مهدی قاسمی با اشاره به برگزاری آئین سنتی «ای دوستان ماه محرم آمده» در روستای جزن دامغان گفت: این آئین ۴۵۰ سال قدمت دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مهدی قاسمی  رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان ضمن بیان اینکه صبح یک‌شنبه در نخستین روز از ماه محرم آئین سنتی «ای دوستان ماه محرم آمده» در روستای جزن دامغان برگزار شد، ابراز داشت: این آئین قدمتی حدود ۴۵۰ سال دارد که همه ساله در این روز برگزار و عزاداران حسینی با خواندن اشعار و ابیات شعرای بزرگ با موضوع محرم و عاشورا فضای معنوی ایجاد و به سوگواری می‌پردازند.

او  افزود: این آئین در نخستین روز ماه محرم طبق سنت دیرینه باهدف آگاهی و اطلاع‌رسانی به اهالی روستا از فرارسیدن ماه محرم همراه با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری برگزار می‌شود تا مردم از این طریق مراتب عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) ابراز کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان با اشاره به اینکه در نخستین روز از ماه محرم آئین‌های ویژه عزاداری سنتی در مناطق مختلف این شهرستان برگزار می‌شود، ابراز داشت: آئین‌های عزاداری ماه محرم در هر نقطه از شهرستان دامغان دارای رنگ و بوی خاص است.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: اهالی روستای جزن برای ابراز عشق و ارادت خود به سرور و سالار شهیدان نذورات خود را به عزاداران حسینی برای اطعام در روز تاسوعا و عاشورا اهدا می‌کنند.

او افزود: آئین رسم شاطری که در آن مردم روستای جزن دامغان لباس نانوایان را پوشیده عزاداری می‌کنند نیز از دیگر آئین‌های سنتی این روستا است که در روز‌های نهم و دهم محرم تاسوعا و عاشورا حسینی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ح

آیین سنتی «ای دوستان ماه محرم آمده»قدمتی حدود ۴۵۰ سال دارد

برچسب ها: محرم 98 ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.