خبرگزاری رویترز به نقل از منابع غربی و ایرانی، مدعی شد اجرای پیشنهاد فرانسه، مبنی بر اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران تا پایان سال، به اجازه آمریکا بستگی دارد.

ادعای رویترز: اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران منوط به اجازه آمریکاستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری رویترز مدعی شد منابع غربی و ایرانی اعلام کرده‌اند اجرای پیشنهاد فرانسه برای اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران تا پایان سال، به اجازه واشنگتن بستگی دارد.

این پیشنهاد به شرط پایبندی کامل تهران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) مطرح شده است.

این در حالی است که یک منبع فرانسوی در گفتگو با بلومبرگ، مدعی شد وزیر دارایی این کشور در واشنگتن خواستار صدور معافیت‌های تحریمی برای چین، هند و ژاپن شده است.

از سوی دیگر، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه، امروز به خبرنگاران گفت مذاکرات بر سر راه اندازی خط اعتباری، که درآمد‌های نفتی ایران تضمین آن خواهد بود، ادامه دارد، اما تایید آمریکا در این زمینه الزامی خواهد بود.

بنا به گفته لودریان، این طرح این گونه است که: «یک خط اعتباری با ضمانت درآمد نفتی ایران راه اندازی شود به شرط آنکه یک: تهران به برجام بازگردد، دو: در خلیج فارس امنیت برقرار شود و مذاکراتی در خصوص امنیت منطقه‌ای و وضعیت برنامه هسته‌ای پس از سال ۲۰۱۵ صورت گیرد». وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه تاکید کرد: «همه این‌ها به توافق دونالد ترامپ بستگی دارد» تا برخی از تحریم‌های نفتی ایران را بردارد.

در اجلاس گروه هفت که هفته گذشته در فرانسه برگزار شد ترامپ موافقت کرد تا یک خط اعتباری برای ایران افتتاح شود، هرچند پس از آن مقامات آمریکا لغو تحریم‌ها را به عنوان شرط مذاکرات جدید رد کردند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد طی یک دوره سه ماهه و شش ماهه تمام تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامد‌های آن روبه‌رو خواهد شد.

طرف‌های اروپاییِ برجام یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس، ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از این توافق مدعی شدند که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، برای حفظ این توافق، بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی آن را تضمین می‌کنند.

وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. بنا به ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس INSTEX گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند و سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند. اما بنابر گزارش مقامات کشورمان تاکنون هیچ اقدام موثر عملی در رابطه با روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
کشور های اروپایی نوچه آمریکا هستند واراده ای برای خودشان ندارند
آخرین اخبار