اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی در ایام محرم در اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی در ایام محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی در اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، صادق صالحی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: با عنایت به فرارسیدن ایام سوگواری ابا عبدا... (ع) و افزایش تقاضا برای تهیه فرآورده‌های خام دامی از جمله گوشت قرمز، سفید و آلایش گوشتی در تأمین نذورات مردمی طرح نظارت بهداشتی در سطح استان اردبیل اجرا می‌شود.

او بیان کرد: فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید به ممهور بودن گوشت به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل افزود: در ایام خاص نظیر دهه محرم و ایام سوگواری، مخصوصاً روز‌های تاسوعا و عاشورا شیعیان و شیفتگان حضرت ابا عبدا... براساس سنت حسنه و دیرینه خود اقدام به ذبح دام قربانی و نذری در جلو و مسیر دستجات عزاداری، هیئت‌های مذهبی، حسینیه‌ها، تکایا می‌نمایند که در این راستا به جهت پیشگیری از برخی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام علی الخصوص بیماری تب کریمه کنگو توصیه می‌شود دام‌های نذری مورد بازرسی بهداشتی واقع شده و در چرخه مصرف انسانی وارد گردند.

صالحی همچنین تصریح کرد: اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی استان اردبیل در این ایام به حالت آماده باش کامل بوده و در زمینه نظارت بهداشتی و شرعی بر لاشه دام‌های نذری سوگواران فعالیت خواهند نمود و عزاداران می‌توانند ضمن مراجعه به اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی از سلامت دام قربانی خود اطمینان حاصل نمایند.

او افزود: کلیه کشتارگاه‌های استان اردبیل در ایام سوگواری مخصوصاً تاسوعا و عاشورای حسینی فعال بوده و شهروندان عزادار می‌توانند دام نذری خود را به کشتارگاه منتقل و از خدمات بهداشتی رایگان استفاده نمایند که علاوه بر ذبح دام نذری، کلیه فرآیند‌های آماده سازی لاشه بصورت کاملاً بهداشتی در آنجا انجام گرفته و از آلودگی زیست محیطی در معابر و خیابان‌ها جلوگیری بعمل می‌آید.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: به حداقل رساندن شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام و کاهش مسمومیت‌های غذایی، اطمینان شهروندان از سلامت فرآورده‌های خام دامی مصرفی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه از مهمترین اهداف اجرای طرح در این اطلاعیه عنوان شده است.

انتهای پیام/ح

آمادگی اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی در استان اردبیل

برچسب ها: بهداشت ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.