راه اندازی هشت دستگاه ضد تگرگ در باغات مرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند گفت: تا پایان سال‌جاری، هشت دستگاه ضد تگرگ در اراضی باغی این شهرستان راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رحمانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در بازدید از اولین دستگاه ضد تگرگ نصب شده در باغات مرند گفت: دستگاه‌های ضد تگرگ پیش بینی شده برای شهرستان، از محل اعتبارات جلوگیری از حوادث غیر مترقبه و اعتبارات دولتی، به‌صورت تسهیلات بانکی و مشارکت بهره برداران خریداری و راه اندازی می‌شود.

اودر خصوص کارکرد اولین دستگاه ضد تگرگ نصب شده در اراضی روستای سیوان گفت: این سامانه به منظور جلوگیری از خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه به خصوص بارش تگرگ در منطقه سیوان نصب شده و می‌تواند محیطی به شعاع ۵۰۰ متر و حدود ۱۰۰هکتار از اراضی باغی و زراعی را تحت پوشش قرار دهد و خسارت ناشی از بارش تگرگ را کاهش و به صفر برساند.

مدیر جهاد کشاورزی مرند اعلام کرد: برای راه اندازی این سامانه حدود ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات دولتی و مشارکت خود باغدار هزینه شده است.

او افزود: این دستگاه با استفاده از گاز استیلن کار می‌کند و با ۱۲ کیلومتر برد، قادر است از طریق شلیک امواج صوتی به داخل توده‌های ابر تگرگ زا، از بارش تگرگ جلوگیری و آن را تبدیل به باران نماید.

رحمانی اظهار کرد: این دستگاه قابلیت استفاده از طریق کنترل از راه دور را نیز داشته و حتی می‌توان با استفاده از تلفن همراه، آن را فعال کرد.

مدیر جهاد کشاورزی مرند افزود: این سامانه ساختار بارش را در حین شکل گیری آن‌ها به نحوی سودمند اصلاح کرده و هیچ نقشی در فرآیند تشکیل بارش‌ها و قطع یا شروع مجدد آن‌ها ندارد.

شهرستان مرند با توجه به شرایط اقلیمی و استعداد‌های طبیعی و به لحاظ قرار گرفتن در دامنه رشته کوه میشاب مستعد کشاورزی بوده و دارای ۹۵ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی زراعی و باغی است که ۱۲ هزار و ۹۲۸ هکتار آن را اراضی باغی تشکیل می‌دهد.

 

انتهای پیام/ش

 هشت دستگاه ضد تگرگ در باغات مرند راه اندازی شد

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.