با برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت در ملایر ۱۵۰ هزار گردشگر وارد این شهر شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، کشور ما را با هنر‌ها و صنایع دستی در جهان می‌شناسند و در این میان برخی از صنایع دستی به ثبت ملی و جهانی رسیده اند.

 ملایر هم اردیبهشت پارسال از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان پایتخت مبل و منبت کشور معرفی شد.

حدود ۲۰ هزار نفر در این شهرستان مستقیم  در حوزه مبل و منبت کار می‌کنند و حدود ۶۵ درصد منبت  تولیدی کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

در کنار تولید مبل و منبت صنایع مرتبط با مبل و منبت هم از رویه کوبی، رنگ آمیزی، ساخت سایر مصنوعات چوبی رونق پیدا کرده است.

این روز‌ها با برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت در شهرستان ملایر، باز هم بازار فروش برای مردم این شهرستان بهتر شد و پخش پیام‌های بازرگانی از شبکه‌های مختلف و حمایت رئیس سازمان صداو سیما کمک کرد تا یک بار دیگر مبل و منبت ملایر در کشور بهتر دیده شود.

افزایش ۳ برابری صادرات مبل و منبت کشور/حضور ۱۵۰ هزار گردشگر همزمان با جشنواره مبل و منبت در ملایر

افزایش ۳ برابری صادرات مبل و منبت کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی واردات مبل و منبت به کشور از پارسال تا کنون به یک سوم و میزان صادرات آن سه برابر شده است.

رحمانی که در جشنواره مبل و منبت ملایر شرکت کرده بود در حاشیه بازدید از نمایشگاه هنرمندان مبل و منبت ملایر، از تجارت ۱۳۰ میلیارد دلاری در بخش مبل  و منبت در جهان خبر داد و گفت:یکپارچه شدن فعالان صنعت مبل و منبت در ملایر باعث شد تا این شهر به عنوان یک شهر پایلوت مبل و منبت معرفی شود.

وی خواستار اطلاع رسانی و تبلیغات بیشتر در معرفی مبل و منبت ملایر در جهان شد و اظهار داشت:برای صادرات و بازاریابی جهانی باید مبل و منبت ملایر به یک برند تبدیل شود.

حضور ۱۵۰ هزار گردشگر همزمان با جشنواره مبل و منبت در ملایر

فرماندار ملایر از حضور ۱۵۰ هزار گردشگر همزمان با جشنواره مبل و منبت در این شهرستان خبر داد و آن را فرصتی برای درآمد زایی مردم شهرستان و حضور پرشور گردشگران در این شهرستان دانست.

قدرت الله ولدی افزود:طی جشنواره مبل و منبت در شهرستان ظرفیت اسکان برای ۱۳ هزار مسافر در شهرستان ملایر فراهم شد.

او گفت: در این دوازده روز جشنواره  مسافران در مدارس، هتل ها، مسافر خانه ها، استاد سراها، خوابگاه‌های دانشجویی و خانه‌های بوم گردی و چادر در پارک‌ها مستقر شدند.

فرماندار ملایر با اشاره به اینکه در جشنواره مبل و منبت از نقاط دور و نزدیک کشورمان مهمان وارد شهرستان شد افزود: علاوه بر مهمانان داخلی از کشور‌های همسایه هم خریدارانی  به ملایر آمدند.

ولدی برگزاری این جشنواره را منحصر به تولید کنندگان و فروشندگان مبل و منبت ندانست و افزود: ورود چشمگیر مسافران به ملایر هم بازار فروش سوغات، خوراکی‌ها و رستوران‌ها و مراکز مختلف اسکان را رونق داد.

او از ثبت ۱۱۴ هزار بازدید گردشگران طی جشنواره مبل و منبت از آثار تاریخی شهرستان هم خبر داد و گفت:امسال حضور مردم در مقایسه با دوره‌های پیش جشنواره افزایش چشمگیری داشت.

فرماندار ملایر از توافق با صندوق کارآفرینی امید در سومین جشنواره ملی مبل و منبت برای پرداخت مبلغ ۱۵ میلیون تومان تسهیلات خرید مبل  با کارمزد ۴ درصد به متقاضیان خرید مبل و منبت خبر داد و گفت:. به نظر می‌رسد این اقدام در بالا رفتن میزان فروش تاثیرگذار بود.

افزایش ۳ برابری صادرات مبل و منبت کشور/حضور ۱۵۰ هزار گردشگر همزمان با جشنواره مبل و منبت در ملایر

فروش بیش از ۵۵۰ میلیارد تومانی مبل و منبت ملایر

این شهرستان دارای یک شهرک تخصصی مبل و منبت و بزرگترین بازار تولید و فروش مبل در کشور است که انواع مبلمان در آن عرضه می‌شود.

جذب سرمایه گذار، معرفی پتانسیل‌های حوزه مبل و منبت و گردشگری و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری، از مهمترین اهداف جشنواره ملی مبل و منبت است.

رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر گفت: با توجه به افزایش ۱۰ درصدی فروش مبل و  منبت نسبت به پارسال، فروش امسال به بیش از  ۵۵۰ میلیارد تومان رسید.

یدالله کریمی با بیان اینکه بیش از ۹ هزار منبت کار حرفه‌ای در شهرستان ملایر وجود دارد افزود: در مجموع به صورت مستقیم و ۲۵ هزار نفر در ۵ هزار کارگاه تولید مبل و منبت کاری شهرستان مشغول به کارند.

در ملایر سالانه بیش از ۶۰ هزار دست  انواع مبل و منبت تولید می‌شود  که این میزان ۶۵ درصد تولید کشور است.

