فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) گفت: لشکر ۱۴ دیروز در جنگ تحمیلی مقابل دشمنان ایستادگی کرد و امروز در کنار حفاظت از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران، در حال خدمت رسانی و زدودن غبار محرومیت از چهره شرق و جنوب شرقی کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،   تاریخ فراموش نمی‌کند، یاد روز‌هایی را که فاصله خاک تا افلاک، مرگ تا زندگی و زمین تا آسمان، تنها یک میدان مین، یک خاکریز و یا شلیک یک گلوله بود! یاد آزاد مردانی که جان برایشان بهایی نداشت و بی مهابا تن به میدان نبرد می‌سپردند تا مبادا دست نامردان و کفتار صفتان به وجبی از خاک میهن برسد، دلاورانی که دفاع از وطن و ناموس برایشان مقدس بود و ما آرامش امروزمان را وامدار جان فشانی دیروزشان هستیم، جان فشانی‌هایی که البته تا امروز هم در جبهه‌های مختلف ادامه دارد...

۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده که این مناسبت تا ۶ مهر ادامه دارد، اگر بخواهیم درباره حماسه سازی و دلاوری‌های مردان و سربازان جنگ تحمیلی در ۸ سال دفاع مقدس سخن بگویی باید کتاب‌ها بنویسیم، اما در این گزارش سعی کردیم تنها به گوشه‌ای از رشادت‌های یکی از لشکر‌های بزرگ و مطرح این نبرد اشاره کنیم: "لشکر ۱۴ امام حسین (ع)"
 
از جان فشانی در دفاع مقدس تا دفاع از مرز‌های کشور

لشکر ۱۴ امام حسین از لشکر‌های فعال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که در استان اصفهان مستقر می‌باشد. پیشینه شکل‌گیری این یگان نظامی به سال‌های نخست جنگ ایران و عراق بازمی‌گردد.



سرآغازی برای تشکیل یک لشکر

 
حسین رضایی، مسئول محور لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  گفت: تیپ ۳ امام حسین، بعنوان یکی از نخستین یگان‌های رزمی سپاه پاسداران، پیش از آغاز عملیات طریق‌القدس شد و سپس با گسترش سازمان خود از تیپ به لشکر ارتقا پیدا کرد و با تجهیز توان رزمی و تأمین نیروی نظامی از استان اصفهان، به یکی از بزرگترین یگان‌های سپاه پاسداران تبدیل شد.

او با اشاره به اینکه نخستین فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین، شهید حاج حسین خرازی بود ادامه داد: لشکر امام حسین (ع) از جایگاه معنوی خاصی بهره می‌برد چراکه فرماندهان بسیار بزرگی در این لشکر حضور داشته و آن‌ها از بعد معنویت بسیار بالایی برخوردار بودند.

رضایی ادامه داد: استان اصفهان با حمایت‌های مالی و جمع کردن نیرو و امکانات، لشکر ۱۴ امام حسین (ع) را به یکی از پرقدرت‌ترین یگان‌های سپاه در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تبدیل کرد.

 

از جان فشانی در دفاع مقدس تا دفاع از مرز‌های کشور


عملیات‌هایی که دست بعثی‌ها را از خاک ایران کوتاه کرد

 
مسئول محور لشکر ۱۴ امام حسین (ع) گفت: لشکر ۱۴ امام حسین در بسیاری از عملیات‌های بزرگ جنگ هشت ساله نقشی مهم و کلیدی داشت، از جمله مهم‌ترین این علمیلات‌ها می‌توان به نصر ۴، والفجر ۱۰، بیت المقدس ۷، کربلای ۵، کربلای ۱۰، کربلای ۴، کربلای ۳، والفجر ۸، بدر، خیبر، والفجر ۴، والفجر ۲، والفجر ۱، والفجر مقدماتی، رمضان، بیت المقدس و فتح المبین اشاره کرد.

حسین رضایی ادامه داد: عملیات فتح المبین با ۱۵ هزار نفر اسیر و عملیات بیت المقدس با ۱۹ هزار اسیر عراقی از جمله عملیات‌هایی بودند که با حضور لشکر ۱۴ تنوانستیم  مناطقی که عراق از خاک ایران تصرف کرده بود را آزاد کنیم.

او ادامه داد: در طول هشت سال دفاع مقدس، در عملیات‌های مختلف لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، ۵۵ فرمانده گردان این لشکر به شهادت رسیدند، حسین خرازی، سردار رشید سپاه اسلام در جریان عملیات بزرگ و غرورآفرین کربلای ۵ در حالی که فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) را برعهده داشت، در ۸ اسفند ۱۳۶۵ به شهادت رسید.

مسئول محور لشکر ۱۴ امام حسین (ع) ادامه داد: از دیگر شهدای این لشکر قربانعلی عرب بود که به عنوان جانشین عملیات لشگر امام حسین (ع) و مسؤول محور (جاده خندق) انتخاب و سرانجام در دوازدهم اردیبهشت سال ۱۳۶۴ در جاده خندق (منطقه عملیاتی بدر) به فیض عظیم شهادت نائل آمد ، سردار شهید حاج علی قوچانی هم فرمانده تیپ یکم لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بود که روز چهارم عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید.

رضایی ادامه داد: شهید مصطفی ردانی پور که از موسسین لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و فرمانده قرارگاه فتح نیز بود ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۲ و در عملیات والفجر ۲ به شهادت رسید.

