محمود فرهنگ گفت: نمایش‌های صحنه‌ای در ایام محرم و صفر و حتی ممکن است ده روزی بعد از ماه صفر در شهرستان‌ها ادامه داشته باشد.  

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نهمین دوره از تئاتر صاحبدلان، امسال و در ایام محرم و صفر آغاز می شود. در هر دوره از تئاتر صاحبدلان شاهد اجرای نمایش های دینی بسیاری در سراسر کشور هستیم که مخاطبان زیادی را به خود جلب می کند. نهمین دوره از تئاتر صاحبدلان نیز همانند هر سال در تهران و شهرهای مختلف کار خود را شروع می کند.

محمود فرهنگ مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی درباره برگزاری نهمین دوره از تئاتر صاحبدلان و اجرای نمایش های دینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در دهه اول و از روز اول ماه محرم و بعد از اذان مغرب، در فضای تئاتر شهر ۱۰ مجلس تعزیه داریم که توسط احمد عضدی مجالس تعزیه برگزار می‌شود. تعزیه‌هایی که در ده شب اول محرم خوانده می‌شوند عبارت است از تعزیه شاه چراغ، مسلم، وهب، دو طفلان مسلم، حر بن ریاحی، حضرت علی اکبر (ع) , حضرت قاسم (ع) , حضرت ابوالفضل (ع) , امام حسین (ع) , بازار شام و وفات حضرت رقیه (س).

وی با بیان اینکه در ایام محرم و صفر دو نمایش در کارگاه نمایش تئاترشهر به روی صحنه می‌رود،ادامه داد: نمایش‌های صحنه‌ای در ایام محرم و صفر و حتی ممکن است ده روزی بعد از ماه صفر در شهرستان‌ها ادامه داشته باشد. 

 مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی بیان کرد: بعد از اجرا‌های نمایش‌ها و تعزیه در فضای تئاترشهر، حدود ۸ نمایش در بخش نمایش‌های خیابانی نیز اجرا می‌شوند. البته بخشی از این نمایش‌ها پذیرفته و برخی منوط به بازبینی است و اگر مورد تایید هیئت انتخاب بود، نمایش‌ها اجرای خود را در فضای تئاترشهر آغاز می‌کنند.

فرهنگ در خصوص آثار پذیرفته شده در شهرستان‌ها گفت: آثار پذیرفته شده در شهرستان‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ بخش اول آثار پذیرفته شده و بخش دوم آثاری که مشروط به بازبینی هستند. باید گروه‌ها تمرین‌های خود را انجام داده و سپس اثر خود را به صورت DVD ارسال کرده که هیت انتخاب اثر را ببیند و سپس درباره آن اظهار نظر کنند.

اجرای نمایش های دینی بعد از ایام صفر نیز ادامه دارد

فرهنگ درباره کیفیت آثاری که در نهمین دوره تئاتر صاحبدلان اجرا می‌شوند، اظهار کرد: در این دوره از تئاتر صاحبدلان به غیر از آثار تعزیه خوانی , ۱۵۰ اثر  در بخش صحنه‌ای و خیابانی به دبیرخانه کانون تئاتر دینی رسید و هیئت انتخاب متشکل از وفاداری، جولایی و مجید اشتیاقی هستند. طبیعی است که این دوستان بهترین آثار را انتخاب کردند و اذعان داشتند که آثار ارسالی، آثار بسیار خوبی است البته در بخش دوم این آثار بعد از تمرین و ارائه توسط گروه‌ها، می‌توان راحت‌تر اظهار نظر کرد. در این دوره از تئاتر صاحبدلان بخش دیگری نیز اضافه شده و آن بخش مسابقه نمایشنامه نویسی تئاتر دینی است که علاقه‌مندان تا تاریخ ۱۰ شهریور فرصت ارسال آثار به دبیرخانه را دارند.

وی افزود: در مسابقه نمایشنامه نویسی آثار در هیئت داوران که متشکل از محمد رضا الوند، ندا ثابتی و کاوه مهدوی است مورد بررسی و ارزیابی  قرار می‌گیرد  و در پایان محرم و صفر برگزیدگان این بخش اعلام می‌شوند.

