کارشناس بسکتبال کشورمان گفت: فدراسیون باید از نظرات و تجربیات پیشکسوتان و مربیان بهره ببرد.

فرانک طیاری، سرمربی تیم بسکتبال نامی نو اصفهان در رابطه با شرایط تیم ملی بسکتبال بانوان و نتایج این تیم در مسابقات قهرمانی غرب آسیا با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، به گفت و گو  پرداخت.

نباید به سومی در آسیا قانع باشیم

 او در ادامه افزود: مسابقات قهرمانی غرب آسیا اولین حضور رسمی تیم ملی بانوان نبود و بازیکنان تیم ملی پیش از این برابر تیم‌های اندونزی و لبنان بازی کرده بودند. نباید به مقام سومی که در مسابقات قهرمانی غرب آسیا کسب کردیم، قانع شویم، زیرا استعداد‌ها و بازیکنان خیلی خوبی داریم و جایگاه ما باید بهتر از این باشد. به هر حال این که روی سکو رفتیم جای تقدیر دارد و شاید بازیکنان با همین نتیجه به خودباوری برسند، اما نباید به چنین نتایجی بسنده کنیم و باید در آینده پیشرفت کنیم.


بیشتر بخوانید:

بانوان بسکتبالیست ایران تاریخ ساز شدند

مصاف تیم ملی بسکتبال بانوان ایران و اردن در دیدار رده بندی غرب آسیا


با برنامه ریزی خوب می‌توانیم به سطح اول آسیا برسیم

طیاری ادامه داد: تیم ملی ایران قدرتمند‌تر از سوریه است، اما در مسابقات قهرمانی غرب آسیا برابر این تیم نتیجه را واگذار کردیم. با این وجود دوباره نام بسکتبال بانوان با سومی در این مسابقات مطرح شد و با این نتیجه ثابت کردیم در این سال‌هایی که محروم بودیم دست از تلاش نکشیدیم و بسکتبال را فراموش نکردیم. من اعتقاد دارم اگر برنامه ریزی خوبی صورت بگیرد تیم ملی بانوان این توانایی را دارد که در بالاترین سطح آسیا قرار بگیرد. البته باید سطح تمرینات را بالاتر ببریم و در بازیکنان جوان ایجاد انگیزه کنیم. در تمامی مسابقات و تورنمنت‌ها در کنار بازیکنان اصلی از ۲، ۳ بازیکن تعویضی استفاده می‌کنیم و می‌توانیم به جای چند بازیکنی که خیلی کم فرصت بازی کردن پیدا می‌کنند و بیشتر نیمکت نشین هستند از بازیکنان جوان استفاده کنیم تا برای تیم ملی پشتوانه سازی شود و این بازیکنان جوان تجربه کسب کنند به همین دلیل معتقدم خط خوردن آیدا گل محمدی از تیم ملی کم لطفی در حق او بود.

اگر برخی بازیکنان خط نمی‌خوردند به سوریه نمی‌باختیم

کارشناس بسکتبال کشورمان بیان کرد: پریسا کرمی، ساغر آجیلی و آیدا گل محمدی از بازیکنان جوانی بودند که اگر به مسابقات بسکتبال غرب آسیا اعزام می‌شدند، توانایی کسب ۱۰ امتیاز در هر بازی را داشتند. شاید اگر این بازیکنان در مسابقات قهرمانی غرب آسیا بازی می‌کردند، آن باخت نزدیک به سوریه اتفاق نمی‌افتاد البته من در جایگاهی نیستم که در کار کادرفنی دخالت کنم و بگویم کدام بازیکن باید دعوت شود، اما امیدوارم که استعداد ها ازبین نروند و بازیکنان جوان نا امید نشوند. بهتر است شرایط و آمار بازیکنان در بازی‌های باشگاهی بررسی شود تا ببینیم کدام بازیکنان شایستگی دعوت به تیم ملی را دارند و می‌تواند در بازی‌های ملی عملکرد خوبی داشته باشند.


