معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خبر داد؛

صرفه‌جویی ۷۰ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی سمنان

لطف‌الله رضایی گفت: حدود ۷۰ میلیون مترمکعب سال ۹۷ در مصرف آب بخش کشاورزی استان با اجرای سند بهره‌وری آبی صرفه‌جویی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، لطف‌الله رضایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت : منابع آب زیرزمینی استان سمنان سالانه بین یک تا ۲ و نیم متر یعنی حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب کمبود دارند و اجرای کامل سند بهره‌وری آب استان سمنان نقشی مهم در جبران کسری مخازن آبی دارد.

او افزود: سند بهره‌وری منابع آبی استان سمنان بعد از ارائه مطالعات اولیه الگوی کشت به منظور ارتقای بهره‌وری، مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب و کمک به کسری آب مخازن در مدت اخیر تدوین شد.

رضایی ادامه داد: در سند بهره‌وری آب استان سمنان ۱۷ طرح عملیاتی شامل کشت نشایی توسعه در فضای کنترل‌شده، ارتقای ضریب مکانیزاسیون، اصلاح و بهسازی باغ ها، تکثیر و توزیع بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان زراعی باغی و دارویی مقاوم و سازگار با شرایط کم‌آبی در دستور کار قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  تصریح کرد: کشت علوفه‌های جدید، توسعه گیاهان دارویی کم آب بر، انتقال بخشی از کشت بهاره به پائیزه، خاک‌ورزی حفاظتی، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در باغ‌های و اراضی شیب‌دار، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب نیز در این سند در دستور کار قرار دارد و اکنون بخشی از این طرح‌ها اجرایی شده است.

انتهای پیام/ح

کمبود سالانه بین یک تا ۲ و نیم مترمنابع آب زیرزمینی در استان سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.