افزایش ۳ برابری صادرات مبل و منبت کشور/حضور ۱۵۰ هزار گردشگر همزمان با جشنواره مبل و منبت در ملایر

تهیه مواد اولیه با قیمت بالا، بیمه فعالان مبل و منبت و خام فروشی محصولات دغدغه تولید کنندگان مبل و منبت ملایر

نوروزی از تولیدکنندگان مبل و منبت تامین مواد اولیه همچون چوب و پارچه را از مشکلات حوزه مبل و منبت دانست گفت:این مواد وارداتی است و با قیمت ارز آزاد وارد می‌شود و با بالا و پایین رفتن قیمت ارز تولیدکنندگان دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

او در مورد قیمت پارچه گفت: پارچه‌های داخلی تنوع زیادی ندارند و ما مجبوریم از پارچه‌های وارداتی استفاده کنیم و اگر دولت می‌توانست کارخانه‌های پارچه بافی را در منطقه راه اندازی کند  کمک زیادی به تولید کنندگان می‌شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت مبل و منبت را چوب دانسته و گفته که پیگیر است تا برای این بخش واردات چوب با ارز نیمایی صورت بگیرد که در صورت تحقق اقدام مناسبی است.

محمد کاظمی گفت: با توجه به اینکه واردات چوب در کالا‌های گروه یک، چون موادغذایی و دارویی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان جایی ندارد، به دنبال واردات چوب با ارز ۸ هزار تومان هستیم.

علی امامی، یکی از تولید کنندگان مبل و منبت در ملایر گفت:یکی از مشکلات مبل و منبت کاران بیمه است که این افراد با توجه به درآمد کم خود توان پرداخت مبالغ بیمه خود را ندارند.
او گفت: متاسفانه بخش مبل و منبت بیمه مستقل ندارد و افرادی که بیمه شده اند در قالب فرش بافی بیمه شده اند و برخی هم بیمه آزاد دارند.

امامی گرانی  مواد اولیه را مهمترین عامل افزایش دو تا چند برابری قیمت مبل و منبت در ملایر دانست و گفت: همین امر باعث شده تا بیشتر تولیدکنندگان نتوانند فروش اقساطی داشته باشند.

هم اکنون یک هزار ۶۰۰ نفر در حوزه مبل و منبت از محل قالی بافان و تعدادی هم به صورت آزاد بیمه شده اند.

ترکاشوند یکی از فعالان مبل و منبت در شهرک مبل و منبت حاجی آباد هم از فروش ۵۰ درصد تولیدات منبت استان به طور خام به استان‌های تهران، اصفهان و تبریز انتقاد کرد وگفت:هنر دستان منبت کاران ملایردر استان‌های دیگر رنگ و پارچه دوزی می‌شود و با نام آن‌ها وارد بازار می‌شود.

افزایش ۳ برابری صادرات مبل و منبت کشور/حضور ۱۵۰ هزار گردشگر همزمان با جشنواره مبل و منبت در ملایر

تسهیلات برای ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان هم از اختصاص ۱۷ هکتار زمین برای ایجاد نمایشگاه دائمی مبل و منبت در این شهرستان خبر داد و گفت: زمین این نمایشگاه از موقوفات سیف الدوله و در در حاشیه کمربند سبز و جاده سلامت ملایر در اختیار فرمانداری و سرمایه گذاران مبل و منبت گذاشته می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین زین العابدینی افزود:ایجاد نمایشگاه‌های دائمی مبل و منبت می‌تواند در نمایش و عرضه محصولات تولیدی به صورت مستقیم موثر باشد و چون واسطه‌ها حذف می‌شوند محصولات تولیدی با قیمت مناسب تری به دست مشتری می‌رسد.

جشنواره مبل و منبت با همه دغدغه ها، شادی‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی همراه آن از  ۲۱ مرداد تا یک شهریور در ملایر برگزار شد و این درحالی است که هنوز بازار گرم مسافران و خرید آن‌ها ادامه دارد.

هر سال با برگزاری جشنواره مبل و منبت و تبلیغات از طریق رسانه ملی نام مبل و منبت ملایر برای مردم کشورمان آشنا شده است و به گفته خریداران تنوع بالا، قیمت بسیار کمتر از سایر شهر‌های کشور، کیفیت بالا و تنوع در مدل‌ها و رنگ چوب و پارچه از مهمترین مزایای خرید از بازار مبل و منبت ملایر است.

درصورت ساخت نمایشگاه دائمی مبل و منبت، تجهیز و توسعه شهرک صنعتی مبل و منت در شهرستان، خرید مواد خام با ارز دولتی می‌توان امید داشت تا صنعت مبل و منبت ملایر به عنوان برند تولید این محصول بهتر از گذشته در کشور و جهان معرفی شود.

در این شهرستان با چوب‌های راش، گردو، چنار، انواع مبل و منبت در سه نوع مصری، کلاسیک و مدرن و با سبک‌های گل درشت، گل ریز، انگلیسی، پشت بیضی، خرچنگی، متکایی، دسته چوبی، نیلوفری، سوزنی، سه بعدی، کلاسیک، استیل و راحتی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

در کنار مبل، سایر مصنوعات همچون میز غذاخوری، میزمطالعه، صندلی، تخت خواب و آثار تزئینی هم در کارگاه‌های شهرستان ساخته و وارد بازار می‌شود.

 شهرستان ملایر یکی از شهرستان‌های استان همدان با جمعیت بیش از ۳۵۰ هزار نفری است که علاوه بر مبل و منبت، شهر ملی انگور هم نام گرفته است.

 در این شهرستان ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ا

گزارش از زهرا امامی

ملایر صاحب نمایشگاه دائمی مبل و منبت می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.