بیشتر بخوانید:

کسب نتیجه خوب در مسابقات جام جهانی راه المپیک را هموار می‌کند

کلاهی: برنامه بازی‌های تدارکاتی را بر اساس پیشرفت اردو برنامه ریزی می‌کنیم


حامیان مالی تمایلی به سرمایه گذاری در بسکتبال بانوان ندارند

او در خصوص حمایت حامیان مالی در لیگ بسکتبال بانوان خاطر نشان کرد: نباید بر حسب چند جلسه تمرین یک بازیکن خط بخورد، زیرا خط زدن هر کدام از بازیکنان نیازمند دلیل و بررسی عملکرد آن‌ها است. آیدا گل محمدی بازیکن با استعدادی است که از نظر سنی و قامتی نیز شرایط خوبی دارد. باید دید فدراسیون برای چنین بازیکنی که به این سطح رسیده چه برنامه ریزی دارد. مربیان ملی می‌توانند به استان‌های مختلف بروند و این استعداد‌ها را تمرین بدهند، زیرا برخی از این بازیکنان شرایط سفر به تهران و حضور در اردو‌ها را ندارند. بازیکنی مانند گل محمدی با خرج خودش در تمرینات تیم ملی حاضر می‌شد، اما باید این را هم در نظر گرفت که شرایط مالی بازیکنان خوب نیست و حامیان مالی هم رغبتی به سرمایه گذاری در بسکتبال بانوان ندارند که فدراسیون باید در این باره فکر اساسی کند.

بازی با تیم‌های بزرگ خیلی به ما کمک می‌کند

کارشناس بسکتبال کشورمان در خصوص مسابقات کاپ آسیا که در مهر ماه برگزار خواهد شد، اظهار داشت: بدون انجام بازی تدارکاتی نمی‌توانیم در کاپ آسیا نتیجه بگیریم. باید با چند تیم در سطح تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات بازی تدارکاتی برگزار کنیم. اگر بتوانیم در کشوری مانند ترکیه اردو برگزار کنیم و با تیم ملی این کشور که از تیم‌های مطرح در جهان است و دوره قبلی جزو ۴ تیم برتر جام جهانی قرار گرفت، بازی تدارکاتی داشته باشیم مسلما خیلی به تیم ما کمک خواهد کرد. ترکیه کشور همسایه است و اردو زدن در آن جا هزینه زیادی ندارد. همسایه‌های شمالی ما در بسکتبال بانوان تیم‌های قدرتمندی دارند و برای کم کردن هزینه‌ها امکان دعوت این تیم‌ها به ایران برای اردوی مشترک و برگزاری بازی دوستانه وجود دارد.


بیشتر بخوانید: 

متشرعی: هفته آینده به مسابقات بسکتبال قهرمانی غرب آسیا اعزام می‌شویم

عبدلوند: مهم‌ترین مشکل تیم ملی بسکتبال نبود حامی مالی است


فدراسیون باید از نظرات و تجربیات پیشکسوتان استفاده کند

او در پایان تصریح کرد: تاریخچه بسکتبال در کشور ما نشان می‌دهد کدام مربیان به این رشته خدمت کردند و کدام مربیان همچنان جای کار دارند و باید یاد بگیرند. ما مربیان بزرگی داشتیم که بازیکنان خوبی پرورش دادند و به تیم ملی معرفی کردند. مسلما می‌شود از دیدگاه‌های این مربیان استفاده کرد، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که می‌ترسیم به فدراسیون برویم مبادا که فکر کنند ما ادعایی برای سهم خواهی داریم. شخصی مانند من حداقل می‌تواند نظراتش را بگوید و بهتر است به جای این که همیشه خبرنگاران جویای نظر ما باشند، گاهی هم فدراسیون نشستی تشکیل دهد و از نظرات و تجربیات مربیان و پیشکسوتان استفاده کند. ما هیچ وقت دنبال لقمه حاضر و آماده نبودیم و از همان ابتدا مربیگری می‌کردیم و پای کار بودیم، اما بعد از این همه سال هیچ عزت و احترامی نداریم.

انتهای پیام/

آخرین اخبار از لیگ بسکتبال بانوان ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار