بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال، در پایان معاملات روز دوشنبه بازار نیویورک افزایش یافت.

به دنبال حمله پهپادی به عربستان بهای نفت در بازار نیویورک افزایش یافتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  خبرگزاری فرانسه، بهای ‏هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار‌های بین المللی و پایه‌ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه نوامبر با ۱۵.۲ درصد افزایش به ۶۹ دلار و ۳۷ سنت رسید.

در آغاز معاملات بهای این شاخص نفتی نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافت. از سال ۱۹۹۱ و از زمان جنگ خلیج فارس تاکنون سابقه نداشت ارزش این شاخص نفتی در یک روز این چنین جهشی داشته باشد.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) هم که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا به کار ‏برده می ‏شود، در پایان معاملات ‏بازار نفتی ‏نیویورک، ‏برای تحویل ‏در ماه اکتبر با ۱۴.۹ درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۶۳ دلار و شش سنت رسید. ارزش این شاخص نفتی نیز در آغاز معاملات ۱۵ و نیم درصد افزایش یافته بود.

این افزایش ناگهانی قیمت‌ها در نتیجه دو حمله گسترده به تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام گرفت. این حملات باعث شد تولید نفت عربستان سعودی به نصف کاهش یابد. در پی این حمله از تولید نفت عربستان سعودی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه (معادل شش درصد کل مصرف جهانی نفت) کاسته شد. در این اوضاع متشنج، مقامات عربستان سعودی در نظر دارند عرضه سهام شرکت آرامکو به بازار را به تعویق بیندازند.

ارزش بازاری شرکت آرامکو بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. قرار بود اگر اوضاع خوب پیش برود، عرضه سهام این شرکت به بازار بورس عربستان سعودی در ماه نوامبر امسال و به بورس‌های بین المللی در سال ۲۰۲۰ انجام گیرد.

بر اساس داده‌های "ابتکار مشترک آمار ‏سازمانی موسوم به جودی ‏‏‏‏JODI‏"، سازمانی که داده ‏های آماری مربوط به ‏‏تولید، پالایش، بازرگانی، ذخیره ‏سازی نفت خام و ‏‏فرآورده‌های نفت و ‏گاز مایع مربوط به ‏‏کشور‌های جهان را اعلام می‌کند، عربستان سعودی سعودی هم اکنون ۱۸۸ میلیون بشکه نفت در انبار‌های خود ذخیره سازی کرده است. به عبارت دیگر عربستان می‌تواند تا ۳۳ روز دیگر هر روز ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت به بازار ترزیق کند.

کارشناسان تی دی سکیوریتیز که نوسانات بازار مالی و همچنین اطلاعات و تحلیل‌های مربوط به مسائل نفتی و نوسانات آن را ارائه می‌کند، در این باره اعلام کردند درست است که اکنون توانایی کافی برای جبران کمبود عرضه نفت به بازار جهانی در کوتاه مدت وجود دارد، اما باید این واقعیت را نیز در نظر گرفت که این زیرساخت‌های مهم نفتی بودند که در این حمله هدف قرار گرفتند. با این توضیح که دست کم بخشی از این تاسیسات ممکن است تا بیش از یک ماه دیگر تعمیر نشود.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، قیمت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار