برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی بررسی راهپیمایی اربعین؛ رهاورد‌ها و نحوه همکاری ایران و عراق پرداخت.

پلارک: آمار زائران روز به روز در حال افزایش است/ با لغو روادید، امسال  ۳ میلیون زائر اربعین پیش بینی می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  حسن پلارک رئیس کمیته مشارکت مردمی موکب‌های اربعین حسینی، مصطفی خاکسار قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و سید حمید الحسینی موکب دار عراقی امشب ۲۵ شهریور ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی راهپیمایی اربعین؛ رهاورد‌ها و نحوه همکاری ایران و عراق پرداختند.

حسن پلارک رئیس کمیته مشارکت مردمی موکب‌های اربعین حسینی در ابتدا با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین سنت دیرینه‌ای است که همواره برگزار می‌شود گفت: موکب داری و خدمات رسانی به زائران سنت دیرینه‌ای است که در عراق و ایران انجام می‌شود، طی حداقل ۵ سال گذشته موفق شده‌ایم خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی را در قالب موکب سازماندهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمار زائران روز به روز در حال افزایش است عنوان کرد: در ابتدا آمار ما نزدیک به دو میلیون نفر بود، اما امسال با توجه به لغو روادید آمار جمعیت ۳ میلیون نفر پیش بینی می‌شود، امتیاز ارزشمند میزبانی برای عراقی‌ها است البته ما حق میزبانی را برای دوستان عراقی قائل هستیم.

رئیس کمیته مشارکت مردمی موکب‌های اربعین حسینی با بیان این که در عراق نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در منازل مردمان عراق اسکان داده می‌شوند گفت: ما به کمک دوستان عراقی رفتیم تعداد موکب‌های ایرانی از ۵۷ مورد به ۲۸۰۰ موکب رسیده است سال گذشته برای ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در روز پخت داشتیم، لذا بازده زمانی خدمت‌رسانی ما ۱۵ روز است.

پلارک با اشاره به اینکه تا ۲۸ صفر مکتب‌ها برقرار است افزود: ما در ایران میزبان ورود زائران به کشور خودمان هستیم، در سال‌های گذشته زائران را درابعاد مختلف نظام‌مند کردیم لذا به هر کسی اجازه نمی‌دهیم تا به جمع‌آوری کمک‌های مردمی بپردازد مردم می‌توانند به موکب‌های پروانه دار و مجوز دار کمک‌های خود را ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ پخت غذا برای هر نوع ذائقه‌ای باید در نظر گرفته شود افزود: موکب‌ها را از حالت چادری و خیمه‌ای به حالت ساخت ثابت بردیم. هر سال که می‌گذرد با آسیب شناسی، به نیاز‌های جدید و اشکالات می‌پردازیم و چاره جویی میکنیم تا مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه امنیت مقوله‌ای حاکمیتی است تصریح کرد: پروتکل مشترکی بین دو کشور ایران و عراق تعریف شده است؛ تعداد زیادی از تیم‌های تروریستی را قبل از اربعین دستگیر کردیم و تعدادی هم خنثی شد، تنها یک حادثه در دو سال گذشته رخ داد که سبب به شهادت رسیدن تعداد‌ی از زائران شد.

مصطفی خاکسار قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه برنامه با اشاره به این که آستان قدس رضوی بر اساس احساس وظیفه اقدامات متعددی را در نقاط مرزی داخل کشور انجام داده است افزود: برخی از زائران غیر ایرانی که به زیارت کربلا مشرف می‌شوند در مسیر حرکت شان در برگشت به شهر مشهد ورود پیدا می‌کنند که به این عزیزان خدمت رسانی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی فعالیت‌های درمانی در نظر گرفته است گفت: دو درمانگاه در مسیر نجف به کربلا دایر شده است و بیش از ۲۰ گروه جهادی در راستای فعالیت‌های درمانی آماده به خدمت هستند به طوری که خدمات درمانی در طول مسیر صورت می‌گیرد، حضور ما در حوزه‌های درمانی و غیر درمانی به صورت حمایتی و در راستای همکاری و کمک کردن است ما به دنبال خدمات شایسته خوب مردمی در عراق هستیم بنابراین وظیفه خودمان می‌دانیم که در این همایش از این عزیزان تکریم کنیم.

خاکسار با اشاره به اینکه پیوندی ناگسستنی بین مردم و مسئولان دو کشور به صورت ریشه‌ای وجود دارد گفت: هیچ توطئه‌ای نمی‌تواند این وحدت را از بین ببرد، مردم ایران به صورت میلیونی در این مراسم عظیم شرکت می‌کنند.

سید حمید الحسینی موکب دار عراقی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه از ۱۱ کشور به کربلا می‌آیند، گفت: پارسال کرواسی هم به این مراسم اضافه شد، ما شاهد بزرگترین راهپیمایی در مراسم اربعین هستیم.

وی با اشاره به اینکه قبل از سقوط دیکتاتوری صدام راهپیمایی به سمت کربلا جرم تلقی می‌شد به طوری که زندان و شکنجه برای زائران در نظر گرفته شده بود لذا مراسم اربعین حسینی در فضای خفقان برگزار می‌شد گفت:، اما پس از سقوط صدام مردم راهپیمایی خودشان را آغاز کردند این در حالی بود که ۳۳ کشور عراق اشغال کرده بودند و هر استان به یک کشور داده شده بود.

موکب دار عراقی با اشاره به اینکه باید ارتباط فرهنگی میان موکبهای ایرانی و عراقی برقرار شود گفت: از اتحادیه اروپا دعوت کردیم تا این مراسم را تحت پوشش قرار دهند ،آنها به ما جواب دادند که این مراسم دینی و مذهبی است و نمی‌توانند آن را پوشش دهند و ما گفتیم که چطور مراسم های دیگر را پوشش می دهند آنها می خواهند این راهپیمایی بایکوت خبری شود اگر قاسم سلیمانی نبود الان عراق در دست آمریکا بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار