به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمل و نقل هوایی و حفظ و توسعه آن برای هر کشوری ضرورتی اجتناب ناپذیر و الزامی محسوب میشود.
به واقع در میان ادوات و تجهیزات حمل و نقل موجود در کشور، حمل و نقل هوایی به عنوان حمل و نقلی سریع از جذابیت و اهمیت فزایندهای برخوردار است و حتی با وجود هراس برخی از استفاده از این تجهیزات به دلیل خطر سقوط و یا مرگ مسافران، بنابر اعداد و ارقام و سوابق موجود، ضریب اطمینان و ایمنی این نوع خاص از حمل و نقل به مراتب از حمل و نقل زمینی بیشتر است.
اصولا سقوط هواپیما و اخبار مرتبط با آن بخصوص در ارتباط با هواپیمای مسافربری با حساسیتی خاص از سوی رسانهها پیگیری میشود و بعضا حوادث و رخدادهای تلخ اینچنینی، به تیتر یک رسانهها حتی در سطح جهانی و بین المللی تبدیل میشود در صورتی که سر جمع تلفات حوادث جادهای در ایران، چندین برابر تلفات سوانح هوایی است که هر از چندگاهی به دلایل و عناوین مختلف رخ میدهد (و البته بدون شک میباید با تلاش حداکثری ضریب وقوع چنین حوادثی نیز به حداقل ممکن کاهش یابد.
بیشتر بخوانید: افزایش تعداد ایرلاینهای هوایی از ۲ به ۱۸ شرکت در ۴۰ سالگی انقلاب/ صنعت حمل و نقل هوایی به دست نیروهای داخلی توانمند شد
به هر ترتیب، فارغ از این موضوع آنچه که در محوریت اصلی این گزارش قرار دارد به افزایش قابل توجه نرخ بلیت هواپیما در طول ماههای گذشته معطوف میشود.
رشد قیمتها در این بخش به میزانی بالا و فزاینده است که بسیاری از طالبان و متقاضیان استفاده از این نوع خاص از حمل و نقل را منصرف کرده است و به نوعی عطای استفاده از آن را به لقایش بخشیده اند و ترجیح میدهند با به جان خریدن خستگی هر چه بیشتر به واسطه سفرهای زمینی (اعم از خودروهای شخصی، اتوبوس و یا قطار) از پرداخت هزینههای سرسام آور برای چنین سفرهایی (هوایی) پرهیز کنند.
چندی پیش، مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گویی با رسانهها اظهار کرد: بالغ بر ۵۰ درصد از ناوگان هوایی ایران زمین گیر است و در واقع امر، یکی از دلایل گرانی بلیت هواپیما به همین عارضه باز میگردد.
برخی از کارشناسان و صاحب نظران عرصه تعمیر و نگهداری هواپیما (بنابرگزارشهای موجود) معتقدند در صورت احیای نیمی از هواپیماهای زمین گیر (یعنی ۹۰ فروند هواپیما) نرخ بلیتها تا ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
متاسفانه نرخ بلیت هواپیما با افزایش چندین برابری همراه شده است و در ایام خاص مناسبتی این قیمتها به میزان فزایندهای پَر میکشند.
چندی پیش، سید احسن علوی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ارتباط با دلیل گرانی بلیت هواپیما اظهار کرد: اگرچه افزایش نرخ ارز در بالا رفتن نرخ بلیت هواپیما موثر بود، اما این دلیل نمیشود با افزایش نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما بصورت ناگهانی با رشد ۲ تا ۲.۵ برابری (و بعضا بیشتر) همراه شود.
او معتقد است با بالا رفتن نرخ تصاعدی بلیت هواپیما، ضریب استفاده مردم از حمل و نقل زمینی بیشتر میشود و به تبع این موضوع شاهد افزایش ترافیک، تصادفات جادهای و موارد اینچنینی خواهیم بود.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه میافزاید: در صورت استمرار وضعیت موجود، صنعت هوانوردی زمینگیر خواهد شد، زیرا در شرایطی که مسافر کم میشود، ایرلاینها مجبور هستند هواپیماها را خالی اعزام کنند که این امر نتیجهای جز زیان و ضرر نخواهد داشت.
آنچنان که اخبار و گزارشهای موجود در رسانهها نشان میدهد، میزان استفاده از ناوگان حمل و نقل هوایی قریب به ۳۰ درصد کاهش یافته است.
(بنا بر اخبار و گزارشهای موجود در رسانه ها) بصورت مشخص، میزان مسافران شرکتهای هواپیمایی در مهر ۹۷ به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۳۳ درصد کاهش داشته است.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به مطلب فوق میگوید: بخشی از این افزایش هزینه به نوسانات نرخ ارزی مربوط میشود (که ظاهرا در این عرصه نیز همچون بسیاری از حوزههای دیگر افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن قیمتها شده، اما کاهش نرخ ارز هیچ تاثیری بر نرخ گذاریها نگذاشته است!)
سمیرا خراسانی، مدیر یکی از دفاتر فروش بلیت هواپیما در گفت وگو با خبرنکار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش محسوس مشتری برای خرید بلیت اظهار کرد: بدون تردید، وقتی قدرت خرید مردم کاهش مییابد تبعات آن بصورتی فراگیر در تمامی عرصهها و حوزهها نمود پیدا میکند و عرصه حمل و نقل هوایی نیز از این عارضه، مستثنی نخواهد بود.
وی افزود: شرایط به گونهای شده که هماکنون، بخش اعظم خریداران بلیت هواپیما شامل افراد متوسط و مرفه جامعه میشوند و در کنار آنها، مدیران دستگاههای اداری نیز به دلیل ماموریتها و ضرورت رسیدن به موقع جلسات، همایشها، بازدیدها و... در زمره استفاده کنندگان از این تجهیزات هستند.
خراسانی گفت: متاسفانه در اوایل افزایش قیمت بلیت هواپیما، برخی خُرسَند و خوشحال بودند و گمان میکردند با این اوصاف منافع بیشتری نصیب آنها میشود اما این موضوع درک نشد که استمرار این وضعیت میتواند صنعت حمل و نقل هوایی مسافربری کشور را در دراز مدت و حتی میان مدت، دچار اختلال نماید و حتی بسیاری از فرصتهای شغلی مرتبط با این عرصه را از بین ببرد.
این فعال در عرصه فروش بلیت هواپیما تصریح کرد:می باید در این خصوص با فوریت چاره اندیشی شود در غیر اینصورت صنعت مذکور با مشکلات عدیدهای مواجه خواهد شد.
وی افزود: اگرچه بخشی از این افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است و نباید آن را در قالب سودجویی تحلیل کرد اما ایراد وارده ناظر بر این است که افزایش قیمت بلیت هواپیما بصورت ناگهانی لحاظ شد در صورتی که میباید این امر بصورت پلکانی، نرم و آرام و آرام انجام میپذیرفت.
بنابر گزارشهای موجود در رسانه ها، قریب به ۱۸۰ فروند هواپیمای موجود در کشور به دلیل نواقص فنی قادر به پرواز نیست، اختلال و چالشی جدی که میباید با کمک نخبگان کشور و مراکز علمی و دانشگاهی ذیربط، و هم افزایی و عزم و تلاش فزاینده، نسبت به رفع نواقص موجود در این حوزه اقدام شود.
بدون تردید، در صورت قرار گرفتن ناوگانهای معیوب در مدار استفاده و پرواز، بخشی از این مشکلات مرتفع خواهد شد امری که حصول آن مصداق بارز پیاده سازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
دنباله روی از سیاستهای مهندسی معکوس که در زمان جنگ نیز به میزان قابل توجهی گره گشای کمبودهای جاری و ساری در آن مقطع بود از ضروریات و الزاماتی به شمار میرود که با حصول آن دستیابی به توفیقات ارزنده، دور از انتظار و ناممکن نخواهد بود.
انتهای پیام/
البته بايد فشار هواي پايين رو هم تنظيم كنن
حالا گرون شده ..کسی نمیره
فکر کنم حدود 80 دصد جامعه هم نتونن هواپیما سوار بشن.
پس لازم نیست از حق تمام ملت برای اونه 20 درصد خرج کرد .