وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن اقدامات حقوقی داخلی را برای پیوستن به معاهده تجارت تسلیحات آغاز کرده است.

چین به معاهده تجارت تسلیحات می‌پیونددبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن قصد دارد هر چه زودتر به پیمان تسلیحاتی بین‌المللی که آمریکا قصد دارد از آن خارج شود‏‏، ملحق شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است قصد دارد امضای آمریکا را از این پیمان - که تجارت جهانی فرامرزی ۷۰ میلیارد دلاری با سلاح‌های متعارف را شکل می‌دهد و به دنبال آن است که سلاح‌ها را از دست نقض‌کنندگان حقوق‌بشر دور نگه دارد - ابطال کند.

تاکنون ۱۰۴ کشور به این پیمان که مجمع عمومی سازمان ملل آن را در سال ۲۰۱۳ تصویب کرد، ملحق شده‌اند. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا این پیمان را امضا کرده بود، اما انجمن ملی سلاح آمریکا و سایر گروه‌های محافظه کار مخالف آن بودند و سنای آمریکا هرگز آن را تصویب نکرد.

«وانگ یی» مقام ارشد شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین روز جمعه در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: چین اقدامات حقوقی داخلی را برای پیوستن به معاهده تجارت تسلیحات آغاز کرده است.

بعد از این اعلام وانگ یی، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور تلاش می‌کند تا «در اسرع وقت» به این معاهده بپیوندد.

در این بیانیه آمده است: این یک اقدام مهم برای چین برای مشارکت فعال در تجارت جهانی تسلیحات است و نشان دهنده عزم چین برای حمایت از چند جانبه‌گرایی است.

وزارت امور خارجه چین در ادامه بیانیه خود افزود: چین همواره به مسئله فروش غیرقانونی سلاح و سوء استفاده از آن‌ها اهمیت زیادی داده است و از اهداف این پیمان حمایت می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: به عنوان یک عضو مسئولیت پذیر از یک خانواده بین‌المللی، چین مایل است به تقویت مبادلات و همکاری با همه طرف‌ها ادامه دهد و برای ایجاد یک دستور تجارت تسلیحات استاندارد و معقول همکاری کند و در حفظ صلح و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای کمک‌های مثبتی انجام دهد.

از زمانی که این دو کشور (چین و آمریکا) درگیر جنگ تجاری شده‌اند، چین غالبا آمریکا را به سبب خروج از معاهدات بین‌المللی و عمل نکردن به قوانین سرزنش کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار