مجتبی یاسینی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتوگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه آماده کردن دانش آموزان برای ورود به مدرسه اظهار کرد: برای اینکه دانش آموزان به طور خودکار درس بخوانند باید انگیزه را در وجود آنها تقویت کنیم، برای تقویت انگیزه والدین باید با دانش آموزان صحبت و برای آنها اهداف تحصیلی کوتاه مدت مشخص کنند.
او بیان کرد: فرزندان وقتی به اهداف تحصیلی کوتاه مدت رسیدند، والدین باید برای آنها پاداش (امتیازهای اجتماعی) در نظر بگیرند، که این مورد نقشی موثر در تقویت انگیزه دارد، تماشای فیلمهای انگیزه بخش هم انگیزه را در افراد بیشتر میکند، والدین باید امکان ارتباط بین فرزندان خود و دانش آموزان درس خوان را فراهم کنند، زیرا کودکان و نوجوانان اغلب از همسالان خود حرفشنوی بسیار خوب دارند در صورتی که ممکن است به صحبتهای والدین چندان توجه نداشته باشند.
بیشتر بخوانید: راهکاری برای کاهش اضطراب جدایی فرزند دانش آموز از والدین
یاسینی بیان کرد: داشتن آگاهی هم نقشی موثر در درس خوان شدن خودکار دانش آموزان دارند به این صورت که دانش آموزان باید نسبت به نقاط ضعف و قوت خود شناخت داشته باشند و فرصتهایی که برای آنها به وجود میآید، به خوبی شناسایی کنند، البته والدین در این امر باید به دانش آموزان کمک کنند.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: رفتار هم یکی دیگر از عوامل موثر در درس خوان شدن خودکار دانش آموزان است؛ برای مثال دانش آموزی ممکن است انگیزه و آگاهی لازم را داشته باشد، اما با وجود این تغییری در رفتارش مشاهده نشود، برای اینکه تغییر رفتار را در کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم باید به دانش آموزان بگوییم که در صورتی به اهدافشان رسیدند، والدین این امتیازات را در اختیار آنها قرار میدهند.
بیشتر بخوانید: ترس از مدرسه کودکان را جدی بگیرید/ اختلال هراس از مدرسه چیست؟
او بیان کرد: از امتیازات اجتماعی که ما برای دانش آموزان در نظر میگیریم میتوان به خریدن کتاب مورد علاقه، رفتن به سینما یا تئاتر و بازدید از اماکن فرهنگی اشاره کرد که دانش آموز میتواند به همراه اعضای خانواده یا دوستانش، اما با نظارت والدین در این مکانها حضور پیدا کند.
یاسینی افزود: معلم اغلب اختلالات یادگیری را در دانش آموز شناسایی میکند یا خود والدین به این اختلالات در وجود فرزندشان پی میبرند، هنگامی که این اختلالات در دانش آموز تشخیص داده شد او باید به روانپزشک کودک و نوجوان مراجعه کند تا علت این اختلالات به درستی شناسایی شود، روانپزشک ممکن است در موارد نیاز داروهایی را برای دانش آموز تجویز کند یا او را نزد روانشناس ارجاع دهد.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان درباره اضطراب جدایی دانش آموزان تأکید کرد: دانش آموزان کلاس اولی اغلب با مشکلی به نام ترس از مدرسه مواجه هستند که این ترس ناشی از اضطراب جدایی است، این دانش آموزان وقتی از والدین خود جدا میشوند، ترس و اضطراب به سراغ آنها میآید و به والدین خود اصرار میکنند که همراه آنها به مدرسه بیایند و در آنجا بمانند، بنابراین در صورتی که والدین فرزندان خود را ترک کنند، آنها به ترس، اضطراب و دردهای بدنی دچار میشوند که گاهی اوقات شدت این مشکلات به اندازهای است که معلم مجبور میشود این دانش آموزان را به خانه بفرستد. برای کاهش این مشکل، دانش آموزان کلاس اولی باید از مدتی قبل از آغاز مدرسه با یک یا چند نفر از همکلاسیهای خود آشنا شوند، داشتن دوست در محیط مدرسه در کاهش ترس دانش آموزان کلاس اولی موثر است.
پاسخ به سوالات دانشآموزی را اینجا بخوانید
یاسینی یادآوری کرد: دانش آموزان کلاس اولی میتوانند قبل از مهر ماه به مدرسه بروند تا با محیط آنجا آشنا شوند، گاهی شدت اضطراب جدایی به اندازهای است که والدین باید در روزهای نخست همراه دانش آموز در مدرسه حضور پیدا کنند اینکه چه مدتی لازم است تا والدین در کلاس، مدرسه یا در دسترس دانش آموز باشند، بستگی به نظر روانپزشک دارد.
انتهای پیام/