کارشناس سیاست خارجی گفت: توقع ایران این است که آمریکا باید کلیه تحریم های اعمال شده را ملغی کند.

آمریکا بایدبه برجام برگرددبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ به دنبال عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود در برجام، ایران در واکنش به این اقدام مهلت هایی را برای  طرف اروپایی معین کرد و هر مرحله تعهدات خود را نسبت به برجام کاهش داده است. اکنون در موعد اجرا شدن گام سوم هستیم. باید دید تلاش های اروپا ایران را در برداشتن گام سوم منصرف می کند یا خیر.

سید جلال ساداتیان دیپلمات اسبق کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با گام سوم و شرایط ایجاد شده از سوی اروپا و میزان پایبندی اتحادیه اروپا به تعهداتشان  اظهار کرد: تا فردا موضوع بهتر روشن می‌شود، برای اینکه در حال حاضر هیئت ایرانی در حال رایزنی با طرف اروپایی است و فردا نتیجه نهایی اعلام و مشخص می‌شود که ایران وارد فاز سوم خواهد شد.

او ادامه داد: در پی اعلام وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه فردا از سوی آقای روحانی پیش بینی شده که گام سوم چه باشد و در چه زمینه‌ای تعلیق و یا توقف باید صورت بگیرد، به دلیل اینکه عراقچی در حال حاضر با اروپا در حال بحث و رایزنی است.

او افزود: این گفت‌وگو بر اساس توافق کلی بودهکه بین آقای ظریف و مکرون اتفاق افتاده است و متعاقب آن وزرای خارجه سه کشور طرف مذاکره در لهستان با یکدیگر گفت‌وگو کرده  و بر اساس گفت‌وگوی آنها قرار بر این بوده که معاونان وزرای 4+1 جلسات خود را داشته باشند که عراقچی معاون سیاسی وزیر  خارجه در این چارچوب به پاریس سفر کرده است.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: موضوع گفت‌وگو هم در رابطه با توقعات ایران  بوده، اروپا معتقد است که ایران توقعات حداکثری دارد.

ساداتیان تصریح کرد: اروپا گفته که جدای از آن چه که آمریکا انجام داده و می‌دهد یک  بخش از تعهدات خود را انجام می‌دهد.

دیپلمات اسبق کشورمان توضیح داد: بخشی از تعهدات آمریکا این بوده که از ایران نفت خریداری کند، اعضای اتحادیه اروپا را نیز با خود در این مورد همراه کند. کالاها از هر قِسم برای ایران فراهم باشد، اعتباراتشان را هم به پول نفت ایران اضافه کنند و در قالب برجام به تعهدات خود عمل کنند، اینها انتظارات ایران از طرف اروپایی است و آنها را با صراحت اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: ایران خواستار اجرایی شدن تمامی خواسته‌های خود در برجام است

او ادامه داد: اروپایی‌ها در این بخش تعلل و عنوان کرده‌اند که ایالت متحده به شرکت‌هایی که با ایران تعاملات اقتصادی دارند فشار وارد می‌کند، البته چین و روسیه اعلام کرده‌اند که در این تحریم شرکت نمی‌کنند. در برجام پیش بینی شده بود که آنها از ایران نفت خریداری کنند و تحریم جدیدی صورت نگیرد و تحریم‌های قبلی نیز برداشته شود و مشکلاتی که قبل از برجام وجود داشت همگی مرتفع شوند.

او افزود: اروپا هم قبول کرده بود که این مشکلات برطرف شود. در سال اول بعد از برجام همه این اقدامات صورت گرفت، اروپایی‌ها به ایران آمدند و اعتباراتی را به ایران دادند در سطح وزرا و نخست وزیران هیئت‌هایی به ایران سفر کردند و قرار بر این بود که همه ارتباطات عادی شود ، اما پس از خروج آمریکا از برجام شرکت‌های بزرگ از ایران خارج شدند. اروپا در پاسخ به این اقدام شرکت‌ها اعلام کرد که کنترلی بر عملکرد آنها ندارد و آنها از تبعات جریمه آمریکا و تهدیدات او از ایران خارج شدند. گفته شده که اگر این شرکت‌ها محدودیت دارند و نمی‌توانند به ازای آن شرکت‌های کوچک ملی می‌توانند تعاملات خود را با ایران برقرار کنند زیرا مراوده‌ای با ایران ندارند. اروپا در پاسخ به این خواسته ایران اعلام کرد که مکانیزمی را طراحی می‌کنند و در اعلام آن هم تعلل کردند و با صرف وقت زیاد از انجام آن سر باز زدند  و سرانجام به ایجاد اینستکس رسیدند که محدودیت‌های زیادی را شامل می‌شد.

 کارشناس سیاست خارجی در خصوص اقدامات ایران پس از اجرای گام سوم با بیان اینکه ایران در گام سوم بخش دیگری از تعهدات خود را متوقف می‌کند، افزود: در گام سوم، غنی سازی افزایش می یابد. در صورت غنی کردن اورانیوم برخی گفته اند تا 4 و نیم درصد افزایش می‌یابد و برخی دیگر از منابع اعلام کردند که تا 20 درصد هم ممکن است این مقدار افزایش پیدا کند. در صورت نرسیدن به توافق، ایران فردا گام سوم خود را بر می دارد و این توسط رئیس جمهور اعلام خواهد شد، مشخص نیست که ایران دقیقا چه اقداماتی را در دستور کار دارد، ولی  به اروپا گفته شده که هر کجا به توافق برسید و نتایج را به ما اعلام کنید، ایران در برداشتن گام سوم تعلل خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، اینستکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
چه ساده لوحانه باز هم به اروپا اعتماد می کنید اینهمه اعتماد؟ دیگر بس است به خودتان بیابید از خواب خرگوشی بیدار شوید.
آخرین اخبار