به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، آیتالله سید احمد علمالهدی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در مراسم عزاداری در حسینیه واعظ شهیدی، گفت: روز یازدهم محرم سرآغاز فصل دوم انقلاب
عاشورا است و ماهیت انقلاب کربلا در جنبه عملیاتی و اجرایی از امروز شکل دیگری به خود میگیرد.
او ادامه داد: مجموعه واقعیتهایی که امروز تا حضور
اهل بیت در شام و خروج ایشان از آنجا اتفاق افتاد حقیقت آن در برداشتهای عمومی منعکس نیست.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فقط تعداد کمی از خوارج بودند که با انگیزه کشتن امام حسین (ع) و دشمنی با ایشان در روز عاشورا به عرصه نبرد آمده بودند، گفت: دشمن با انگیزه منافع و مطامع سیاسی به میدان آمده بود.
آیت الله علم الهدی افزود: بینش عمومی که نسبت به وقایع عاشورا و جریانی که اهل بیت (ع) بعد از آن به راه انداختند و برداشتِ جا افتاده از انگیزه جنگِ دشمن در روز عاشورا، یک تصور اشتباه است.
او ادامه داد: اهل بیت (ع) بعد از واقعه عاشورا درگیر مصائب زیادی از اسارت و بیماری گرفته تا سقط جنین بانویی از همراهان کاروان شدند، ولی ما مسلمانان که از ابتدای زندگی به عزاداری سیدالشهدا (ع) نشستهایم و عواطف انسانی ما از روی عشق و محبت جریحهدار شده نتوانستیم واقعیت حرکت اهل بیت (ع) در واقعه عاشورا را درک کنیم چرا که عملکرد ایشان فراتر از یک رویکرد انفعالی و براساس مظلومیت است.
امام جمعه مشهد گفت: در زندگی روزمره هم بهدنبال درک واقعیت اتفاقات پیش آمده هستیم، اما تحلیل و درک حقیقت جریانات پیش آمده در عاشورا را پیگیری نکردهایم.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه فقط تعداد کمی خوارج از لشکر عمر سعد با انگیزه دشمنی و کشتن امام حسین (ع) به میدان آمده بودند، افزود: بیشتر لشکر دشمن را مردم کوفه که با عشق به امام علی (ع) و به یاد داشتن خوبیهای ایشان در حق ایتام و فقرای این شهر بزرگ شده بودند یا کسانی که امام (ع) را به فرزند پیامبر بودن قبول داشتند، تشکیل میدادند و حقیقت امر این است که سپاه دشمن با انگیزه منافع و مطامع سیاسی در روز عاشورا به عرصه جنگ با امام زمان خود آمده بودند.
او تصریح کرد: فرماندهان لشکر عمر سعد همان مردم کوفه بودند که از امام حسین (ع) دعوت کرده بودند و وقتی ایشان از آنها پرسید مگر خودتان نبودید که من را دعوت به بیعت کردید؟ حرفی برای گفتن نداشتند، چون همه آنها و نیز عمر سعد با انگیزه سیاسی و کسب امتیاز قدرت به میدان آمده بودند.
امام جمعه مشهد گفت: کاندیدا شدن در انتخابات مختلف از جمله شورای شهر و نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری اگر با انگیزه قدرت یابی و کسب منافع سیاسی باشد، میتواند آدم را تبدیل به عمر سعد کند.
آیتالله علمالهدی به بخشی از لشکر عمر سعد که از رؤسای قبیلههای حجاز و عراق بودند و از ترس اینکه طرفِ برنده ظاهری جنگ یعنی یزید، بعد از تمام شدن نبرد، با آنها برخورد نکند اشاره کرد و افزود: اعراب بیابانی که دشمنی و دوستی را نمیفهمیدند و صرفا با انگیزه گرفتن غنیمت وارد جنگ میشدند هم بخش دیگری از لشکر عمر سعد را تشکیل میدادند.
او ادامه داد: به طورکلی هم امام حسین (ع) و همراهان ایشان و هم دشمن برای حضور در صحرای عاشورا برنامه داشتند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: لشکر دشمن در عاشورا میدانست که حضور در مقابل فرزند پیامبر (ع) برای آنها در امت گران تمام میشود و باید کاری میکردند تا زمینه شکل گیری قیامهای بعدی به قصد خون خواهی از بین برود، اما این بها را به جان خریدند تا منافع سیاسی و قدرت کسب کنند.
آیتالله علمالهدی افزود: بعد از واقعه عاشورا یزید برای فرماندهانی که اقدامات خود در جنگ با امام حسین (ع) را توضیح میدادند جایزه در نظر میگرفت، اما وقتی از یکی از فرماندهان توانای خود که روحیهاش را باخته بود علت این نگرانی را پرسید، او در جواب گفت: اسارت و سختی که ۸۴ زن و بچه کشیدند امان من را برید.
او در خصوص انگیزه عمر سعد از اسارت اهل بیت پیامبر (ص)، ادامه داد: عمر سعد به لشکریان خود گفت که گمان نکنند اسیران عاشورا در تملک آنها هستند و میتوانند هر کاری در حق آنها انجام دهند.
امام جمعه مشهد گفت: عمر سعد دستور داد ما در طول راه انتقال کاروان اسرای کربلا آنقدر باید به آنها گرسنگی و تشنگی بدهیم تا به التماس کردن افتاده و تبار خود را از یاد ببرند و اینگونه قدرت و صلابت نسل پیامبر (ص) به بنی امیه منتقل شود.
آیتالله علمالهدی در مورد رسالت اهل بیت امام حسین (ع) از حضور در کربلا، افزود: تمام اعضای خانوادهای که امام را در عاشورا همراهی میکردند انتخاب شده و خود را آماده کرده بودند و دشمن نمیدانست که هرکدام از آنها یک قهرمان هستند و برای انجام رسالت خود که تثبیت ولایت پیغمبر (ص) و براندازی شرک و کفر است، با امام خود در عاشورا همراهی میکنند.
انتهای پیام//ف.س
تغییر آرایش ماهیت عملیاتی و اجرایی کربلا از یازدهم محرم