رییس شبکه دامپزشکی قاین گفت: بیش از ۲ هزار کندوی زنبور عسل این شهرستان مورد بازدید قرار گرفت.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، محمودی، رئیس شبکه دامپزشکی قاین گفت: توجه به فعالیت زنبورداران و پرورش زنبور عسل از اهمیت اقتصادی بسیاری برخوردار است اما، در سال‌های اخیر زنبورستان‌های استان در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برند.


او افزود: از وظایف مهم دامپزشکی بررسی و پیشگیری از بیماری‌های زنبور عسل است که در قالب بازدید از زنبورستان‌ها و نمونه‌برداری از آن‌ها در راستای تشخیص و درمان بیماری‌های زنبور عسل انجام می‌شود.


محمودی گفت: شهرستان قاینات دارای ۱۲۴ واحد زنبورستان عسل می‌باشد که تعداد ۳۳ واحد در سیستم جی آی اس ثبت شده و به طور مداوم مورد پایش قرار می‌گیرند و مابقی خارج از سامانه جی آی اس سازمان دامپزشکی کشور فعالیت می‌نمایند و با توجه به کوچ رو بودن این کندو‌ها متوسط تولید سالانه عسل حدودا ۳۰ تن می‌باشد و در همین راستا کارشناسان نظارت شبکه موفق به بازدید ۲ هزار و ۱۰۰ کندو زنبور گردیده اند.


او همچنین حمایت از زنبورداران، ارتقاء کمی و کیفی عسل تولیدی با تأکید بر اصل تقدم پیشگیری بر درمان را از اهداف اقدامات دامپزشکی در این حوزه عنوان کرد.


محمودی در ادامه بیان کرد: در سال‌های اخیر با وجود مشکل خشکسالی و تغییرات شدید آب و هوایی و افزایش امواج زیان‌آور در محیط، زنبورداران با تلفات جمعیت در زنبورستان‌ها روبرو شده‌اند.


او درباره‌ی راهکار‌های جلوگیری از بروز بیماری‌های زنبور عسل گفت: با توجه به استفاده از کندو‌های صنعتی در زنبورستان‌های شهرستان، درصورت آلوده شدن کندو‌ها درمان بیولوژیک (غیر دارویی) یا استفاده از دارو‌های ارگانیک پیشنهاد می‌شود.


محمودی در پایان گفت: برطرف کردن مشکلات زنبور‌داران در راستای کاهش تلفات و حفظ جمعیت زنبور عسل، همچنین رونق بازار‌های داخلی و خارجی عسل و رفع مشکلات اقتصادی فعالان این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی دستگاه‌های مربوطه است.
انتهای پیام/ب


تولید عسل در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.