استان خراسان شمالی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ذخیره‌گاه‌های ژنتیک اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، اسب اصیل ترکمن به گواه بسیاری، هویت آن متعلق به خراسان شمالی است و شهرستان راز و جرگلان از مناطق مهم پرورش اسب اصیل ترکمن در استان به شمار می‌رود.

نگاهی به اسب اصیل ترکمن


قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم‌الایام، به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی به پرورش اسب داشته‌اند و به‌خصوص در مراسم و مناسبت‌های فرهنگی به برگزاری مسابقات سوارکاری همت می‌گماشتند.

 منطقه خراسان شمالی، بهره‌وری ملی از این ذخیره ارزشمند با هدف توسعه و حفاظت از آن و نیز فعال کردن قابلیت‌های موجود در زمینه صنعت اسب، از جمله ایجاد اشتغال مولد و پایدار، صادرات غیرنفتی، ارزآوری برای کشور، محرومیت‌زدایی و گسترش اکوتوریسم تخصصی اسب ایرانی و نیز توسعه ورزش مفرح و نشاط آور سوارکاری، می‌تواند حائز اهمیت باشد.

خراسان شمالی اصلی‌ترین ذخیرگاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و جهان

پرورش اسب از توانمندی‌های اقتصادی خراسان شمالی

  پرورش اسب از توانمندی‌های اقتصادی خراسان شمالی است و از آن به عنوان صنعتی پردرآمد و اقتصادی یاد می‌شود.

اسب از دیرباز یار اجداد ما ایرانیان و عامل مهم در ایجاد تمدن‌های بزرگ بشری بوده است، بررسی تاریخ ایران زمین بدون در نظر گرفتن اهمیت اسب، امری ناشدنی است چرا که ایرانیان به اسب عشق می‌ورزیدند و ورزش‌هایی مانند اسب دوانی ریشه در تاریخ کشور ما دارند.

اسب ترکمن فرصت طلایی برای اقتصاد استان است و این حوزه اقتصادی و اجتماعی اهمیت زیادی برای استان است.

خراسان شمالی اصلی‌ترین ذخیرگاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و جهان


نبود پیست سوارکاری استاندارد


آذری یکی از پرورش‌دهندگان اسب در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، در خصوص نبود پیست سوارکاری استاندارد در خراسان شمالی گفت: هم اکنون اسب‌های آماده کورس در خراسان شمالی وجود دارد، اما زمینی برای سوارکاری وجود ندارد.

او نبود پیستی مناسب در خراسان شمالی را یکی از مهمترین مشکلات اسب‌داران بیان کرد و افزود: چرا استانی همانند خراسان شمالی که مهد پرورش اسب اصیل ترکمن است باید فاقد پیستی مناسب برای سوارکاری باشد.

 

خراسان شمالی اصلی‌ترین ذخیرگاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و جهان

توجه به اسب ترکمن باید بیشتر شود


علی مبارکی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،گفت: در این استان بیش از هزار راس اسب اصیل ترکمن وجود دارد.

او افزود: اسب ترکمن، یکی از فرصت‌های اقتصادی در استان است و ارزش افزوده فراوانی می‌تواند برای مردم بویژه روستاییان داشته باشد به طوری که هیچ شاخص پرورش دامی چنین ارزش افزوده‌ای ندارد.

مبارکی اظهار کرد: یک سر کره سه ماهه اسب ترکمن که شناسنامه داشته باشد، ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود، بنابراین باید توجه به تولید اسب ترکمن و جایگاه اقتصادی آن بیشتر شود.

او گفت: علاقه و فرهنگ مردم استان و شرایط آب و هوایی بستر و زمینه برای توسعه پرورش اسب ترکمن در این منطقه فراهم کرده است و البته درسال‌های اخیر توجه مسئولان به اهمیت صنعت اسب در توسعه اقتصادی استان معطوف و پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

خراسان شمالی اصلی‌ترین ذخیرگاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و جهان
صادرات اسب یک فرصت برای اقتصادی کردن اسب داری

مبارکی با بیان اینکه یکی از شرایط خوب برای ایجاد ارزش افزوده، صادرات است افزود: پیگیری‌هایی برای صادرات اسب ترکمن از گمرک استان انجام شده و اکنون شرایط برای صادرات اسب ترکمن از استان، مهیا است.

راه اندازی پیست سوارکاری در خراسان شمالی

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، با بیان اینکه برای توسعه سوار کاری در استان قرار است که پیست سوارکاری راه اندازی شود گفت: ۴۰ هکتار از زمین‌های که تحت تصرف ارتش بوده را به بحث سوارکاری اختصاص داده ایم.

خراسان شمالی اصلی‌ترین ذخیرگاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و جهان

انتهای پیام/ط

نویسنده: فاطمه عطایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۳:۳۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالي