به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که به هر علت از جمله کبود آب، روغن و یا بالارفتن بیش از حد مجاز دور موتور دمای موتور نیز از مقدار مجاز بالاتر رود، به اجزا مختلف آن بخصوص قسمتهای متحرک آسیب زیادی وارد میگردد که این حالت را گیرپاژ یا سوختن موتور میگویند و در مورد یاتاقانها هم وقتی در اثر سوختن دیگر قادر به کاستن از اصطکاک بین شاتون و میل لنگ نباشند گفته میشود. بطور کلی "یاتاقان زدن" تقریبا معادل عامیانه سوختن موتور در بین تعمیرکاران است.
البته باید اضافه کرد یاتاقان اسم قطعهای است که بین دسته پیستون و میل لنگ قرار دارد و کارش روان سازی حرکت این دو قطعه روی یکدیگر است.
یاتاقانها با روغن موتور در تماس هستند و وظایف زیر را بعهده دارند:
۱. تنظیم لقی عمودی بین میل لنگ و سیلندر.
۲. کم کردن اصطکاک بین "میل لنگ" و "سیلندر" و جلوگیری از خوردگی آنها.
۳. کم کردن اصطکاک بین "میل لنگ" و "شاطون" و جلوگیری از خوردگی آنها.
وقتی این قطعه به هر دلیلی بیش از حد داغ شود حالت دفرمگی پیدا میکند و اگه ذوب شود باعث چسبیدن دسته پیستون به میل لنگ میشود و موتور احتمالا میسوزد.
در مورد "یاتاقان زدن" باید گفت خود یاتاقان دچار مشکل میشود، چون وقتی خودرو یاتافان میزند صدای خیلی بدی به گوش میرسد و خودرو برای راه افتادن به نیروی زیادی نیاز دارد (اصطکاک موتور خیلی زیاد است) اگر در این زمان سریعا موتور را خاموش نکنید موتور میسوزد!
علت "یاتاقان زدن" هم فرسودگی یاتاقانها، شکستن یاتاقانها، ذوب شدن آنها، تغییر شکل دادن آنها یا.
علائم یاتاقان زدن چیست؟
۱. صدا "لق لق " یا "تق تق" موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن
۲. قفل شدن موتور، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمیشود.
علت خرابی یاتاقان
علت خرابی یاتاقان نرسیدن روغن به آن است و در واقع ایراد اصلی در سیستم روغنکاری موتور است.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/