لوح ثبتی مهارت سنتی پخت خوراک آئینی گوشت لوبیای سرکه شیره کاشان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور در آئینی در حسینیه اعظم کاشان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،مهران سرمدیان، معاون مدیر کل ورئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، در این آیین گفت: آیین مهارت سنتی پخت خوراک آئینی گوشت لوبیای سرکه شیره کاشان به عنوان یکی از آئین‌های میراث ناملموس با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره ۱۵۲۵ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده بود.

او، تصریح کرد: ۲۹ اثر از کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است که ۱۰ اثر آن مربوط به محرم و ۱۵ اثر دیگر نیز در حال پیگیری برای ثبت ملی است.

به گفته او، مراسم گلاب‌گیری قمصر، آیین قالیشویان مشهداردهال، مهارت زیلوبافی، شعربافی، آئین نخل‌گردانی، پخت گوشت لوبیا، آداب ورسوم پخت سمنوی نذری و آئین هوم بابایی از جمله میراث معنوی ثبت ملی شهرستان کاشان هستند.

طبخ گوشت لوبیای کاشان با قدمتی ۴۰۰ ساله در کاشان

 
عباس تراب زاده، کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان وعضو شورای ثبت میراث وحرایم استان نیز در ادامه گفت: پخت گوشت لوبیای کاشان دارای قدمتی ۴۰۰ ساله در این شهرستان است که به طور معمول در ماه‌های محرم وصفر توسط هیات‌های مذهبی کاشان طبخ و با آن از عزاداران پذیرایی می‌شود.

او، افزود: یک قرن پیش حاج رضا عشق آبادی با اضافه کردن سرکه و شیره به خوراک گوشت لوبیا روش دیگری از طبخ این غذای سنتی را ابداع کرد که توسط هیات حسینی سوریجان کاشان طبخ می‌شده وتا به امروز این سنت توسط هیات امنای این هیئت پایدار مانده است.

به گفته او، گوشت لوبیا سرکه شیره را به عنوان غذای محلی مردم کاشان دانست افزود: پخت این غذای سنتی به شماره ۱۵۲۵ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.
شایان ذکر است: شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان با برخورداری از یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی واجد ارزش تاریخی شناسایی شده، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام/م
برچسب ها: میراث فرهنگی ، محرم98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.