به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه امروزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به ظرفیت اصلی کشور تبدیل شده،گفت : در سایر حوزهها ۳۰ سال در کشور کار کردیم و امروز زمان آن رسیده که بر این بخشها تمرکز کنیم.
او گفت : اکنون گردشگری جای خود را در سبد همه خانوارها با هر میزان درآمد باز کرده است.
او افزود: از سوی دیگر امروز کشور ایران میزبان حضور گردشگران زیادی از سراسر جهان است و اقبال خوبی از سوی برخی کشورها مانند عمان، سوریه، عراق و... برای حضور در ایران وجود دارد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: این گردشگران در داخل ایران پول خرج کرده و کالاهای تولید داخل ما را میخرند و با خود میبرند، پس برای کشور ثروت به همراه دارند و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
کاشفی گفت: این گردشگران در زمینههای مختلف گردشگری مذهبی، تفریحی و... به ایران میآیند.
وی با بیان اینکه برخی از استانهای کشور مانند اصفهان، مشهد و استانهای شمالی به مقاصد اصلی این گردشگران تبدیل شده اند، گفت: برخی از استانها از دیرباز حلقه اول گردشگری کشور بودند که تعداد آنها در حال اضافه شدن است و استانهایی مانند همدان و سیستان و بلوچستان نیز با سرعت قابل توجهی در حال پیوستن به این موضوع هستند.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: باید کرمانشاه را نیز وارد این حلقه کنیم تا از مزایای حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان بیبهره نمانیم.
کاشفی با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیتهای زیادی برای استقبال از گردشگران دارد، توریسم درمانی را یکی از مهمترین این مزیتها برشمرد.
او افزود: امروز در ایران و از جمله استان کرمانشاه خدمات سلامت با قیمت مناسب و کیفیت عالی در اختیار گردشگران است، اما باید زیرساختهای جانبی این موضوع مانند حمل و نقل هوایی و... نیز در استان فراهم شود.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از ظرفیت گردشگری روستایی استان هم یاد کرد و گفت: فرهنگ روستاها، پوشش آنها و... همگی میتواند برای گردشگران جذاب باشد.
کاشفی با اشاره به اینکه دیدن مواردی مانند آب و سنگ و... دیگر به تنهایی برای گردشگران جذاب نیست، گفت: باید به دنبال سمبل سازی برای گردشگران باشیم.
او از برپایی رویداد گردشگری ۲۰۲۰ در کرمانشاه هم یاد کرد که با محوریت گردشگری روستایی است و گفت: معتقدم این رویداد اکنون فقط در حد ایده است و باید با برگزاری دهها جلسه کارشناسی و بهرهگیری از تجربیات دیگر استانهایی که میزبان رویدادهایی از این دست بودند، بتوانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از کارکردهای کمیسیون گردشگری هم یاد کرد و گفت: این کمیسیون بر سه محور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی فعالیت دارد.
کاشفی با بیان اینکه میتوان برای هریک از این سه محور زیرشاخههایی را تعریف کرد، افزود: برای مثال کرمانشاه در زمینه فرش، توریسم گردشگری و... قابلیتهای زیادی دارد که باید به آنها در این کمیسیون بپردازیم.
او گفت: در برخی موارد ما پیشنهاداتی را برای بررسی بیشتر و مشاوره گرفتن به اعضای کمیسیون گردشگری ارائه میدهیم و در برخی موارد کمیسیون میتواند پیشنهادات خود را به هیات رئیسه اتاق ارائه دهد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: این پیشنهادات حتما باید اولویتبندی شود و منسجم باشد تا بتوان از دل آن برنامههای پخته و عملیاتی به دست آورد.
او افزود: رویکرد اصلی این کمیسیون نیز ابتدا استانی و منطقهای و سپس ملی است و اگر بتوانیم در هر سال چند کار اجرایی خوب از دل این کمیسیون بیرون بیاوریم بسیار مثبت خواهد بود و نتیجه آن ایجاد اشتغال و ثروت برای استان است.
کاشفی با بیان اینکه اتاق بازرگانی وزن زیادی در کمیتهها و کارگروههای مختلف استان دارد، گفت: میتوانیم پیشنهادات کمیسیون گردشگری را در این کارگروهها مطرح کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: میتوانیم این پیشنهادات را در کمیته گردشگری استان، جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار و حتی در بعد کلانتر در جلسات اتاق ایران مطرح کنیم.
کاشفی با بیان اینکه کمیسیون گردشگری متشکل از سه ضلع بخش خصوصی، بخش دولتی و بخش علمی شامل اساتید دانشگاه است، گفت: اگرچه باید از ظرفیت بخش دولتی هم استفاده کنیم، اما تمرکز اصلی باید با بخش خصوصی باشد و در جلسات کمیسیون به فراخور موضوع جلسه از حضور مسئولین هم بهره مند میشویم.
کاشفی در پایان از ظرفیتهای عظیم صنایع دستی هم یاد کرد که نباید از آن غافل شویم.
بابک ترابی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به نامگذاری امسال با نام رونق تولید، گفت: این رونق تولید فقط به حوزه صنایع محدود نمیشود و مربوط به حوزه گردشگری و صنایع دستی هم هست.
او با تاکید بر ظرفیتهای استان کرمانشاه در حوزه گردشگری و صنایع دستی و اینکه میتواند جزو حلقه اول گردشگری کشور باشد، گفت: ابتدا باید به این باور برسیم که گردشگری برای استان ثروت آفرین است و این باور بین مردم و خصوصا مسئولین ایجاد شود.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تشکلهای مختلفی زیر مجموعه اتاق است که به بررسی مسائل بخش خصوصی و مطالبهگری آنها میپردازد، گفت: از سوی دیگر ایدههایی که در کمیسیونها مطرح میشود میتواند به بخش دولتی هم مشاوره بدهد.
او گفت: این کمیسیونها در بخشهای مختلف گردشگری، انرژی، صنعت، حمل و نقل و... راهاندازی شده و نمایندگانی از این کمیسیونها درکمیسیونهای اتاق ایران هم حضور دارند.
ترابی کمیسیونها را بستری برای ایدههای توسعهگرایانه دانست و افزود: البته نباید فراموش کرد اتاق بازرگانی نماینده بخش خصوصی است و مسئولیت اجرایی ندارد و فعالیتهای آن عمدتا بعد مشاورهای برای سه قوه دارد.
او گفت: در کمیسیونها تعامل خوبی هم با بخشهای دولتی برقرار است و از ظرفیت کارشناسان هم استفاده خواهد شد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه کمیسیون گردشگری فقط محدود به اعضای اتاق نیست، افزود: از ایدههای سایر کارشناسان نیز استقبال میکنیم .
انتهای پیام/د