کشاورز گفت: در تمامی برنامه‌های تولید باید حواسمان به منابع آبی کشور باشد و کسی بدون توجه به آن نباید نظریه دهد.

محبی/در بخش کشاورزی تمامی حواسمان باید به منابع آبی کشور باشد/ مشکل شکر ظرف مدت دو سال با حمایت دولت رفع می‌شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نخستین همایش ملی کشاورزی و رونق تولید با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های رونق تولید اظهار کرد: ما در کشور ۲ گروه محصول تولید می‌کنیم که در گروه اول محصولات همچون گوجه‌فرنگی، بادمجان، فلفل و غیره نه تنها کمبود نداریم بلکه مازاد تولید منجر به متضرر شدن کشاورزان شده است و علت این امر را باید در نبود تشکل موفق بخش خصوصی جستجو کرد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: محصولاتی همچون سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و  فلفل  باید کنترل شده در کشور کشت شود تا کشاورزان از این حیث متضرر نشوند.
بیشتر بخوانید: اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری

کشاورز ادامه داد: گروه دوم ۸ محصولی است که ما آن را وارد می‌کنیم، گندم نمونه‌ای از آن است که در گذشته وارد می‌شده، اما هم‌اکنون کمبودی در این زمینه نداریم، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۸ محصول وابستگی غذایی ما را تشکیل می‌دهد،
 
این مقام مسئول بیان کرد: گندم و شکر از جمله این محصولات به شمار می‌رود که در زمینه گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در خصوص شکر اگر دولت حمایت کند مشکلمان ظرف مدت ۲ سال مرتفع می‌شود.

به گفته او در بخش کشاورزی کسی بدون توجه به مسئله آب نظریه ندارد و در تمامی برنامه‌های تولید باید حواسمان به منابع آبی کشور باشد.

کشاورز با انتقاد از این مسئله که استراتژی بلندمدت و میان مدت برای کشاورزی نداریم، بیان کرد: با مشارکت بخش خصوصی باید استراتژی‌های منطقی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها حضور موثری ندارد، افزود: براین اساس زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی در تصمیم سازی‌ها باید فراهم شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید برخی محصولات کشاورزی بیش از نیاز کشور است، بیان کرد: هم اکنون تولید برخی محصولات همچون خیار و هندوانه بیشتر از مصرف کشور است و هر چقدر از کشاورزان می‌خواهیم که سطح تولید و الگوی کشت را رعایت کنند، اما در برخی موارد اثری ندارد که این افزایش تولید ضرر تولیدکنندگان تمام می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیشترین وابستگی را در بخش دانه‌های روغنی داریم، گفت: میزان وابستگی به دانه‌های روغنی مشکلی تاریخی است و در طول تاریخ ۱۰ تا ۱۲ درصد انرژی ما وابسته به کنجاله سویاست و همواره پروتئینی که از دام و طیور انتظار داریم تولید کند، وابسته به همین کنجاله سویاست.

معاون امور زراعت با اشاره به اینکه امسال بیش از ۴۲۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شده است، بیان کرد: طرحی برای تامین دانه‌های روغنی و از طرف کنجاله برای خوراک دام در نظر گرفته شده و طی یک سال و نیم اخیر در این طرح اقلیم، پتانسیل و وضعیت منابع آب و خاک در نظر گرفته شده است.

کشاورز با بیان اینکه امسال تولید کلزا به رکورد بالایی دست یافته است، گفت: اگر اراده قوی داشته باشیم، ظرف مدت ۳ سال امکان دستیابی به خودکفایی ۴۰ الی ۵۰ درصد خودکفایی در این بخش وجود دارد.

وی با تاکید بر توجه به کشاورزی دیم در کشور افزود: بهره برداران دیم جز کم درآمد‌ترین گروه درآمدی جامعه هستند و چشم این افراد به آسمان است تا با بارش باران مقداری گندم یا نخود تولید کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امکان افزایش ۲۵ درصدی تولیدات دیم ظرف مدت زمان ۵ سال فراهم است، بیان کرد: با تناوب کشت و سایر برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌توان ارزش اقتصادی این بخش را بالا برد.

کشاورز ادامه داد: تولیدات دیم می‌تواند به تولید علوفه، دانه‌های روغنی و غله کمک کند و زمینه را برای پایداری تولید می‌شود و رها کردن کشاورزان از نوسانات قیمت فراهم کند.

