به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم نشست روز جهانی بدون خودرو و پیوستن ایران به کمپین جهانی حمل و نقل پاک در سخنانی با اشاره به روز جهانی بدون خودرو گفت: کلان شهرهای دنیا هرچند با هم متفاوت هستند، اما مشکلات آنها به هم شبیه است و تمام کلانشهرها با مشکلاتی مانند آلودگی هوا مواجه هستند.
شهردار تهران با اشاره به تبدیل تهران به یک کلان شهر اظهار کرد: در حال حاضر که تهران از کلان شهری عبور کرده مشکلات آن بیشتر و راه حل آن مانند دیگر کلان شهرها مشابه است.
او افزود: در تهران ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از سوختهای فسیلی است که ۴۰ درصد آن از خودروهای شخصی در هوا آزاد میشود و نقشه و هدف ما را در این حوزه به طور کامل مشخص میکند.
حناچی با اشاره به وضعیت دوچرخه سواری در پایتخت گفت: میزان استفاده شهروندان از دوچرخه در پایتخت امروز زیر یک درصد است و شهری مانند وین این ادعا را دارد که ۷ درصد حمل و نقل آن به وسیله دوچرخه انجام میشود.
شهردار تهران ادامه داد: اجرای سیاست احداث خیابانهای جدید یعنی ایجاد تقاضای سفر و این اقدام به هیچ عنوان مشکل ما را حل نخواهد کرد و باید در ادامه به اقدامهای زیادی که شهرداری تهران انجام داده است اشاره کنم و به عقیده من اگر مردم بدانند چه اقدامی صورت گرفته و در چه شرایطی هستیم تلاش خواهند کرد که به کمک مدیریت شهری مشکلات حل شود.
او ادامه داد: چاقی، فشار خون، کلسترول از جمله بیماریهایی است که به دلیل کاهش تحرک فردی به سراغ فرد میآید که حل این مشکلات را میتوان با گسترس دوچرخه سواری از میان برد و دوچرخه سواری را از امری مستحب به امری واجب بدل کرد.
حناچی با اشاره به جدیت مدیریت شهری در بحث معاینه فنی گفت: برای کاهش آلودگی هوا شهرداری تهران جدیت بسیاری در حوزه صدور معاینه فنی برای خودروهای سبک و سنگین از خود نشان داد.
شهردار تهران با تأکید بر این نکته که تحریمهای امروز در کنار ایجاد فشار گشایشهایی نیز ایجاد میکند، بیان کرد: در کنار تحریمها تلاش کردیم تا کارها را به پیش ببریم که یکی از آنها توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو بود که در کنار تحریم توانستیم با افزایش تعداد واگنها در این حوزه فاصلههای قطارها را در خطوط ۱، ۲ و ۴ کاهش دهیم و برای آن که بخواهیم هر فاصله قطارها را به ۲.۵ دقیقه برسانیم باید ۲ هزار واگن به خطوط مترو اضافه کنیم که در شرایط امروز کشور (تحریم) اقدامی بسیار دشوار است.
او با اشاره به توسعه اتوبوسرانی ادامه داد: ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی زیر نظر بخش خصوصی است و در کنار توسعه ناوگان اتوبوسرانی ما احداث خطوط ۸، ۹ و ۱۰ مترو را نیز در برنامه داریم.
حناچی با اشاره به احداث مسیر امن دوچرخه بیان کرد: از سال ۱۹۲۰ آیین نامه استفاده از دوچرخه در کشور به تصویب رسیده است و در این بازه زمانی این آیین نامه نیاز به بازنگری دارد و در کنار آن باید استفاده از اسکوتر و ماشین برقی نیز مورد توجه قرار بگیرد.
شهردار تهران با اشاره به توسعه محور پیاده در پایتخت گفت: توسعه محور پیاده مسیری است که مدیریت شهری در آن گام برمیدارد و در حال حاضر نمیگویم که از کدام خیابانها این طرح قرار است اجرا شود، اما توسعه محور پیاده را از خیابانهای قدیمی تهران آغاز میکنیم.
او با تأکید بر استفاده شهروندان از دوچرخه در محورهای پایتخت اظهار کرد: در حال حاضر استفاده دوچرخه در پایتخت از سوی شهروندان زیر ۱ است و ما تلاش میکنیم که این آمار را به ۴ درصد برسانیم و شرکتها نیز از این امر استقبال میکند.
حناچی با اشاره به احیای بافت فرسوده بیان کرد: تهران شهری است که همواره در معرض مخاطراتی، چون سیل و زلزله قرار دارد و ما تلاش میکنیم با برگزاری مانور و آگاهی بخشیدن به شهروندان در این حوزه آمادگی شهروندان را برای مقابله با مخاطرات طبیعی در سطح بالایی نگه داریم.
انتهای پیام/