تکیه مرحوم قاضی زاده در شهر بایگ با قدمت بیش از ۱۳۰ سال یکی از قدیمی‌ترین تکایای خراسان رضوی است.

قدیمی‌ترین تکیه استان در شهر بایگ / دایر بودن تکیه قدیمی با قدمت بیش از ۱۳۰ سالمحمود قاضی زاده فرزند مرحوم شیخ ابوالقاسم قاضی زاده، یکی از متولیان این تکیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: بایگ از دیرباز دارای تکیه‌های متعددی بوده که به نیت اقامه عزاداری امام حسین (ع) بنا شده است و حالا با گذشت سال‌ها قدیمی‌ترین مراسم عزاداری سالار شهیدان در تکیه تاریخی مرحوم قاضی زاده برپا می‌شود که با حفظ معماری سنتی خود هنوز در ایام محرم علاوه بر پذیرایی عزاداران ائمه (ع) محل تجمع ریش سفیدان شهر بایگ است.

او با اشاره به قدمت عزاداری در این مکان مقدس، تصریح کرد: به نقل اهالی شهر و مدارک موجود، این تکیه حدوداً از سال ۱۳۱۰ هجری قمری برپا شده است و ما امروز به لطف خدا و عنایت امام حسین (ع) این افتخار را داریم که به عنوان سومین نسل توفیق برپایی مجلس عزای امام حسین (ع) را در این تکیه داشته باشیم.

 فرزند مرحوم قاضی زاده گفت: سالیان سال است که عزای امام حسین (ع) در این تکیه برگزار می‌شود و هرسال هم پرشور‌تر از قبل است و علت آن هم جوانانی است که از نوزادی همراه مادرانشان به این هیئت می‌آمدند و امروز خودشان پایه اصلی برپایی این تکیه می‌باشند.

قاضی زاده  افزود: مردم قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و آن را وسیله‌ای برای ایجاد و ارتباط و اتصال هرچه محکم‌تر میان خودشان و حسین بن علی (ع)، خاندان پیامبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند.

تکیه مرحوم قاضی زاده در حاشیه میدان نماز شهر بایگ واقع است، و هرساله با آغاز ایام محرم به برگزاری عزای امام حسین (ع) و یاران شهیدش می‌پردازند.

انتهای پیام//ح. ق


برپایی تکیه ای با قدمت ۱۳۰ ساله در خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.