به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید بتوان گفت یکی از جاذبههای فضای مجازی، ظرفیت گسترده و بینهایت آن برای تبلیغات است. پتانسیل بالایی که هر چیزی را میتواند در خود بگنجاند.
به دنبال دسترسی آسان به اینترنت و ظهور و گسترش شبکههای اجتماعی، حضور کاربران با سرعتی باورنکردنی در این شبکهها افزایش یافت که همین امر سبب شد تا در کنار دنیای واقعی یک جهان موازی اما مجازی با همان انسانها ساخته شود تا آنجا که حتی کسب و کارها هم مجازی شد؛ به همین سادگی و در زمانی بسیار کوتاه وارد یک فضای ناشناخته شدیم و آگاهانه و ناآگاهانه در آن فعالیت کردیم.
البته اینکه این فضا فرصت مناسبی برای اشتغالزایی است و تاکنون جوانهای بسیاری از این ظرفیت استفاده کرده و توانستهاند به درآمدهای خوبی دست یابند، جای انکار ندارد، اما نکته قابل توجه فعالیت برخی از کاربران خاص این فضا است که از ظرفیت ایجاد شده نهایت بهره را میبرند.
همانطور که گفتیم این امر فینفسه مشکلی ندارد اما اینکه چه چیزی و چرا در این فضا تبلیغ میشود جای بحث دارد. در مورد بررسی چرایی این موضوع شاید اولین سوالی که به ذهن خطور میکند این باشد که آیا این فضا یا به عبارتی دیگر دنیای گسترده مجازی همچون دنیای واقعی تحت نظارت است و میتواند تابع قوانین باشد یا خیر؟ اصلا قوانینی اعمال میشود؟
این سوال ما را بر آن داشت تا در قالب گزارشهای سریالی به بحث، پیرامون موضوع اعمال نظارت بر فضای مجازی بپردازیم؛
چند وقتی است در برخی از شبکههای اجتماعی بهویژه اینستاگرام شاهد کلیپها و ویدئوهایی هستیم که با هدف تبلیغ، محتوایی را نشر میدهند که به دور از موازین شرع و قوانین جمهوری اسلامی است و عجیب اینکه این تبلیغات گاهی مربوط به شرکتهای شناخته شدهای است که طیف وسیعی از مردم را به عنوان مصرف کننده دربرمیگیرد. نمونههایی که در ادامه ارائه شده است از جمله مواردی است که بهراحتی و بدون هیچ مانعی در پیجهای مختلف اینستاگرامی به اشتراک گذاشته شده است.
در این ویدئوها که به دلایل اخلاقی مجبور به حذف قسمتهایی از آن شدیم، برای جذب مخاطب و تاثیرگذاری روی کاربران که اغلب قریب به اتفاق آنها جوانان هستند، علاوه بر تصاویر نه چندان مناسب شأن ایرانی، از موسیقیهای الهام گرفته شده است که چندی پیش مهمترین دلیل حواشی ایجاد شده در مدارس بود.
یا ویدئویی دیگر که با ادعای تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی، به راحتی کالایی را تبلیغ میکند که معرفی آن تا این اندازه علنی و آشکار آن هم در فضایی با چنین گستردگی و به شیوهای نامتعارف که خود یک ضد اخلاقی و بیفرهنگی واضح است، هیچ وجاهت قانونی و عرفی ندارد.
و یا در جایی دیگر و در کمال ناباوری شاهد فعالیت آزادانه پیجهایی هستیم که اقدام به تبلیغ و فروش اسلحه میکنند و به راحتی سفارش میپذیرند بدون اینکه هیچ مانعی برای آنها وجود داشته است.
اینها تنها بخشی از واقعیتهایی است که در فضای مجازی با آن روبهرو هستیم و میبینیم که چطور تبلیغاتی از این جنس، توانسته بهراحتی ارزشها و فرهنگ ما را زیر سوال ببرد و اینکه چگونه میشود با یک نماهنگ، یک ضداخلاقی آشکار را بسیار نامحسوس و رندانه عادی سازی کرد.
با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی و گسترش بهکارگیری آن، حضور در فضای مجازی و بهویژه شبکههای اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است، اقبال گسترده کاربران از اینستاگرام و فعالیتهای شبانه روزی با هر هدفی، با توجه به شرایط فعلی حاکم بر جامعه که دشمن در کمین نشسته تا از هر راه ممکن بتازد، اگر حواسمان نباشد، در کنار بحث اقتصادی، ارزشهای فرهنگی را هم از دست میدهیم. تبلیغاتی با این محتوا آن هم با درج نام جمهوری اسلامی، نه تنها وجهه کشور و انقلاب را زیر سوال میبرد بلکه در صورت نبود نظارت و مدیریت مناسب، میتواند ضربه سنگینی به باورها و ارزشها بزند.
ما برای آنکه ایران، خانه خوبان شود، خون دلها خوردهایم، پس نباید اجازه دهیم نبود نظارت کافی بر مباحث محتوایی منتشره در فضای مجازی، به سادگی دستاوردهای چهل ساله انقلاب را از بین ببرد.
انتهای پیام/