به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، کوروش محمد حسینی رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری قم با بیان لزوم ارائه خدمات الکترونیک کارآمد و دقیق و سریع به شهروندان گفت: در تدوین زیرساختهای کلانشهر مفاهیمی مانند فضای مجازی و کالبد شهر قم مورد توجه قرارگرفته است.
رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری قم هدف از تدوین دستورالعملهای شهر هوشمند را ارتقاء خدماترسانی به مردم دانست و تصریح کرد: برای خدماترسانی در قالب شهر هوشمند نیازمند اجرای یکپارچهسازی در دو حوزه اطلاعات و سامانههای نرمافزاری هستیم.
او از تدوین استانداردهای مدون دقیق در حوزه شهر هوشمند برای نخستین بار در شهر قم خبر داد و افزود: در کشور چهارچوب و استاندارد مدون و مشخصی وجود نداشته و برای نخستین بار در شهر قم تدوینشده است.
رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری قم از اجرای چندین درگاه مشخص در فضای وب و موبایل در شهر قم خبر داد و گفت: پرتال شهرداری نخستین درگاهی است که در حوزه شهر هوشمند بهروزرسانی شده و علاوه بر اطلاعرسانی به شهروندان خدمات الکترونیکی نیز ارائه میدهد.
محمد حسینی ادامه داد: دومین درگاه آماده ارائه خدمات میز خدمات الکترونیکی شهرداری قم بوده که با رویکرد یکپارچهسازی طراحی و راهاندازی شد و یک ماه از آغاز به کار آن گذشته و بیش از ۳۰ خدمت در حوزههای مختلف به مردم ارائه میدهد.
رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری قم ادامه داد: طراحی فضای اختصاصی در پرتال شهرداری با نام داشپورت الکترونیکی و همچنین سامانه داده نمای شهر برای ثبت اطلاعات شهر قم ازجمله اقداماتی است که در حوزه شهر هوشمند انجامشده است.
او یکی از اقدامات انجامشده در جهت هوشمند سازی شهر را ارائه خدمات الکترونیکی در دفاتر پیشخوان اعلام و بیان کرد: در حال حاضر سه دفتر پیشخوان بهصورت پایلوت در منطقه ۵ ارائه خدمات به مردم کرده و ۶۳ دفتر نیز در حال گذراندن آموزشهای لازم هستند.
محمدحسینی به تشریح پروژه قم کارت پرداخت ویادآورشد: سامانه جامع پرداختهای الکترونیکی در شهر قم با دو وجه متفاوت کیف الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی آماده بهرهبرداری بوده که میتواند در حوزه حملونقل عمومی و پرداختهای الکترونیکی اتفاقات خوبی را رقم بزند.
انتهای پیام/ ح