نشست خبری تشریح جزئیات هشتمین سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیئت برگزار شد.

جزئیات سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیئت تشریح شد/ دبیر جامعه ایمانی مشعر: هنر هیئتی، هنر شیعی و ایرانی را زنده نگه می‌داردبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری هشتمین سوگواره عکس و پوستر هیئت (عاشورایی) برگزار شد. 

رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر در خصوص هشتمین سوگواره عکس و پوستر هیئت که در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) برگزار خواهد شد، گفت: هشت ساله شدن این جشنواره با غلبه بر مشکلات عملی می‌شود که با عنایت حضرت اباعبدالله‌ الحسین (ع) تا به امروز به این نقطه رسیده است.

هنرمندان می‌توانند نواقص هیئت‌ها و روضه خوانی‌ها را رفع کنند

وی افزود: اگر امروز در سبک روضه خوانی هیئت‌ها دچار غرب زدگی شده ایم، مشکلی است که باید برای رفع آن اقدام کنیم. اگر امروزه در معماری هیئت‌ها مانند معماری شهری ضعف داریم، مسئولیت برطرف کردن آن برعهده هنرمند شیعی است که باید با ذوق هنری خود اثری خلق کند که مورد توجه قرار بگیرد.

آبفروش در خصوص بخش‌های جشنواره گفت: در دوره پیشین برای نخستین بار به اعلان هیئت‌ها جایزه دادیم. در این جشنواره علاوه بر عکاس و طراح به هیئت‌هایی که هنرمندش در جشنواره شرکت کرده است، هم جایزه می‌دهیم؛ زیرا با این کار هم عرق هنرمند به هیئتش بیشتر می‌شود و هم هیئت از توانایی‌های آن هنرمند استفاده بیشتری می‌کند.

وی با بیان اینکه پوستر اعلان هیئت یک اثر اجتماعی است، ادامه داد: افراد با دیدن پوستر راهی هیئت می‌شوند، در حوزه عکس هم اگر چشمان پاک وقایع هیئت را ثبت نکند، روایتی درست از هیئت بیان نخواهد شد.

دبیر جامعه ایمانی مشعر اظهار کرد: هنر هیئتی هنر شیعی، ایرانی و اسلامی را زنده نگه می دارد. همانطور که اگر کتیبه‌ها و دیوار نوشته‌های مساجد و حسینیه‌ها نبود، شاید خیلی از سبک‌های خوشنویسی ایرانی به فراموشی سپرده می شد.

وی افزود: امسال چند اتفاق ویژه در جشنواره رقم خورده است؛ علاوه بر بخش اصلی عکس، در بخش جنبی عکس اربعین هم تعریف شده که عکاسان می‌توانند آثار اربعینی خود را در قالب مجموعه عکس و تک عکس به جشنواره ارسال کنند.

آبفروش گفت: بخش ویژه جشنواره هم هیئت و خدمات اجتماعی است. ما معتقدیم که هیئت باید با مردم در ارتباط باشد، مکتب سیدالشهداء سینه زنی صرف را نمی‌خواهد. همان طور که در وقایع اخیر مانند زلزله، سیل و... هیئت‌ها به مناطق رفته و به مردم خدمت رسانی کردند.

وی افزود: در بخش اصلی پوستر سه بخش فاطمیه، عیدانه و هیئت هفتگی تعریف شده که به صورت مجزا به آن‌ها می‌پردازیم. هیئت در ایام سال جریان دارد. بحث تربیتی هیئت در جلسات هفتگی است و از این رو حساسیت موضوع هفتگی از عزاداری ده روز محرم بیشتر است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: طراحی فضای مجازی و فضای شهری هم از بخش‌های مهم جشنواره است.

وی در ادامه با بیان اینکه در این چند سال اتفاق خاصی برای نشان هیئت نیفتاده بود، اظهار کرد: در دوره نخست نشان هیئت، با اعلان فراخوان مجموعه‌ای غنی جمع آوری شد که حاصل آن در کتاب نشان هیئت به چاپ رسیده است. فراخوان نشان هیئت را سه ساله طراحی کرده ایم تا هیئات فرصتی برای تولید و عرضه نشان داشته باشند.

وی افزود: در بخش نشان هیئت یک قسمت جمع آوری و یک قالب هم نذر نشان هیئت است؛ یعنی در این بخش جمعی از اساتید و هنرمندان قبول می‌کنند که هنرشان را در طبق اخلاص قرار دهند و نشان طراحی کنند. از طرفی هیئت‌هایی هم که واجد شرایط باشند، برای نشان تقاضا می‌دهند و ما هم هنرمند و هیئت را به هم وصل خواهیم کرد.

برگزیدگان سوگواره عاشورایی پوستر هیئت چه جوایزی می گیرند؟

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد رنجبر هم درباره جوایز این سوگواره گفت: در بخش اصلی که پوستر اعلان هیئت است، به پوستر برتر ۴ میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد. از آنجا که چند دوره است به پیشنهاد اساتید پوستر‌ها را تخصصی بازبینی می‌کنیم، به هریک از زیرمجموعه‌های پوستر یعنی بخش‌های تصویرسازی، حروف نگاری، ترکیب بندی، ایده پردازی و خلاقیت و عکاسی برتر هم جایزه ۱ میلیون تومانی اهدا می‌شود.

وی افزود: هیئت مربوط به هنرمندان برگزیده هم یک میلیون تومان جایزه می‌گیرند. در هریک از بخش‌های فاطمیه، عیدانه و هیئت هفتگی هم سه جایزه پانصد هزار تومانی به هنرمندان برتر اهدا می‌شود.

