بر اساس نظر کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد، احتمال گرایش افراد به مصرف مواد مخدر در محیط‌های کارگری و صنعتی بیش از مکان‌های اداری و محیط‌های دیگری است که افراد در آن مشغول به‌کارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،با توجه به برآوردهای انجام شده توسط متولیان امر در حوزه مبارزه مواد مخدر این استان، کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه استانی صنعتی نیست، اما در آن میانگین گرایش به مواد مخدر قابل ملاحظه است.

نتایج برخی از پژوهش های انجام شده توسط کارشناسان این حوزه نشان می دهد که بعضی از محیط ها آمادگی بیشتری برای پذیرش این آسیب دارند و محیط کارگری و صنعتی یکی از این مکان هاست.

کارگران بزرگترین سرمایه اجتماعی هستند که می توان با شناسایی مخاطرات شغلی، ارتقای سطح سلامت و برنامه های حمایتی از آن ها به بهره وری اقتصادی هر چه بیشتر دست یافت و زمینه ساز توسعه شد. 

هم اینک افزون بر ۱۰۳ هزار کارگر در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند و این استان فاقد مراکز صنعتی بزرگ با تعداد کارگران زیاد است. 

باید در نظر داشت، چنانچه جامعه ای کارگران سالم، بانشاط و فعال داشته باشد به بخشی از موفقیت خود در مسیر توسعه دست یافته است.

طرح ملی استقرار مداخلات پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید طرح کاج در واحدهای تولیدی و صنعتی ۵۰ تا ۵۰۰ نفر، به منظور ایجاد بسترهای سلامت اجتماعی در جامعه، از ابتدای سال  ۹۵  تاکنون در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر رفاه و امور اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: با توجه به طرح کاج امسال ۱۲ کارگاه آموزشی با رویکرد سو مصرف مواد مخدر برای کارگران در واحد های تولیدی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است. 

طهمورث داستان  گفت: در این کارگاه ها به طور میانگین بین ۳۰ تا ۴۰ نفر حضور داشته اند.

او گفت: تاکنون ۱۱ کارگاه تولیدی کهگیلویه و بویراحمد از این طرح استقبال کرده اند و تلاش می شود کارگاه های بیشتری زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

داستان افزود: این طرح بر اساس تفاهم نامه همکاری با شورای هماهنگی مبارزه باموادمخدر کهگیلویه و بویراحمد، نیروی انتظامی، اداره کل بهزیستی و سازمان های مردم نهاد است که هدف اصلی آن سالانه کاهش حدود ۵ درصدی مصرف مواد مخدر در واحد های تولیدی است.

مدیر رفاه و امور اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاز نخست این طرح از سال ۹۵ تا ۹۹ در کارگاه های تولیدی استان در حال اجراست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مواد مخدر تریاک بیش از مواد دیگر در واحد های کارگری و صنعتی استان مصرف می شود اما در ۲ سال اخیر مصرف هروئین نیز افزایش یافته است.

ناصر رضایی افزود: این استان با وجود اینکه صنعتی نیست اما آمار گرایش افراد به مصرف مواد مخدر در محیط های کارگری نگران کننده است.

انتهای پیام/ط

مصرف مواد مخدر در محیط های کارگری بیش از اداری است

برچسب ها: اعتیاد ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.