مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: در نیمه اول امسال بیش از ٣ میلیون و ١٢ هزار بازدید کننده از جاذبه‌های گردشگری استان دیدن کرده اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قزوین در نشست با خبرنگاران با اشاره به بازدید بیش از ۳ میلیون و ۱۲ هزار گردشگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان، از بازدید ۹ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی از استان در همین مدت خبر داد و گفت: ۶ هزار ٥٧٠ نفر اقامت رسمی خارجی هم در در ۶ ماهه امسال به ثبت رسیده است.

او در ادامه از ثبت ۱۹ فقره موافقت اصولی برای تاسیسات گردشگری در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: هزینه سرمایه گذاری آن‌ها ٥٥٠ میلیار ریال با ظرفیت اشتغال ٤٩٨ نفر است.

به گفته خزائلی، امسال ٤ فقره مجوز ایجاد تاسیسات گردشگری با سرمایه گذاری ۶۷ میلیارد ریال و اشتغال ۳۶ نفر صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه از پرداخت ۴ فقره تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران گردشگری به مبلغ ۸ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها برای ۸ نفر شغل ایجاد می‌شود.

به گفته خزائلی، در حال حاضر ۵۶ پروژه رد حوزه گردشگری با سرمایه گذاری ٧ هزار و ٤١٧ میلیارد ریال و اشتغال ٢ هزار و ٨٦٢ نفر در حال اجراست.

خزائلی گفت: طرح‌های سرمایه گذاری گردشگری قزوین شامل سه هتل پنج ستاره، ۶ هتل چهار ستاره، چهار هتل سه ستاره، ۲ هتل دوستاره، چهار هتل یک ستاره و یک هتل آپارتمان دوستاره است.

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان گفت: در میان این طرح‌ها همچنین یک میهمان پذیر، ۱۲ مجتمع خدماتی و رفاهی، ۱۴ مجتمع گردشگری، چهار مجتمع گردشگری، ۲ سفره خانه سنتی، سه مرکز تفریحی و سرگرمی و یک منطقه نمونه گردشگری و ۱۳ اقامتگاه بوم گردی به چشم می‌خورد.

او مجموع تاسیسات گردشگری استان قزوین را ۲۴۱ واحد بیان کرد و گفت: این واحد‌ها شامل ۱۰۳ مجتمع پذیرایی، ۸۷ واحد اقامتگاهی، ۴۸ دفتر مسافرتی و سه آموزشگاه است.

خزائلی، میزان ظرفیت واحد‌های اقامتی استان را ۲ هزار تخت خواند و گفت: با تکمیل و بهره برداری از طرح‌های اقامتی در دست ساخت این ظرفیت تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

او با اشاره به کمبود زیرساخت‌های گردشگری در قزوین و فاصله زیاد تا جایگاه مطلوب، گفت: با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری قزوین، هنوز یک هتل پنج ستاره در استان وجود ندارد.

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان با بیان اینکه ضریب اشغال تخت‌های واحد‌های اقامتی که ایجاد و فعالیت آن‌ها را دارای توجیه می‌کند ۴۰ درصد بیان شده است، گفت: این در حالی است که متوسط ضریب اشغال تخت‌های اقامتگاهی استان ۶۸ درصد است که نشان از توجیه اقتصادی ساخت هتل در استان دارد.

خزائلی به برنامه‌های هفته گردشگری از پنجم تا ۱۲ مهر در قزوین اشاره کرد وافزود: تجلیل از برگزیدگان صنعت گردشگری، برگزاری تور آشناسازی راهنمایان گردشگری تهران و کرج، تور خبرنگاران در آوج، نواختن زنگ گردشگری در مدارس و همایش گردشگری، اشتغال و نقش آن در رونق تولید از جمله این برنامه‌هاست.

او بر لزوم اجرای ساماندهی و احیای دولتخانه صفوی قزوین تاکید کرد و گفت: محصول این طرح ملی به تقویت و رونق گردشگری استان منجر خواهد شد.

خزائلی گفت: با وجود اینکه طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قزوین در سال ۸۲ است، اما همچنان برخی دستگاه‌های دولتی از تصرفات خود در این محدوده تاریخی خودداری کردند و اجازه پیشبرد آزادسازی اراضی این محدوده را نمی‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت:امیدواریم با حضور استاندار جدید پیشبرد این طرح مهم با سرعت بیشتری پیگیری شود.

خزائلی همچنین از پیگیری برای هرچه زودتر آغاز شدن مرمت و احیای گراند هتل قزوین خبر داد و گفت: احیای این مجموعه همچون احیای سعدالسلطنه به رونق گردشگری قزوین کمک شایانی خواهد کرد.

او اضافه کرد: اخیرا نشستی در وزارت میراث فرهنگی برای حل مسایل و مشکلات ساماندهی گراند هتل قزوین برگزار شد و امیدواریم بتوانیم با برداشتن موانع و مشکلات اقتصادی این طرح زودتر به سرانجام برسد.

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان همچنین گفت: پرونده ثبت جهانی منطقه الموت در فهرست یونسکو اسلامی آماده شده است.

انتهای پیام/ک

بیش از ٣ میلیون و ١٢ هزار بازدید کننده از جاذبه‌های گردشگری استان دیدن کرده اند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.