حجت الاسلام رنجبر گفت: در بخش جنبی پوستر شیعی که پیرامون خاندان عصمت و طهارت طراحی می‌شود، پوستر برتر با جایزه یک میلیون تومانی تقدیر می‌شود. طراحان برتر پوستر فضای مجازی و تبیغات شهری که بخش ویژه سوگواره پوستر است جایزه دو میلیون تومانی خواهند گرفت.

وی درباره زمان جشنواره اظهار کرد: مهلت ارسال آثار در بخش پوستر و نشان هیئت از اول محرم تا ۷ آبان مصادف با پایان ماه صفر است، اما عکاسان تا ۱۵ آبان فرصت دارند عکس‌های خود را به سوگواره عکس عاشورایی ارسال کنند.

اعلام جوایز برگزیدگان سوگواره عکس هیئت

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین وحید عباسی دبیر سوگواره عکس طی ایراد سخنانی اظهار کرد: بخش اصلی عکس در رابطه با سوگواری برای خاندان عصمت و طهارت است؛ یعنی عکاسان می‌بایست از سیاه پوشان قبل از محرم تا اتمام ایام حزن، سخنرانی ها، دسته جات، مراسم‌های هیئت و ... عکاسی کنند.

وی افزود: در بخش اصلی عکس، مجموعه عکس‌های برتر به ترتیب ۴ میلیون، رتبه دوم ۳ و رتبه سوم دو میلیون جایزه می‌گیرد. بخش تک عکس نیز از سه تا ۱ میلیون تومان جایزه دارد. همچنین هیئت مربوط هم یک میلیون جایزه می‌گیرد.

دبیر سوگواره عکس با بیان اینکه بخش جنبی این سوگواره به عکس‌های قدیمی و اربعین اختصاص دارد، اظهار کرد: نفر برتر عکس قدیمی یک میلیون جایزه می‌گیرد؛ مجموعه عکس اربعین ۲ و تک عکس آن هم ۱ میلیون به عنوان هدیه دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش ویژه سوگواره عکس که موضوع خدمات اجتماعی هیئت است، اهمیت ویژه دارد؛ زیرا بچه هیئتی‌ها طلایه‌داران کمک و امداد به هموطنان هستند. عکاسان برتر بخش مجموعه عکس ۳ میلیون و تک عکس هم ۲ میلیون جایزه می‌گیرند.

عاشورا یک حادثه نیست، یک هویت است

در ادامه سید عباس میرهاشمی عضو هیئت داوران بخش عکس گفت: عاشورا یک حادثه نیست، یک هویت است. سوگواره عکس و پوستر هیئت هیچ گاه تعطیل نشد و به صورت فصلی هم برگزار نمی‌شود. در هر دوره که خواستیم موضوعات جشنواره را تعریف کنیم، تلاش کردیم تا شرایطی فراهم شود که مجموعه‌ای از اتفاق‌های جامعه شیعی به تصویر کشیده شود.

وی افزود: بلافاصله بعد از برگزاری جشنواره از هنرمندان دعوت می‌شود تا با حضور در کارگاه‌ها از تجربه و آموزش‌های اساتید بهره‌مند شوند.

هنرمندان باید تاریخ اسلام، محرم و عاشورا را بدانند

محمد علی کشاورز عضو هیئت داوران سوگواره پوستر هم گفت: مراحل تکوینی و تکمیلی پوستر‌ها از دوره نخست تا الان که هفت دوره را پشت سرگذاشته، رضایت بخش است؛ یعنی طراحی‌ها از نظر فنی رشد کرده اند اما نکته‌ای که هیئت‌های سفارش دهنده و هنرمندان باید توجه داشته باشند، بحث مطالعه درخصوص موضوعی است که می‌خواهند با اثر هنری آن را بیان کنند.

وی افزود: هنرمندان باید تاریخ اسلام، محرم و عاشورا را بدانند. زوایای پنهانی هست که نه در منابع و نه هیئت‌ها مطرح می‌شود. بنابراین باید هنر آن‌ها را به تصور بکشد. اینکه عده‌ای می‌گویند چیزی که مردم می خواهند را طراحی کنید، درست نیست؛ زیرا سلیقه مردم متعدد است. این هنرمند است که پیشرو جامعه محسوب می‌شود و باید به عمق عاشورا پی ببرد.

محتوا را فدای تکنیک و زیبایی پوستر نکنیم

کشاورز اظهار کرد: هنرمند باید بتواند گوشه ای از زیبایی‌هایی که حضرت زینب (س) فرموده اند را از واقعه عاشورا به درک مخاطب برساند. می‌شود با کمی تلاش و مطالعه پوستر‌های محتوایی عرضه کرد. یکی دیگر از چالش‌های پوستر امروزی تکنیک است. در بسیاری از پوستر‌ها محتوا فدای تکنیک و زیبایی شده است.

وی همچنین درباره نشان هیئت‌ها بیان کرد: شلوغی نشان‌ها یکی از ایراد‌هایی است که به آن‌ها وارد است. بعضاً هنرمندان برای چینش و ایجاد ترکیب جدید کاری می‌کنند که نشان هیئت خوانده نشود و این عیب بزرگی است؛ زیرا اولین رکن نشان خوانا بودن آن است.

گفتنی است در پایان این نشست خبری، نمایشگاهی از ۴۳ اثر منتخب دوره‌های پیشین سوگواره عکس و پوستر و نشان عاشورایی در بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی گشایش یافت که در ایام محرم میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: هنرهای تجسمی ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار