آیین کهن استقبال از ماه محرم که با برپایی درخت آرزو‌ها در میادین روستا‌های خلخال همراه است، با حضور پرشور عزاداران حسینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد رضا شایقی، رئیس میراث فرهنگی شهرستان خلخال در حاشیه این مراسم گفت: اهالی شهرستان خلخال مطابق رسمی دیرینه همه ساله در آستانه ماه محرم آیینی را به اجرا درمی‌آورند که به نوعی اعلام رسمی آغاز ماه محرم و عزاداری‌های آن است.

او افزود: بر اساس این آیین درختی بلند از باغستان هر روستا انتخاب شده و بعد از قطع آن توسط اهالی به میدان روستا و شهر و یا مجاور مسجد اصلی محل انتقال می‌یابد.

شایقی تصریح کرد: با برافراشتن این درخت که همراه با نوحه‌خوانی و عزاداری است، آغاز عزاداری‌های ماه محرم اعلام می‌شود و مردم نذورات خود را به تنه درخت سنجاق می‌زنند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال گفت: این درخت که در بین مردم محلی «قارقارا» نامیده می‌شود با پارچه‌های مشکی تزئین می‌شود و به نوعی عزاداری برای ماه محرم را تا پایان ایام سوگواری به نمایش می‌گذارد.

شایقی با بیان اینکه این مراسم در اغلب روستاها و شهرهای شهرستان خلخال برگزار می شود، گفت: پرونده ثبت ملی این آیین  در حال تکمیل شدن است تا به زودی در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی برسد.

انتهای پیام/ع

آیین های عزاداری ماه محرم در خلخال

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.