به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،سعید رسولی معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت : خوشبختانه در این دولت چهار مرکز استان از جمله کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل شدند.
او اقتصادی شدن مسیر ریلی را منوط به جابجایی بار دانست و گفت : در همین راستا تیم بهره برداری به استان کرمانشاه اعزام شدند وچشمههای بار شناسایی شده و تلاش بر این است بتوانیم چشمههای بار استان را به مسیر ریلی متصل کنیم تا استفاده از این مسیر صرفه اقتصادی لازم را پیدا کند.
او به جابجایی ریلی بار در بسیاری بنادر و دهکدههای خشک دنیا اشاره کرد وافزود: ما به هیچ عنوان رقیب جاده نستیم، اما قاعدتا جابجایی بارهای حجیم آن هم در مسافتهای طولانی تنها بوسیله قطار توجیه پذیر خواهد بود.
او به تلاشهای شرکت راه آهن برای افزایش جابجایی ریلی بار اشاره کرد وافزود: در گذشته صاحبان بارهای عمده جهت استفاده از مسیر ریلی باید سرمایه گذاری در ساخت این مسیر میداشتند، اما امروزه با توجه به بحث نیاز اقتصادی که به جابجایی ریلی بار داریم، از دولت و مجلس خواسته ایم که اجازه دهند این سرمایه گذاری توسط خود دولت صورت گیرد تا مشوقی برای استفاده صاحبان بار از مسیر ریلی شود.
او در خصوص سرعت پایین حرکت قطارها در مسیر کرمانشاه-ملایر، گفت: برخی مسائل فنی این مسیر باقی مانده که با توجه به بحث نزدیکی ایام اربعین ظرف یک ماه آینده عملیات جهادی در این مسیر خواهیم داشت.
رسولی افزود: به نظر میرسد با این اقدامات ظرف مدت کوتاهی سرعت حرکت قطارها در بخشهایی از این مسیر افزایش مییابد و با ادامه کارهای باقی مانده، ظرف مدت کوتاهی زمان حرکت قطارها در این مسیر به بیش از نصف کاهش مییابد.
او افزود: از هم اکنون این آمادگی را داریم که سرعت قطارها را افزایش دهیم، اما با توجه به اینکه بخشی از عملیات عمرانی در این مسیر باقی مانده، ترجیح میدهیم کارهای خط تمام شود و بعد سرعت قطارها را افزایش دهیم.
رسولی در خصوص فرسوده بودن واگنهای قطارها در مسیر کرمانشاه-ملایر همگفت: تمام تلاشمان این است که قطارهای با کیفیت در این مسیر تردد کنند.
او با اشاره به واگذاری ناوگان حمل و نقل ریلی کشور به بخش خصوصی، گفت: ما تنها ناظر بر وضعیت فعالیت آنها هستیم و امسال بسیاری واگنها به دلیل فرسودگی و عدم توانایی شرکتهای مسافربری در تعمیر آنها از گردونه استفاده خارج شدند.
او افزود: از ابتدای امسال هم طرح رتبه بندی قطارهای مسافری به اجرا درآمده تا مسافرین متوجه کیفیت قطارها و امکانات آنها شوند.
رسولی گفت: در حال حاضر قطارها به سه دسته پنج ستاره، چهار ستاره و سه ستاره تقسیم بندی میشود که تنها پنج درصد قطارها پنج ستاره بوده و مابقی سه ستاره و چهار ستاره هستند.
او افزود: قطاری که در مسیر کرمانشاه تردد میکند از نوع چهارستاره است و تلاش ما این است که بتوانیم در تمام مسیرهای کشور سبدی از قطارهای سه تا پنج ستاره را داشته باشیم تا مسافران امکان انتخاب داشته باشند.
معاونوزیر راه در خصوص راه اندازی اداره کل راه آهن در استان کرمانشاه گفت: شاخصهایی برای راه اندازی اداره کل راه آهن تعیین کرده ایم، از جمله بحث میزان بار و مسافر و طول خط و ... و کرمانشاه باید تلاش کند ویژگیهای تردد در مسیر ریلی خود را به این شاخصها نزدیک کند، ازجمله بحث تلاش برای جذب مسافر و بار، اما علی رغم این مسئله با توجه به قطبیت استان در غرب کشور و ادامه مسیر تا مرز خسروی و پتانسیل بالایی که از هم اکنون این مسیر در جذب بار دارد، در حد اختیارات خود به زودی مدیری برای راه آهن کرمانشاه در استان منصوب میکنیم.
او افزود: این مدیر در استان اختیار تام داشته و میتواند تمام مشکلات در حوزه راه آهن را رفع کند.
رسولی گفت: در خصوص راه اندازی اداره کل راه آهن اختیاری نداریم و مربوط به سازمان امور استخدامی است که باید مصوب کنند، اما تعیین مدیر از سوی شرکت راه آهن میتواند کارهای استان در حوزه راه آهن را تسریع کرده و مشکلات را برطرف کند.
معاون وزیر راه با اشاره به تردد قطار گردشگری دربسیاری مسیرهای ریلی کشور و استقبال از آن، گفت: این آمادگی را داریم که در استان کرمانشاه نیز این قطار به حرکت در بیاید و فعال شود و امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه در استان پای کار بیاید.
رسولی گفت: همچنین آمادگی داریم بخش خصوصی در زمینه راه اندازی مراکز خرید و فرهنگی و ... در محدوده ایستگاه راه آهن کرمانشاه ورود کند.
مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه با بیان اینکه توسعه راه آهن همواره به عنوان یکی از شاخصهای توسعه یافتگی کشورها مطرح است، گفت: توسعه راه آهن به دلیل برخی ویژگیهای ذاتی و منحصر به فرد از جمله صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تلفات جادهای و نیز کاهش آلایندههای زیست محیطی همواره مورد توجه دولتها قرار داشته است.
او افزود: کلنگ راه آهن سراسری در ایران نیز در سال ۱۳۰۶ زده شده و اولین مسیر راه آهن سراسری در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسید، هرچند پیش از آن در برخی مناطق از جمله "جلفا" راه آهن منطقهای فعالیت میکرد.
رسولی گفت: تا پیش از انقلاب حدود ۴۰۰۰ کیلومتر مسیر راه آهن در کشور به بهره برداری رسیده و امروزه شاهد بهره بردازی از حدود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور هستیم.
معاون وزیر راه از ساخت واگن و لوکومتیو در کشور خبر داد وافزود: یک تفاهم نامه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه داریم و بر اساس آن امسال ۹۷۴ دستگاه واگن و لوکومتیو در کشور در حال ساخت است.
او افزود: آمادگی کامل را برای ورود بخش خصوصی به این حوزه داریم و از تمام فعالان بخش خصوصی استان کرمانشاه نیز در خصوص ساخت ناوگان ریلی دعوت به همکاری میکنیم .
انتهای پیام/د