آغاز واکسیناسیون PPR در دام‌های سبک فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج از آغاز واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در جمعیت گوسفند و بز این شهرستان از ابتدای مهرماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی مسری است که گوسفند ، بز و نشخوارکنندگان وحشی به آن مبتلا می‌شوند. از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب، جراحات دهانی، اختلال تنفسی، سرفه، التهاب روده و اسهال است.

او افزود: میزان واگیر این بیماری ۹۰ – ۸۰ درصد و میزان مرگ و میر در حدود ۸۰ – ۵۰ درصد است که در صورت انجام نشدن واکسیناسیون خسارت‌های اقتصادی سنگینی به دامداران وارد می‌شود.

بماندشتی با اشاره به اینکه بیماری طاعون گاوی به عنوان یکی از معضلات دامپزشکی در کشور ریشه کن شده است، گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مانند بز و گوسفند نیز با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

او افزود: متاسفانه جا به جایی دام بدون مجوز دامپزشکی و رعایت اصول قرنطینه‌ای بهداشتی، قاچاق دام اهلی و دام‌های غیرواکسینه که احتمال آلوده بودن آن‌ها به بیماری‌هایی نظیر تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک و سایر بیماری‌های واگیر دامی وجود دارد، از دلایل مهم شیوع و گسترش بیماری‌های واگیر دامی است.

رییس شبکه دامپزشکی فهرج از دامداران خواست، جهت کنترل بیماری ppr با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌های خود همکاری کنند و همچنین رعایت اصول بهداشتی در جا به جایی دام و ضدعفونی جایگاه‌های نگهداری را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/ی

رعایت اصول بهداشتی در جا به جایی دام برای جلوگیری از بیماری ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار