کانادا از چین به دلیل تعلیق واردات «کلزا» از این کشور، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

کانادا دعوای خود با چین را به سازمان تجارت جهانی کشاندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، دولت کانادا روز جمعه اعلام کرد علیه چین به سازمان تجارن جهانی (WTO) درباره تعلیق واردات کلزا توسط پکن شکایت کرده است.

«جیم کار»، وزیر تنوع در تجارت بین المللی کانادا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نخستین مرحله از فرآیند این شکایت، تقاضای رایزنی دو جانبه اتاوا با پکن در چارچوب سازمان جهانی تجارت است؛ چون که کانادا نتوانسته است اختلافات خود را با چین به طور مستقیم حل و فصل کند.

جیم کار در این اطلاعیه خاطر نشان کرد کانادا پیش از شورای عمومی سازمان جهانی تجارت در ماه مه، نگرانی‌های خود را در این رابطه ابراز کرده بود.

چین تا سال گذشته بزرگترین بازار صادرات برای کلزای کانادا بود، اما پکن در ماه مارس به این بهانه که در کلزا وارداتی از کانادا حشره‌های مضر وجود دارد واردات چندین میلیادری کلزا از کانادا را به حالت تعلیق در آورد. چیزی که کانادا آن را رد کرده است.

جیم کار در بخش دیگر از این اطلاعیه خاطر نشان کرد کانادا به نظام سخت گیرانه نظارتی که بر محصولات کشاورزی و غذایی دارد کاملا مطمئن و این اتهامی که چین وارد کرده است، معتبر نیست.

کلزا گیاهی دانه‌روغنی است که در مناطق معتدل رشد می‌کند.

روابط میان اتاوا و پکن از زمانی که «منگ وانژو»، مدیر شرکت بزرگ هوآوی در کانادا بازداشت شد، دچار بحران بی سابقه‌ای شده است.

از زمانی که منگ بازداشت شد، چین دو کانادایی را بازداشت کرده است. یکی از این دو کانادایی یک دیپلمات سابق ویک رایزن بود که پکن او را به جاسوسی متهم کرده است. کانادا این بازداشت‌ها را خودسرانه توصیف کرده و از چند ماه پیش تاکنون خواستار آزادی آن‌ها شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار