معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: رونق بندر تاریخی خرمشهر با توسعه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها میسر می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمید راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با گرامیداشت رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس و با بیان اینکه در این ایام شاهد به بار نشستن و رونق بندر خرمشهر هستیم گفت: در مقطعی از تاریخ فعالیت‌های دریایی این بندر تا ۵۰ درصد سهم حمل و نقل دریایی کشور با ۵ میلیون تن حجم تخلیه و بارگیری کشور ثبت شده و طبیعی است توسعه ظرفیت ها، زیرساخت‌ها در رونق بندر تاریخی خرمشهر تاثیر بسزایی دارد.

او افزود: طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه گذاری بخش خصوصی و به دنبال آن لایروبی اروند می‌تواند بندر خرمشهر را به جایگاه خود واقعی خود برگرداند.

راستاد درخصوص شناور‌های مغروقه در رودخانه اروند بیان داشت: تاکنون بالغ بر ۱۸۱ فروند شناور مغروقه در کارون و اروندرود خارج شده و از ۲۱ مغروقه باقی مانده تنها ۳ فروند آن در سمت ساحل ما است و ۳ فروند در وسط رودخانه و بقیه در سمت عراق است.

این مقام مسئول تصریح کرد: پروژه‌هایی که امروز در خرمشهر به بهره برداری و یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود با اعتبار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از شرکت فناوران دریا بوده که مهمترین آن که امروز به بهره برداری رسیده پایانه کانتینری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه نمی‌توانیم به ظرفیت ناچیز کنونی تخلیه و بارگیری کانتینری و سرمایه گذاری بندر خرمشهر اکتفا کنیم اذعان داشت: با توجه به اینکه عمده حمل و نقل کانتینری کشور توسط این گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود امید است این شرکت بتواند با تعاملی که با صاحبان کالا‌ها دارد سهم بیشتری به بندر خرمشهر داده شود.

او اظهار کرد: ترافیک‌های مهمی که در سال‌های اخیر برقرار شده ترافیک کانتینری است و در خرمشهر حجم تخلیه و بارگیری کانتینری کاهش داشته است.

حمید راستاد اظهار داشت: روند صادرات غیرنفتی از بندر خرمشهر مثبت است و روبنا‌ها و پسکرانه‌های اسکله‌های بندر خرمشهر تکمیل شده و به فرآیند‌ها و عملیات این بندر کمک خواهد کرد.

او در ادامه افزود: البته اهرم‌های تشویقی از طرف دولت با اعمال تخفیفات سود بازرگانی، و هم تخفیف در حقوق و عوارض بندری مدنظر برای صاحبان کالا و تجار می‌توان در نظر گرفت تا انگیزه بیشتری برای فعالیت در بندر خرمشهر ایجاد شود.

راستاد ادامه داد: نکته‌ای که می‌تواند به وضعیت تخلیه و بارگیری و افزایش بهره برداری از بندر خرمشهر کمک کند ترانشیب کالا و یا کاپوتاژ کالا هست؛ در بنادر عمده کشور که قابلیت پذیرش کشتی‌های بزرگ را دارند مثل بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی (ره) باید بحث جا به جایی کالا را نهادینه کنیم و به تازگی بحث ترانشیب گندم از بندر امام خمینی (ره) به چابهار در یک روند خوبی شروع شده بود که گروه کشتیرانی فله کشتیرانی اقدام خوبی داشت و سازمان بنادر و دریانوردی از این روند حمایت می‌کند برای اینکه بتوان بنادر کوچکتر کشور را به واسطه جا به جایی کالا بین بنادر اصلی و آن‌ها فعالتر کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان داشت: مزیتی که این رویکرد دارد این است حجم بار و ترافیک از سایر حمل و نقل جاده‌ای را کاهش، و به سمت دریا بریم.

راستاد گفت: برای جا به جایی محموله گندم از بندر امام خمینی (ره) به چابهار برای حمل هر ۲۰ هزار تن محموله حداقل سه میلیون لیتر سوخت صرفه جویی می‌شود و برای این جا به جایی حداقل سه هزار کامیون باید در جاده‌ها تردد کنند.

او اظهار کرد: با این روند کمک شایانی در سطح اقتصاد کلان کشور خواهد شد و هر چه حجم کالا‌ها در جا به جایی و حمل نقل بیشتر باشد از مزیت مقیاس بهره برده و سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

حمید راستاد افزود: انتظار داریم به واسطه ظرفیت‌های زیرساختی و تجهیزاتی که در بندر خرمشهر ایجاد شده بتوانیم در حجم بیشتری به ویژه ترانشیب کالا را شاهد باشیم.

او اذعان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی همچنان اهتمام خود را به حمایت از توسعه بنادر کشور و تجهیزات و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی معطوف کرده است.

راستاد به امضای بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری کشور اشاره کرد و بیان داشت: قرارداد احداث پایانه تمام میکانیزه تخصصی مواد معدنی و فولادی بندر شهید رجایی با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریال معادل ۵۰ درصد از کل سرمایه گذاری‌های خصوصی که تاکنون کشور محقق شده، بیشتر است.

او در خصوص دستاورد‌های بخش دریایی کشور گفت: چهارشنبه هفته جاری در حضور مدیران دریایی و حضور معاون اول رئیس جمهوری جهانگیری، وی در جمع بندی عملکرد بخش دریایی کشور اظهار داشتند که فعالیت‌های بخش دریایی و کشتیرانی کشور مصداق عملکرد جهادی و ایستادگی هست.

این مقام مسئول اظهار داشت: جامعه دریایی کشور به این دستاورد‌ها افتخار می‌کند و ما با استفاده از توان داخلی ظرفیت بنادر تجاری کشور و ناوگان زیرمالکیت شرکت‌های ایرانی توانستیم تمام نیاز‌های حمل و نقل دریایی اعم از واردات و صادرات را تامین کنیم.

او تصریح کرد: دهم اکنون نه تنها حجم تخلیه و بارگیری کالا‌ها بنادر کشور کاهش پیدا نکرده بلکه امسال بالغ بر ۲۲ درصد واردات کالا‌های غیرنفتی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته و حدود ۶ درصد صادرات کالا‌های غیرنفتی افزایش را نشان می‌دهد.

حمید راستاد گفت: در سال رونق تولید میزان صادرات غیرنفتی تاکنون ۲ برابر واردات غیرنفتی است و بالغ بر ۲۷ میلیون تن محموله‌های صادرات غیرنفتی از بنادر کشور بارگیری شده است.

۳ پروژه بندر و دریانوردی خرمشهر روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و برخی از مسئولان خوزستان به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها شامل ترمینال کانتینری و تجهیزات تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر با سرمایه گذاری یکهزار و ٧٥٠ میلیارد ریال با ١٥ هکتار بارانداز کانتینری است که در مدت ٢٥ ماه اجرا شده است.

همچنین پروژه تعمیر اساسی اسکله شماره ۴ با اعتباری بالغ بر ٢٥٠میلیارد ریال، تعمیر اساسی پسکرانه اسکله ٢ تا ٧ با ١٦٦ میلیارد ریال با حضور حمید راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در آیینی در خرمشهر به بهره برداری رسیدند.

عملیات اجرایی ساخت و نصب ۸ پست اسکله گردشگری در رودخانه کارون نیز روزپنجشنبه آغاز شد.

پایانه مسافری بندرخرمشهر با وسعت ۶ هزار مترمربع، مجهز به امکانات پیشرفته و ظرفیت خدمات رسانی به یکهزار و ۲۰۰ مسافر در روز از سال ۱۳۸۶ راه اندازی شده است.

انتهای پیام/گ

لزوم توجه به توسعه بندر خرمشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار