به گزارش
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به اهمیت آموزش در ارتقای نظام سلامت گفت: کارهای نوآورانه و برجستهای در زمینه آموزش علوم پزشکی توسط همکاران محترم هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام میشود و لازم بود که این کارها در ارتقای اعضای هیات علمی دیده شود.
لاریجانی گفت: با مباحثی که در سال ۱۳۹۵ برای بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی انجام شده، در آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش ویژه آیین نامه آموزشی و پژوهشی دیده شد که مخصوص وزارت بهداشت است. هدف این بود که در کنار سایر فعالیتهای اعضای هیات علمی از جمله پژوهش و ارائه خدمات، فعالیتهای آموزشی نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. طبق این بخش اگر اعضای هیات علمی کار خلاقانه، نوآورانه در زمینه آموزش با روش مشخص و با اطلاع از اقدامات قبلی که در این حوزه انجام دهند، که به نتیجه مشخصی برسد و دیگران از آن اطلاع پیدا بکنند و آن را نقد کنند به منزله دانشپژوهی آموزشی تلقی شده و در ارتقای اعضای هیات علمی دارای امتیاز است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف این کار تقویت آموزش علوم پزشکی است، تصریح کرد: در سال ۹۵ شیوهنامه اجرایی دانش پژوهی آموزشی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین و امور اجرایی آن از جمله راهاندازی کمیتههای دانشپژوهی، برگزاری دورههای آموزشی و سایر اقدامات صورت گرفت.
او ادامه داد: برای تسهیل معادل سازی امتیاز دانش پژوهی آموزشی با عناوین ذکر شده در آیین نامه ارتقا، شیوه نامه اجرایی دانش پژوهی آموزشی در سال جاری مورد بازنگری قرار گرفت و معادل سازی در شیوه نامه جدید به صورت جزئیتر تبیین شد.
لاریجانی با بیان اینکه این شیوه نامه اجرایی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است، گفت: ضروری است تا در کنار فعالیتهای پژوهشی و ارائه خدمات اعضای هیات علمی، به موضوع آموزش اهمیت ویژهای داده شود. چرا که آموزش حوزهای زیربنایی در نظام سلامت است و لازم است مورد توجه خاص قرار گیرد.
او به اهمیت بحث دانش پژوهی آموزشی در ارتقای آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این کار در دانشگاهها، بسترهای بسط خلاقیت، نوآوری و علم و دانشپژوهی را در آموزش فراهم میکند و زمینه ساز تحول در این حوزه خواهد بود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دانش پژوهی آموزشی باعث میشود بسترهای بهره مندی جامعه از تولیدات علمی فراهم شود، به نحوی که با کاربست علم در آموزش و انتقال آن به دانشجویان، که در واقع نسل آینده ارائه کنندگان خدمات به جامعه هستند، زمینههای بهره برداری از نتایج علمی در ارائه خدمات فراهم میشود.
او به اقدامات گسترده حوزه معاونت آموزشی در زمینه دانش پژوهی آموزشی برای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: صندوق حمایت از طرحهای آموزشی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علومپزشکی راه اندازی شده و از طرحهای نوآورانه در زمینه آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور حمایت میشود.
لاریجانی با بیان اینکه سامانهای برای تسهیل روند داوری و گردش کار راه اندازی شده است، گفت: سمینار مجازی با شرکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی نیز برای آموزش و آشنایی اعضای هیات علمی با این مفاهیم برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تفویض اجرای این شیوه نامه به دانشگاهها، گفت: کمیتههای دانش پژوهی دانشگاهی نیز تشکیل شده و از طریق سامانه بر عملکرد این کمیتهها نظارت میشود.
انتهای پیام/