقی ندارد.

 

مذاکرات آمریکا و طالبان حیثیت حقوقی ندارد/ خروج نظامیان ناتو تاثیر منفی بر امنیت افغانستان نخواهد گذاشت/ ریاست اجرائی را لغو می کنمبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز تاکید کرد که خروج نظامیان ناتو تاثیر منفی بر امنیت افغانستان نخواهد گذاشت.

وی با تایید اینکه به زودی پنج پایگاه نیروهای آمریکایی در افغانستان تعطیل خواهد شد اظهار داشت: «هفت ماه پیش من درخواست تقلیل قوا را کرده در مکتوبی که به رئیس جمهور آمریکا ارسال کردم.»

رئیس جمهور افغانستان اضافه کرد: «پنج هزار نفر تغییر بنیادی در زندگی ما نمی آورد؛ از سوی دیگر، نظامیانی که باقی می مانند هم می توانند نیروهای هوایی، کماندو و باقی نیروهای دفاعی و امنیتی ما را حمایت کنند و در عین حال، موجب می شوند که نظامیان اروپایی در چارچوب حمایت قاطع حضور خود را ادامه دهند.»

رئیس جمهور افغانستان درباره روند صلح آمریکا با طالبان نیز بیان داشت: متن نهایی توافق صلح آمریکا با طالبان در اختیار دولت افغانستان قرار می گیرد و درباره آن رایزنی خواهد شد.

اشرف غنی ضمن تاکید مجدد بر این مطلب که پیشرفت در روند صلح نمی تواند سبب به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری شود گفت: طالبان تعیین کننده سرنوشت افغانستان نیست.

وی افزود: توافق صلح تنها میان دولت افغانستان و طالبان امضا خواهد شد زیرا مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و طالبان حیثیت حقوقی ندارد.

رئیس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرد که پیشبینی زلمی خلیلزاد برای صلح افغانستان همیشه نادرست بوده است.

وی درباره نام اعضای هیات مذاکره کننده دولت افغانستان که تاکنون رسانه ای نشده است نیز اظهار داشت: تا هنگامی  که زمان مذاکرات میان افغان ها روشن نشود، جزئیات فهرست هیات گفتگو کننده دولت همگانی نخواهد شد.

اشرف غنی درباره برنامه های خود در صورت پیروزی در انتخابات بیان داشت: اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوم ریاست اجرائی را حذف خواهم کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.