فرهنگ درباره برنامه ریزی برای  اجرای نمایش‌های دینی در ایام سال گفت: از ۱۲ ماه سال ۲ ماه متعلق به اباعبدالله الحسین (ع) است و طبیعی است که نقطه ثقل آثار انتخابی به این بخش اختصاص می یابد اما نکته مهم این است که کانون تئاتر دینی ۸ محور اولویت کاری دارد که یکی از آن موضوع عاشورایی است. اولویت اول آثار ارسالی به مضامین، مفاهیم و موضوعات و داستان‌ها و پیامبران قرآنی، اولویت دوم به موضوع نبوی و زندگی پیامبر (ص) , اولویت سوم به موضوع علوی که به زندگی حضرت علی (ع) , اولویت چهارم موضوع فاطمی، اولویت پنجم موضوع رضوی، اولویت ششم موضوع عاشورایی، اولویت هفتم مهدوی و اولویت هشتم به موضوع شخصیت‌های تاثیر گذار در تاریخ اسلام است که از صحابه‌های پیامبر (ص) آغاز و به دانشمندان، شاعران و شخصیت‌های موثر در اسلام پرداخته می‌شود.

اجرای نمایش های دینی بعد از ایام صفر نیز ادامه دارد

وی ادامه داد: بعد از اجرای این نمایش‌ها و در پایان درصد دقیق موضوعات آثار مشخص می‌شود. ما موضوع شهادت و دفاع مقدس را نیز آورده و در کنار موضوعات عاشورایی به آن پرداخته ایم. در پایان سال نموداری از آثار اجرا شده تهیه می‌کنیم و مشخص می‌شود که چند درصد از آثار در بخش‌های مختلف به اجرا رفته است. ما آثاری داریم که قابلیت اجرا بعد از ماه محرم و صفر را دارند، اما در حال حاضر نقطه ثقل اجرا‌ها در شهرستان‌ها است و هر اثری که پذیرفته شود در شهر خود به اجرا می‌رود.

فرهنگ درباره اجرای برخی نمایش‌های دینی بعد از ایام محرم و صفر گفت: ما کارگردان‌هایی را داریم که حدود ۶ یا ۷ سال است در ایام محرم و صفر اجرا دارند، زمانی که با گروه‌ها هماهنگی می‌شود، ممکن است گرفتن سالن‌ها به بعد از ایام محرم و صفر موکول شود و برخی نمایش‌ها بعد از ایام محرم و صفر به اجرا بروند که همین موضوع سبب می‌شود پروسه کاری ما ۹۰ روز طول بکشد. این نیاز‌ها باید در استان‌ها تامین شود و خیلی از آثار می‌توانند در زمان‌هایی غیر از محرم و صفر هم اجرا شوند که مخاطب خود را داشته باشند.

فرهنگ درباره استقبال تماشاگران از تئاتر صاحبدلان و تئاتر‌های دینی بیان کرد: خوشبختانه محوطه تئاترشهر فضای خوبی برای تماشای نمایش‌ها دارد و از طرفی تعزیه خوانی در ایام محرم و صفر مخاطبان بسیاری دارد. در حال حاضر نمی‌توان درباره تماشاگران نهمین دوره تئاتر صاحبدلان نظر داد، ولی در سال‌های گذشته گروه‌های نمایشی تعداد مخاطبان خود را برای ما ارسال می‌کردند و حتی مواردی از شهر‌های کوچک داشتیم  که می‌گفتند سالن نمایش ما مملو از تماشاگر بود پس طبیعی است که آثار با یک نگاه مستقیم گویی کار نمی‌کنند و بیشتر آثار با زبان نمایش و با تعداد مخاطبان بیشتری اجرا می‌شوند.

گفتنی است نهمین دوره تئاتر صاحبدلان محرم و صفر ۱۴۴۱- ۱۳۹۸ به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنر‌های نمایشی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و انجمن هنر‌های نمایشی در سه بخش نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خارج از صحنه و مسابقه نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.