وزیر خارجه استرالیا به هشدار سناتور‌های استرالیایی درباره کشیده شدن پای کانبرا به تنش میان تهران و واشنگتن در خلیج فارس واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی‌ ای بی سی نت، ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا امروز با حضور در جلسه مجلس سنای این کشور ضمن دفاع از پیوستن کشورش به ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز گفت کانبرا با پیوستن به این ائتلاف وارد درگیری گسترده‌تر با ایران نخواهد شد، زیرا آن‌ها دو موضوع جدا از هم هستند.

پین در حالی چنین اظهاراتی را بیان کرده است که پیش از این تعدادی از سناتور‌های استرالیایی از تصمیم دولت این کشور برای پیوستن به ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس و تنگه هرمز انتقاد کرده و در خصوص کشیده شدن پای کانبرا به درگیری میان تهران و واشنگتن هشدار داده بودند.

وزیر خارجه استرالیا گفت: این دو موضوع کاملا جداگانه هستند. استرالیا به توافق هسته‌ای ایران به عنوان بهترین گزینه برای منطقه متعهد باقی می‌ماند حتی اگر آمریکا به صورت یکجانبه از آن خارج شود.

او گفت: آن مسائل [خروج از برجام و فشار بر ایران] به خود آمریکا مربوط می‌شود. امام ما از منافع ملی خودمان حمایت می‌کنیم و به دنبال ارتقای امنیت ملی خودمان هستیم. همانطور که مردم استرالیا انتظار دارند دولتشان چنین کاری انجام دهد. نمی‌گویم که با آمریکا اختلاف داریم، ولی هر کشوری تصمیمات خود را می‌گیرد.

پین با تاکید بر اینکه دولت استرالیا خواهان حل تنش ایران و آمریکا از طریق دیپلماتیک است گفت: روابط کاری ما با ایرانی‌ها خیلی خوب است. ما مداوم با آن‌ها در تعامل هستیم، در ایران سفارت داریم و این چیزی است که بسیاری از کشور‌ها نمی‌توانند بگویند [که در ایران سفارت داریم].

هفته گذشته، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا اعلام کرده بود که کانبرا به منظور حفاظت از کشتی‌ها و نفتکش‌هایی که از خلیج فارس عبور می‌کنند، قرار است به ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز بپیوندد. او در اظهاراتی گزاف مدعی شده بود «رفتار‌های بی ثبات کننده ایران» تهدیدی علیه منافع استرالیا در منطقه است.

آمریکا هم‌اکنون در جلب حمایت از طرح خود در خلیج فارس با شرایط دشواری روبرو است و حتی برخی از همپیمانان این کشور نیز از پیوستن به این ائتلاف سر باز زده‌اند. مهمترین دلیل پاسخ منفی کشور‌ها به درخواست آمریکایی‌ها این است که این ائتلاف را ائتلافی ضدایرانی می‌دانند که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دو هفته پیش مدعی شد واشنگتن از ۶۰ کشور برای حضور در ائتلاف «تضمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز» دعوت کرده، اما پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی (اینجا) با اشاره به امتناع کشور‌ها از پیوستن به این ائتلاف، آن را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصیف کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ایران ، اقیانوسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار