ترابیان گفت: برنامه‌ داریم که روستا‌ها تا آذرماه مشکلی در دسترسی به موبایل نداشته باشند.

ارتباطاتبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد ترابیان مجری توسعه روستایی استان‌های وزارت ارتباطات پیرامون وضعیت ارتباطات روستایی گفت: از سال ۱۳۸۳ شرکت مخابرات تصمیم گرفت تا برای روستا‌هایی که فیبرنوری نداشته و دور افتاده بودند از سیستم WLL استفاده کند، به دلیل آنکه فرد روستایی هزینه‎ تلفن ثابت را پرداخت می‌کرد و سرویس موبایلی می‌گرفت و در چند روستا امکان جابجایی داشت، اقبال زیادی هم به آن شد و مورد توجه قرار گرفت.

ترابیان، ادامه داد: با گذر زمان و خصوصی شدن شرکت مخابرات و بالا رفتن ضریب نفوذ تلفن همراه، این سیستم‌ها به روزتر شدند و مردم برای رضایت مقایسه‌ موبایلی می‌کردند. با جداشدن شبکه‌ تلفن همراه از شبکه‌ مخابرات، نگهداری این سرویس به درستی انجام نمی‌شد.

او، افزود: از نظر جمعیتی حجم قابل توجهی از روستاییان از این سیستم استفاده می‌کردند. در سال ۱۳۸۸ موبایل‌ها نیز در این سیستم رومینگ گرفتند. در ابتدای دولت دوازدهم رومینگ این سیستم‌ها را برای ایرانسل نیز باز کردیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به چند دلیل در اوایل دولت دوازدهم تصمیم گرفتیم سیستم‌های WLL را روی شبکه همراه اول ببریم، یکی اینکه کیفیت افزایش می‌یافت و دومین مساله این بود که در روستا‌هایی که پرجمعیت هستند با سرمایه‌گذاری دولت می‌توانستیم اتصال به شبکه ملی اطلاعات را برقرار کنیم و مردم خدمات دولت و اینترنت را دریافت کنند.

ترابیان، خاطرنشان کرد: از سال پیش این کار اجرایی شد و در خرداد ماه، شبکه‌ WLL جمع آوری شد و در همه این روستا‌ها پوشش موبایلی فراهم شد.

مجری توسعه روستایی استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه‌ افزود: باید بررسی کنیم که هر کجا پوشش کم شده است با اضافه کردن سایت یا افزایش ظرفیت مشکل را حل کنیم. برنامه‌ای داریم که روستا‌ها تا آذرماه دیگر مشکلی در دسترسی به موبایل نداشته باشند. در همین حال، روستا‌های با جمعیت بالا را به نسل ۳ و ۴ مجهز می‌کنیم که تا کنون در ۲۰۰۰ روستا محقق شده است.

مجری توسعه روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: شبکه‌های قدیمی به شبکه‌ی همراه تبدیل شده است. همین کار را با شبکه‌ی نورتل انجام دادیم و در سه ماه آینده این ۱۰۰۰ روستای دور افتاده که هیچ امکاناتی ندارند به شبکه‌ ایرانسل می‌پیوندند که تجربه‌ای شیرین برای مشتریان نورتل است و در همانجا به همراه اول نیز رومینگ می‌دهیم.

او گفت: از نظر هزینه‌ای بابت این رومینگ، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و این خدمتی است که وزارت ارتباطات با استفاده از بهینه‌سازی شبکه‌ها ارائه می‌دهد.


بیشتر بخوانید: برخورد قاطع سامانه همتا با تخلف جعل شناسه


ترابیان، اظهار کرد: در دوره‌ تحریم‌ها استراتژی اول ما این بود که ظرفیت اپراتور‌ها را با هم استفاده کنیم. هر اپراتوری خدمتی دارد و دولت این اپراتور‌ها را مجاب کرد که به اپراتور‌های دیگر خدمات دهند. مردم نگران هزینه‌ رومینگ اپراتور‌ها نباشند. با این اتفاق پوشش جاده‌ای ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: سوالی که پیش می‌آید این است که توسعه‌ شبکه به چه دردی می‌خورد؟ در روستا، روستایی‌ها به دو صورت از اتصال به شبکه‌ ملی اطلاعات نفع می‌برند. وقتی می‌گوییم ۳۰ هزار روستا به شبکه متصل شدند به این معناست که رفت و آمد غیرضروری اتفاق نمی‌افتد و روستایی روی موبایل خود خدمات دولت را دریافت می‌کند. برای ارائه‌ خدمات بانکی بیش از ۲۲۰۰ دستگاه ATM در روستا‌های کم جمعیت قرار دادیم.

او، ادامه داد: علاوه بر ارائه‌ خدمات دولت، توانمندی و مزیت هر روستا بررسی و با ارائه‌ زیرساخت‌های ارتباطی و آموزش، امکان الکترونیکی کردن فرایند‌ها فراهم می‌شود. در گذشته واسطه‌ها محصولات را به فروش می‌رساندند و روستایی سودی نمی‌برد. برخی شرکت‌های استارتاپی در حال حاضر وجود دارند که محصولات روستا را به مصرف کننده معرفی می‌کنند و روستاییان از طریق اپ‌های موبایلی محصولات و خدمات خود را به فروش می‌رسانند. این‌ها باعث رشد اقتصاد روستا در حوزه‌های صنایع دستی، محصولات کشاورزی و بوم‌گردی شده است.

منبع: سیتنا

انتهای پیام/

رومینگ بین اپراتوری، هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار