یک روانپزشک گفت: سالمندی جزو فرآیند طبیعی رشد هر انسان است که افراد باید بتوانند این دوره از زندگی را به نحو مطلوب سپری کنند.

آرش میراب‌زاده روانپزشک و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره دوران سالمندی اظهار کرد: این دوران جزو فرآیند‌های طبیعی رشد انسان است، سالمندان باید خودشان را با ناتوانایی‌های دوران پیری مطابقت دهند.


بیشتر بخوانید: شیب تندى پیرى در ایران/۳ برابر شدن جمعیت سالمند در ۳۰ سال آینده


او بیان کرد: افرادی می‌توانند خودشان را با دوران سالمندی تطابق دهند که فرآیند‌های قبلی رشد را به خوبی طی کرده باشند، به طور مثال یک فرد بازنشسته باید قبول کند که حدود ۳۰ سال فعالیت کرده است و اکنون دیگر همچون گذشته توانایی‌های قبلی خود را ندارد، بنابراین باید افرادی جوان و فعال جایگزین او شوند، شخص بازنشسته می‌تواند به شکل‌های دیگر در جامعه فعالیت کند.

چگونه دوران سالمندی را با کمترین بحران سپری کنیم؟

این استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: وقتی فردی سالمند می‌شود، مرگ‌ومیر در افراد همسالانش بیشتر اتفاق می‌افتد، بنابراین اینکه او چه نگرشی نسبت به مرگ دارد، بسیار اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید: مشکلات دوران سالمندی و جمعیت پیر ایران/ کشور جوان ایران با شیب تند در حال پیر شدن است


میراب‌زاده تأکید کرد: ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی مناسب، مصرف نکردن مشروبات الکلی، استعمال نکردن دخانیات، چکاپ بدن به طور مرتب و معاینه منظم جسم و روان در داشتن زندگی سالم موثر هستند.

عوامل قابل کنترل را در اختیار خود بگیرید

او تصریح کرد: افراد باید عوامل قابل کنترل را در اختیار خود بگیرند بنابراین آنها نباید خودشان را به علت رفتار دیگران سرزنش کنند.

چگونه دوران سالمندی را با کمترین بحران سپری کنیم؟

میراب‌زاده یادآوری کرد: وقتی فرد در دوران سالمندی احساس ارزشمندی و مفید بودن را بکند، می‌تواند از این دوران نهایت لذت را ببرد بنابراین چنین شخصی از اینکه مویش سفید می‌شود یا اینکه سنش روز به روز افزایش پیدا می‌کند، ناراحت نمی‌شود، زیرا  او در این دوران هم می‌تواند از زندگی خود نهایت لذت را ببرد به علت اینکه ناتوانایی‌های خود را به خوبی درک کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.