به گفته وی، در صورتیکه ۲۵۰ میلیمتر باران داشته باشیم، امکان تولید ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ کیلو گندم دیم در هر هکتار را داریم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از این مسئله که میزان تولید و مصرف شیر در کشور کم است، اظهار کرد: این امر به موضوع علوفه گره خورده است چرا که ما آب مناسب برای تولید یونجه نداریم، اما پکیج جدیدی برای علوفه که نیاز کمتری به آب دارد، در نظر گرفته شده که از پاییز امسال اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب در کشور نباید منجر به ناامیدی و نگرانی در جامعه شود، بیان کرد: اگرچه بنده اعلام کرده ام که ما کشوری کم آب هستیم، اما آنقدر تکنولوژی و دانش در کشور وجود دارد که با همین میزان آب می‌توانیم کشاورزی بهتری داشته باشیم.

 کشاورزی با واقعی شدن نرخ ارز جانی دوباره گرفت

کشاورز با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در دنیا و کشور ما دارای سه مسئولیت است، افزود: تقویت امنیت غذایی، افزایش درآمد کشاورزان و حفظ منابع از مهم‌ترین مسئولیت‌های بخش کشاورزی به شمار می‌رود که تمام کشور‌های دنیا فارغ از وضعیت اقتصادی خود نوع جریان حاکم در دولت و اینکه غربگرا باشند یا شرق‌گرا، موضوع امنیت غذایی برای آن‌ها بسیار مورد اهمیت است و برای آن هزینه می‌کنند و بخش کشاورزی همواره مورد حمایت دولت‌ها است.

به گفته وی، برخی از این اهداف مورد نظر کشاورزان و برخی دیگر مورد توجه سیاستگذاران است، اما در نهایت کشاورزان راضی نگه داشته می‌شوند تا سیاست‌های دولت را دنبال کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این شرایط برخی در داخل کشور می‌گویند چرا گندم زیاد می‌کاریم، در حالیکه اگر کشاورزی اروپا را مطالعه کنیم، هیچ یک گندم را فراموش نکردند.

وی با اشاره اینکه واقعی نشدن قیمت‌ها به ضرر تولید کنندگان تمام می‌شود، بیان کرد: این در حالی است که در شرایط تحریم قبول کردیم که نرخ واقعی دلار چه نرخی است که این امر منجر شده که کشاورزی ما کمی جان بگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: کشاورزی در شرایط فعلی کشور به داد اقتصاد کشاورزی امسال به داد اقتصاد ملی می‌رسد و در هر شرایطی به رشد خود ادامه می‌دهد.

کشاورز یکی از مشکلات بخش کشاورزی را مداخلات دولت در این بخش اعلام کرد و گفت: مداخلات دولت در این بخش زیاد و حمایت‌ها حداقلی است و این میزان حتی در کشور‌های فقیر کمتر است. به عنوان مثال هند و پاکستان را در نظر بگیرید که چگونه از تولید پنبه در کشورشان حمایت می‌کنند، اما در کشور ما اجازه داده نمی‌شود این محصول با هر نرخی و با هر حجمی به کشور وارد شود که این امر منجر به از دست رفتن تولید داخلی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با بیان اینکه سرمایه زیادی به بخش کشاورزی تزریق نمی‌شود، افزود: همه تزریق سرمایه در بخش کشاورزی را نمی‌توانیم از بانک کشاورزی توقع داشته باشیم همچنین نرخی که این بانک با توجه به سیاست‌های عمومی کشور در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌دهد بالا است.

به گفته وی، در این دولت تا حدودی میزان سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی افزایش یافته، اما کماکان میزان سرمایه‌گذاری در این بخش پایین است.

کشاورز با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی کمبود تکنولوژی داریم گفت: علاوه بر کمبود تکنولوژی شاهد ناکارآمدی در برخی از تکنولوژی‌های موجود در بخش کشاورزی هستیم و دسترسی به آن‌ها دشوار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر افزایش میزان دسترسی کشاورزی به تکنولوژی افزود: میزان تکنولوژی کشاورزان به منظور افزایش بهره وری باید بالا رود.

کشاورز در پایان بروکراسی پیچیده در دولت را یکی از مشکلات پیش روی بخش کشاورزی بر شمرد و گفت: دولت نمی‌تواند نیازمندی‌های بخش خصوصی را در یک پنجره واحد فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار