وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی برای اجرا آماده شده و رویکرد اصلی آن کیفی سازی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه پنجاه ودومین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین با اشاره به کاهش ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها و خالی شدن صندلی دانشگاه‌های غیر دولتی گفت: در بخش دانشگاه‌های دولتی، طرح ساماندهی آموزش عالی با هدف کیفی سازی و ماموریت گرا کردن واحد‌های مختلف آماده اجراست.

غلامی افزود: دانشگاه‌های کشور توانایی خوبی دارند و نیاز‌های منطقه‌ای ایجاب می‌کند که این توانایی‌ها در آن‌ها تقویت شود و در طرح ساماندهی ان‌ها را به سمت کیفی سازی و ماموریت گرایی برای حل مسائل کشور ومنطقه پیش ببریم.

وزیر علوم اضافه کرد: کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه باعث شده است که توسعه کمی دانشگاه‌ها که در نیمه دوم دهه ۸۰ داشته ایم و داوطلبان زیادی را پشت سر داشت الان دیگر به این همه ظرفیت آموزشی و صندلی نیازی نباشد و حتما دانشگاه‌ها باید به سمت تغییر در سرفصل‌های درسی، افزایش کیفیت و تقویت زیرساخت‌های آموزشی حرکت کنند.

او با بیان اینکه بخش‌های غیر دولتی بیشتر با صندلی خالی مواجه شده اند گفت: وزارت علوم از این دانشگاه‌ها در قالب استاندار‌هایی که باید رعایت کنند حمایت خواهد کرد.

 ایجاد بیش از ۴۳ هزار شغل با شرکت‌های دانش بنیان

وزیر علوم با اشاره به فعالیت بیش از ۵ هزار شرکت دانش بنیان در کشور گفت: در این شرکت‌ها بیش از ۴۳ هزار شغل پایدار ایجاد شده است.

غلامی افزود: در سال جدید دانشگاه‌ها به سمت طرح‌های مورد نیاز دستگاه‌های مختلف از جمله واحد‌های تولیدی، صنعتی سوق داده شده اند و صاحبان صنایع هم از این رویکرد دانشگاه‌ها حمایت کرده اند.

او گفت: در دهه اخیر دانشگاه‌ها برای کمک به حل مشکلات، دستاورد‌های علمی خود را به فناوری و فناوری را به اشتغال و کمک به تولید منتقل کرده و تاسیس و توسعه مراکز رشد دانشگاهی را در دستور کار قرار داده اند.

وزیر علوم افزود: این مراکز رشد از شرکت‌های کوچک و صاحبان ایده حمایت می‌کند و به آن‌ها برای حرکت به سمت تشکیل گروه‌های کاری و شرکت‌های کوچک امکانات و تسهیلات اولیه می‌دهد.

غلامی اضافه کرد: در کنار مراکز رشد، ۴۳ پارک علم و فناوری وجود دارد که از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند.

او گفت برخی از این شرکت‌های مستقر، کار‌های ارزشمندی دارند که در داخل نیاز صنایع را برطرف کردند و هم صادرات داشته اند.

وزیر علوم، از واحد‌های تولیدی خواست از ظرفیت‌های این شرکت‌های دانش بنیان بیشتر استفاده کنند چرا که این‌ها به علت داشتن محققان و استادان مجرب می‌توانند برای حل مشکلات واحد‌های تولیدی صنعتی چاره جویی کنند.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.