او افزود: دلاوری‌های لشکر ۱۴ امام حسین فقط به دوران جنگ تحمیلی منحصر نمی‌شود تا امروز در عرصه‌های مختلف به میهن خدمت می‌کند.

 
از جان فشانی در دفاع مقدس تا دفاع از مرز‌های کشور
 

جهاد لشکر ۱۴ در مناطق جنوب شرق ادامه دارد


به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان سرهنگ پاسدار محمد هاشمی پور، فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) گفت: «لشکر ۱۴ امام حسین (ع)» از جمله یگان‌های رزم سپاه محسوب می‌شود که رزمندگان استان اصفهان را در دوران جنگ تحمیلی سازماندهی کرده است. این لشکر، تیپ ۳ امام حسین (ع) نام داشت و از اولین یگان‌های رزمی سپاه بود که در عملیات طریق‌القدس شکل گرفت و سپس با گسترش سازمان به لشکر ۱۴ امام حسین (ع) ارتقا پیدا کرد تا دست کم با توان رزمی سه برابر گذشته در جنگ حضور داشته باشد.

او ادامه داد: رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در کنار حفاظت از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران، در حال خدمت رسانی و زدودن غبار محرومیت از چهره شرق و جنوب شرقی کشور می‌باشد و چندی پیش در یک ۱۲ مدرسه و منزل مسکونی در منلطق محروم جنوب شرق کشور احداث و بازسازی کردند.

فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) درباره این اقدامات اظهار داشت: لشکر امام حسین (ع) در مدت استقرار در منطقه جنوب شرق شناسنامه‌ای از محرومین منطقه تهیه و محرومان و مستضعفان منطقه شناسایی شده که کمک‌های مردمی و سازمانی به آن‌ها تخصیص داده می‎شود.

فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) تصریح کرد: از جمله اقدامات اخیر لشکر ۱۴ در این مناطق که به منظور محرومیت زدایی انجام شده می‌توان به توزیع ۲ کانتینر پوشاک و بیش از ۲ هزار بسته غذایی میان مردم منطقه جنوب شرق شده اشاره کردکه اکثر کمک‌ها توسط رزمندگان لشکر امام حسین (ع) از خیرین اصفهانی جمع آوری شده است.

پاسدار محمد هاشمی پور گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، هنری و برگزاری مسابقات فرهنگی هنری در میان کودکان منطقه و ... از اقدامات دیگر این نهاد مقدس در منطقه عملیاتی جنوب شرق کشور است و دشمنان ومعاندین نظام بدانند با شهادت فرزندان این انقلاب پایه‌های آن تنومندتر وعزم ما در جهت اعتلای اهداف نظام جدی‌تر شده است.

از جان فشانی در دفاع مقدس تا دفاع از مرز‌های کشور



صیانت از مرز‌های شرق و جنوب شرقی کشور

فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بابیان اینکه لشکر ۱۴  نزدیک سه سال است که مأموریت تأمین امنیت جنوب و شرق کشور را دارد عنوان کرد: ۱۱۰ کیلومتر نوار مرزی که یکی از مرتفع‌ترین نوار‌های مرزی بین ایران و پاکستان است توسط لشکر ۱۴ امام حسین (ع) تأمین می‌شود.

محمد هاشمی پور بابیان اینکه گروهک‌های تروریستی مواد مخدر، مواد قاچاق را در مرز‌ها جابه‌جا می‌کنند، افزود: بچه‌های لشکر ۱۴ امام حسین (ع) ساعت‌ها از مرز نگهبانی می‌کنند و بعد از آن بالباس شخصی به اصفهان برمی‌گردند.

حجت الاسلام و المسلمین رحمت‌الله صادقی مسئول نمایندگی، ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان (عج) در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان   با اشاره به تلاش لشکر ۱۴ امام حسین (ع) برای زدودن غبار محرومیت از چهره مناطق شرقی کشور گفت: شجاعت و دلاوری رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در زمان ۸ سال دفاع مقدس در این مناطق تداعی شده است و همان روحیه جهادی رزمندگان دفاع مقدس در رزمندگان فعلی نیز به‌خوبی مشاهده می‌شود.
 

او ادامه داد: در پاسگاه‌های مرزی، فرماندهان کنار نیرو‌های بسیجی بومی حاضر در این مناطق از افراد زبده و ماهری در زمینه فعالیت‌های نظامی انتخاب شده و امنیت و آرامش را به‌خوبی برای ملت و مردم ما تأمین می‌کنند.


مسئول نمایندگی، ولی فقیه در سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان گفت: رزمندگان لشکر مقدس امام حسین (ع) با وجود مشکلات فراوان کنار دفاع از مرز‌های کشور، محرومیت‌زدایی در روستا‌های محروم استان سیستان و بلوچستان را نیز دنبال می‌کنند و فعالیت‌هایی از قبیل ساخت مدرسه و جاده، خدمات پزشکی و حتی تهیه مسکن برای مستمندان منطقه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

صادقی ادامه داد: رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در شب‌های سرد زمستان و روز‌های گرم تابستان مشغول پاسداری از مرز‌های این مرز و بوم هستند و این در حالی است که در آن سوی مرز هیچ پاسگاهی برای تأمین امنیت کشور‌های همسایه وجود ندارد و دلیل آن این است که خیال آن‌ها از کشور و مردم ما جمع است.
 
انتهای پیام/ی
 
گزارش از سولماز محمدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.